3029
Sök

2st felkoder volvo 745 -91 uttag 2

435 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
har dessa 2st felkoder på min volvo 745a -91 i uttag 2

2-2-1 Bränsletillförsel för dålig vid delbelastning. Symptom:Motorn stannar efter kallstart, hög bränsleförbrukning, dåliga köregenskaper.

3-2-1
Signal till kallstartsventil

men vad jag har hittat på så finns 2-2-1 endast på Bränslesystem LH 2.4 och 3-2-1 Bränslesystem Regina hur kommer det sej?

syntomen jag har:
kommer ca 30mil på 60 liter bensin
är det ner mot -10 så går den igång men man måste varva ur den då den surar ner sej
blir avgaspuffar ibland

vart sitter kallstartsventilen?

31 Inlägg
17 februari 2012
Är inte helt säker men tror det är den som sitter under insuget med en blå kontakt.

86 Inlägg
17 februari 2012
__Liinus__ skrev:
Är inte helt säker men tror det är den som sitter under insuget med en blå kontakt.

Stämmer bra det

435 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
har hittat den nu. vart får man tag på en ny? såg även att den satt lite löst om det kan ha nått med saken att göra?

31 Inlägg
24 februari 2012
Jag vet inte riktigt om det har med de att göra. en ny sån borde du kunna köpa på de flesta ställen som typ mekonomen osv. men du har inte haft kontakten från den borta tidigare än du fick felkoden? jag gjorde så att ja hade kontakten borta från min lmm och sen när jag läste felkoder så gav den felkod på den, Låter precis som du också har problem med lambda eller lmm (luftmassemätare). Inte säker men det kan även vara som du säger med kallstartsventilen. Du vet ingen som har någon du kan prova med? Sätter den felkod på den efter du raderat felkoderna igen? Radera genom att lossa minuspolen på batteriet ett tag.

435 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
har dragit åt den och fått fast kontaktstycket lite bättre då det är lite trasigt så nu har jag inga ferlkoder och bilen går mycket bättre men har fortfarande hög bensinförbrukning. kommer ca 25mil på 60 liter. vad kan vara fel? kan man få fram nått om man lämnar in den och dom läser av felkder med såndära dosa i diagnåsuttaget?

31 Inlägg
10 mars 2012
Jag vet faktiskt inte men jag tror inte dom får reda på mycket mer felkoder än vad du får om du läser av själv. Med tanke på den bränsleförbrukningen så är det trodligtvis lambdan som krånglar. Testa med en annan? går bilen orent?

435 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
__Liinus__ skrev:
Jag vet faktiskt inte men jag tror inte dom får reda på mycket mer felkoder än vad du får om du läser av själv. Med tanke på den bränsleförbrukningen så är det trodligtvis lambdan som krånglar. Testa med en annan? går bilen orent?

Står man länge på tomgång typ 2-10min tänds lamda lampan. Brukar räcka med att stänga av tändning och starta så försvinner den.bilen går inte orent. Kan den bli bra med att byta lamdan?

31 Inlägg
10 mars 2012
Okej, Den behöver ju inte gå orent bara för att lambdan är sönder men jag hade själv testat att byta den. När lambdan krånglar så drar dom mycket bensin och det gör ju din också. Nästan allt tyder på att det är den.

Sök