4008
Sök

Vortex-ljuddämpare, hur fungerar den och varför?

5 686 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#1
Ja nu är det så att jag läste i någon tråd här i forumet om att han hade fått sin 740 att dra runt 0,6-0,65L/mil bara genom att rensa katalysatorn och montera en vortex-ljuddämpare.
http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

Det jag vill veta är hur den fungerar och hur varför? All bränslebesparing är intressant och det verkar vara ett lätt sätt att minska sin bränsleförbrukning avsevärt.

Skulle gärna köpa en och prova, men 2500kr+frakt känns dyrt då man inte vet att den fungerar, oftast är det som så att låter det vara för bra att vara sant så är det stor chans att det är för bra för att vara sant.

Ser ju ut ungefär som ett avstämt rör till en moppe, men då är frågan hur dämparen ser ut inuti. Om dämparen bara är tom inuti så borde det gå att tillverka en egen dämpare genom att lägga ner någon timme på att skriva ut konorna och någon timme för att klippa ut delarna i plåt, rulla ihop dem och svetsa ihop en dämpare.

Diskutera vilt och om nu någon faktiskt har provat en vortex-dämpare får ni gärna berätta om era erfarenheter. Till slut kanske vi kommer fram till om det är något som alla borde skaffa.
Senast redigerat av simlar (11 februari 2012)


Dr. Turbo
459 Inlägg
11 februari 2012
#2
Har tyvärr ingen koll på just vortex-ljuddämpare men själva ordet vortex byter virvel.
Gissar att ljuddämparen från rakarör är en skruv innuti för att heltsonika skapa en vortex.

Vet inte vad fördelen med att skapa en virvel i ljuddämparen är, men "problemet" med en motor och att försöka ljuddämpa den är att man har ljudpulser som rör sig i ljudets hastighet som man måste "förstöra" (läs konvertera till statiskt tryck och därmed jämt flöde) för att minska ljudnivån.
Det skulle kunna vara så att det är ett väldigt bra sätt att göra det på men har tyvärr ingen mer info om det är så.
Vanliga ljuddämpare brukar vara gjorda att man låter avgaspulsen konverteras till ett statiskt-tryck genom att skicka in den i en större volym på ett eller annat sätt.


5 686 Inlägg
11 februari 2012
Trådstartare
#3
http://www.rexresearch.com/willmuflr/muffler.htm
Hittade denna sida efter lite googlande. han verkar förklara bra vad som händer och även några genomskärningsritningar.
Det verkar som att man antingen måste ha några vingar som är vinklade för att skapa virveln eller rör som är vinklade för att skapa virveln.
Skulle vara riktigt intressant att se en bild på hur en vortex-dämpare ser ut inuti istället för bara en ritning.


18 Inlägg
11 februari 2012
#4
Det som vore ännu mer intressant är bromspapper där man provat med fullflödesdämpare vs. vortex-dämpare.

På rakarör's sida så hade de ju bara jämför mellan original avgas och deras vortex vilket är en helt värdelös jämförelse som inte säger ngt om vortex-dämpen flödar bättre än en vanlig fullflödes.


Vem har snott mitt nick? :(
2 Inlägg
25 februari 2012
#5
simlar skrev:
Ja nu är det så att jag läste i någon tråd här i forumet om att han hade fått sin 740 att dra runt 0,6-0,65L/mil bara genom att rensa katalysatorn och montera en vortex-ljuddämpare.
http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

Det jag vill veta är hur den fungerar och hur varför? All bränslebesparing är intressant och det verkar vara ett lätt sätt att minska sin bränsleförbrukning avsevärt.

Du skriver inte vilken motor vi snackar om men normalförbrukning för en 740 är ju strax under litern, så med en sådan som exempel....

Att då någon genom att byta dämpare och rensa katten skulle få ner bränsleförbrukningen med 30-40% faller ju på sin egen orimlighet. Om så vore fallet, så skulle vartenda bilforum runt om i landet vara fullt med jublande ungdomar som lyriskt berättar om hur de svetsat på raka rör på sin volvo och upptäckt att de tjänar tiotusentals kronor om året i minska soppaförbrukning. Att slänga på sportavgas, raka rör, riktigt stora avgassystem etc på 740 har ju gjorts i 20 år nu så tyvärr är det nog ett troll, eller nån som vill sälja avgassystem som hävdar dessa siffror. Säg mig, du råkar inte äga sidan du länkade till?? wink

- Impossible isn´t a fact, It´s an opinion! -

5 686 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#6
Cobolt-1 skrev:
simlar skrev:
Ja nu är det så att jag läste i någon tråd här i forumet om att han hade fått sin 740 att dra runt 0,6-0,65L/mil bara genom att rensa katalysatorn och montera en vortex-ljuddämpare.
http://www.rakaror.o.se/SPORTAVGASSYSTEM.html

Det jag vill veta är hur den fungerar och hur varför? All bränslebesparing är intressant och det verkar vara ett lätt sätt att minska sin bränsleförbrukning avsevärt.

Du skriver inte vilken motor vi snackar om men normalförbrukning för en 740 är ju strax under litern, så med en sådan som exempel....

Att då någon genom att byta dämpare och rensa katten skulle få ner bränsleförbrukningen med 30-40% faller ju på sin egen orimlighet. Om så vore fallet, så skulle vartenda bilforum runt om i landet vara fullt med jublande ungdomar som lyriskt berättar om hur de svetsat på raka rör på sin volvo och upptäckt att de tjänar tiotusentals kronor om året i minska soppaförbrukning. Att slänga på sportavgas, raka rör, riktigt stora avgassystem etc på 740 har ju gjorts i 20 år nu så tyvärr är det nog ett troll, eller nån som vill sälja avgassystem som hävdar dessa siffror. Säg mig, du råkar inte äga sidan du länkade till?? wink

Nej jag råkar inte äga sidan jag länkar till. Hittade en kort liten diskussion om vortex-ljuddämpare i en projekttråd här på garaget.org.

Tycker helt klart att det låter skumt att den skulle fungera för i så fall skulle det finns många inlägg bland alla bilforum där dem prisar denna ljuddämpare. Man tycker ju att det skulle vara standard på alla rally-bilar ifall man får mer effekt med en vortex-dämpare (bränsleförbrukning är nog inte så värst relevant i rally-bilar).


13 Inlägg
6 april 2012
#7
storebrorsan körde vortexdämp på sin 740 gl han körde på 0.65 milen.... det stämmer och det är mkt fördelar tro på det om du vill eller ej! mig spelar det ingen roll tongue


Sök