3303
Sök

Konstigt missljud i framvagnen (s60)

467 Inlägg
12 februari 2012
Trådstartare
Hejsan.

Det låter som en spänning som lixom släpper och slår till när man åker på ojämn väg. Det är framme till vänster. Nästan som ett klonk, men lixom inte ihåligt utan mer som att det slår lixom. Jag har bytt länkarmarna, spindellederna och fjäderbenslagringarna, men det låter fortfarande. Vad mer kan det vara? Ska byta stabilisatorstaget nästa helg. Kan det låta på det viset?  Fått för mig att dom låter mer som ett konstant dunkade men kan ha fel...

Någon expert som har en aning?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

440 Inlägg
12 februari 2012
Styrleden?  Den kan låta intressant när den är dålig.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 februari 2012
Du har alltså inte bytt k-stag? Isf ligger säkert problemet där. Du känner lätt om den är kass. Tydligt glapp.

Annars kan det ju vara dämparen som är kass. Kanske läcker?

Styrleder brukar leda till vibrationer snarare än missljud.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

440 Inlägg
13 februari 2012
F4S4N skrev:
Du har alltså inte bytt k-stag? Isf ligger säkert problemet där. Du känner lätt om den är kass. Tydligt glapp.

Styrlederna på min gamla s60 klonkade i alla fall när man svängde på ojämnt underlag. Som försvann efter byte..

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
13 februari 2012
putte16v skrev:
F4S4N skrev:

Styrlederna på min gamla s60 klonkade i alla fall när man svängde på ojämnt underlag. Som försvann efter byte..

Okej, skumt!

Brukar mer vara ett knäppande ljud annars. Och så brukar det ofta vibrera vid påfrestning, t.ex när man gasar upp för en backe på motorvägen. smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

467 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Ok..

Men det låter mer som att det slår till lixom. Oftast vid sväng ner det är ojämn väg. Det känns i högerfoten när det slår till också.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

Sök