2658
Sök

Ljudmässigt - Class A/B vs Class D (~5k)

424 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Planerar inför ett bygge me fortf. oklar upsättning ang kitsystem och steg.

När man läser den korta beskrivingen på stegen på t.ex Blekinges hemsida så står de att Class A/B är bättre än Class D ljudmässigt. Bara en av alla sidorna jag tittar på big_smile

Men saker o ting är väl relativa som övrigt i denna värld, t.ex ett A/B steg i 2k klassen kan väl inte mätas mot ett D steg i 5k klassen? Fördelen med Class D som jag kan se direkt är Watten i förhållande till storleken vilket är ju positivt. Vill ju ha plats för lite annat i skuffen är bara ljud

Har en del efterforskning o göra på Car&Hifi, AutoHifi & KlangUndTon smile

Men som ni kan lista ut så går ljudkvaliten framför Watten den leverera, har inget intresse att spela för grannar & småbrudar lol

För annars så finns de ju ingen förklaring varför t.ex Kenwood KAC-X4D blev EISA's European In-Car Amplifier 2009-2010 vinnare?!

Ngn som vet lite kring detta?

Mvh
Senast redigerat av LiNx (12 februari 2012)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
12 februari 2012
#2
Klass D stegen har helt klart gått framåt i utveckling! Men fortfarande så vill jag nog påstå att dom bästa stegen är av klass A/B eller klass A, men så kostar dom en slant också. Mina Alpine PDX tycker då iaf jag låter bra, och det finns även flera andra som tävlar med dom i SQ så nog kan klass D steg låta bra allt, och som sagt, liten storlek och mycke effekt är ju ingen nackdel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

424 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#3
Dom har ju de! Men vet inte riktigt hur pass stor skillnad de är på A\B och D ljudkvalitetsmässigt.
A-klassen går bort i mitt val, dom är riktigt oeffektiva med låg verkningsgrad (tror de är 50% Max) trots High-End steg men mycke utav den tappade efftekten omvandlas till enbart värme.. hmm D-klassen däremot har en verkningsgrad på ca 90%, kompakta, men saken är den om man nu vågar o satsa dom pengarna för ett bättre D-klass som ändå går loss på ca 5-7 tusen. Eller ska man köra safe på ett A\B steg hmm

Gladen Audio
2 388 Inlägg
12 februari 2012
#4
Att ett steg vinner EISA awards är inte samma som det är det bästa steget utan det har mer med funktioner/design osv med o göra. Ny teknik eller udda material brukar hjälpa till att vinna smile

Tex min gamle JVC KD-SH9101 spelare vann med det priset nåt år. för den hade mkt finesser med DSP, motordriven vinklingsbar display samt ett bra pris, den lät alltså inte bäst eller så.

Från EISAs awards 2003:
The JVC KD-SH9101 offers everything required of a modern CD head unit. Its easy to use, displays impressive graphics and, of course, sounds excellent too. There is MP3 and WMA compatibility, plus DSP facilities and a seven-band EQ. An intriguing extra...

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

424 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#5
Frippe_L skrev:
Att ett steg vinner EISA awards är inte samma som det är det bästa steget utan det har mer med funktioner/design osv med o göra. Ny teknik eller udda material brukar hjälpa till att vinna smile

Tex min gamle JVC KD-SH9101 spelare vann med det priset nåt år. för den hade mkt finesser med DSP, motordriven vinklingsbar display samt ett bra pris, den lät alltså inte bäst eller så.

Från EISAs awards 2003:
The JVC KD-SH9101 offers everything required of a modern CD head unit. Its easy to use, displays impressive graphics and, of course, sounds excellent too. There is MP3 and WMA compatibility, plus DSP facilities and a seven-band EQ. An intriguing extra...

Nej de e klart, förstår ditt resonemang men den hade måste blivit testad oxå tanke på EISA's motivering. Skulle vara märkligt om den vann ngt skönhets pris bara smile Få se vad AutoHifi o Car&Hifi säger..

EISA's motivering:

By introducing the KAC-X4D, Kenwood has given us a unit that embodies all aspects of a modern in-car amplifier. As a full range Class D amplifier, the KAC-X4D is extraordinarily efficient. And so, in spite of its tiny footprint it offers lots of power, excellent sound quality and immaculate measurements. This has been achieved by the highest quality engineering of the 21st century. A first class amplifier of modern design and impressive performance, the KAC-X4D is easy to install and use. Based on a concept that leaves no wishes unfulfilled this unit truly makes a step into the future.

Gladen Audio
2 388 Inlägg
12 februari 2012
#6
Ja tydligen låter det ju inte dåligt om man får tro den motiveringen, länge sen ja ägde ett Kenwood steg, då var det ett PS400M köptes runt 1997 och då hade det med nåt fräckt namn på nåt som skulle ge extra dämpfaktor osv smile

Har ingen egen erfarenhet av digitala fullfrekvenssteg som te det kenwood eller alpines eller så mer än att ha hört det i några bilar, men har du inget krav på små mått utan mer ljudkvalitet så hade jag kört på nåt A/B steg för samma peng som den digitala kandidaten. smile

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

424 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
#7
Hifitest.de 5/5
Auto&Hifi  1.3 Spitzeklasse (=Toppklass big_smile) (1=Bäst, 6=Sämst)

Saken är den att jag vill kombiner ljudkvalitet & mått, tyväär smile

1 727 Inlägg
12 februari 2012
#8
Du skriver 5-7000:-, ja PDX-stegen låter mycket bra och dom är väldigt kompakta.
Passar dom allra flesta rent ljudmässigt.
Vill man ha slutsteg som mejslar ur lite mer får man inom samma peng lägga till någon centimeter
för ett klass AB.
Beroende på högtaleri så kan man ochså se över matchningen.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (12 februari 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK


Sök