4204
Sök

Köpråd: Mindre bil

3 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Jag tänkte köra upp för att skaffa körkort och tänkte köpa en mindre, ekonomisk bil för ändamålet.

Krav typ:

Bensinsnål

Reliabel, kan inget om bilar. Vill inte mecka etc.

Gått högst 5000 mil.

Årsmodell efter 2006.

Budget 60 000 -70 000 hos yrkeshandlare.

Har pratat med folk men de har ingen aning så kom gärna med förslag och en motivering.

3 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#2
Söka på blocket klarar jag också.

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
13 februari 2012
#3
Enda lilla bilen jag kört som klassar in på dina krav är en Trilling (Aygo, C1, 107).

Helt okej bilar om du inte har höga krav på lågt buller i kupén eller att folk ska sitta bakom dig när du kör.

Rätt rapp, sina 3 cylindrar till trots. De första årsmodellerna hade problem med läckande dörrlister och en pinkande vattenpump men det åtgärdades på -07orna om jag inte minns fel.

Aldrig nöjd
804 Inlägg
13 februari 2012
#4
Trillingen drar väl uppemot 0,6/0,7 av min erfarenhet så bensinsnål skulle jag inte kalla den. Då ser jag en ny Ford Ka som ett bättre alternativ.

Livet är för kort för att äga Volvo.

210 Inlägg
13 februari 2012
#5
Toyota Aygo/Citroen C1/Peuegot 107 verkar vara synnerligen smarta bilar om formatet passar ens behov. Min arbetsgivare hyr bilar ibland och då brukar det bli Toyota Aygo med manuell låda från OK/Q8. Kör visserligen bara korta sträckor med dem men ut på motorvägen har jag kört vid några tillfällen och nog hänger den med i motorvägsfart trots bara 3 cylindrar och 68 hk. Jag blev förvånad över att den överhuvudtaget accelererade så pass bra i femman från 100 och uppåt. Och 120-130 som marschfart var inga problem.

Den har airbags, antispinn och ac och jag själv känner liksom något bara jag tittar på denna lilla 5-dörrars bil. Det är helt enkelt en smart bil i all sin litenhet. Isoleringen är minimal och dörrarna är som enkla plåtbitar och låter sannerligen som sådana också när man stänger dörrarna. Men man får ta bilen för vad den är ... en billig bil att köra och äga. Köper man en ny slipper man nog skatten i 5 år för det är ju en miljöbil.


6 660 Inlägg
Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
13 februari 2012
#7
Masquerade skrev:
Trillingen drar väl uppemot 0,6/0,7 av min erfarenhet så bensinsnål skulle jag inte kalla den. Då ser jag en ny Ford Ka som ett bättre alternativ.

Måste varit fel på din då.

Jag snittade min 0,52l/mil under det året jag körde den. Och då körde antingen jag den, eller min sambo, vi körde både långresor och kortare sträckor.
Så, jo. De är bensinsnåla. smile

På trillingbilarna.se pågick det en inofficiell "tävling" om vem som kunde köra snålast och det var många som låg på 0,46-0,47 om man räknade tank till tank.

BaM BaM
232 Inlägg
13 februari 2012
#8

Inget vara för evigt.

3 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#9
Bebben skrev:
Enda lilla bilen jag kört som klassar in på dina krav är en Trilling (Aygo, C1, 107).

Helt okej bilar om du inte har höga krav på lågt buller i kupén eller att folk ska sitta bakom dig när du kör.

Rätt rapp, sina 3 cylindrar till trots. De första årsmodellerna hade problem med läckande dörrlister och en pinkande vattenpump men det åtgärdades på -07orna om jag inte minns fel.

Vad jag har förstått är det de där typ samma bil?

Såg en undersökning av nöjdast bilar och Toyota ägarna var mycket mer nöjda än Peugot vilket hänvisades till varumärket...

Honda Yazz var mest nöjda.

Ubåtsingenjör
7 348 Inlägg
15 februari 2012
#10
har själv kört en kia picanto... den var väldigt snål och helt ok att köra.

Har även provat aygon och den funkar också super smile


Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
15 februari 2012
#11
crazys skrev:
Bebben skrev:
Enda lilla bilen jag kört som klassar in på dina krav är en Trilling (Aygo, C1, 107).

Helt okej bilar om du inte har höga krav på lågt buller i kupén eller att folk ska sitta bakom dig när du kör.

Rätt rapp, sina 3 cylindrar till trots. De första årsmodellerna hade problem med läckande dörrlister och en pinkande vattenpump men det åtgärdades på -07orna om jag inte minns fel.

Vad jag har förstått är det de där typ samma bil?

Såg en undersökning av nöjdast bilar och Toyota ägarna var mycket mer nöjda än Peugot vilket hänvisades till varumärket...

Honda Yazz var mest nöjda.

Japp, de är exakt samma bil med olika karosser på. Tillverkas i Tjeckien allihop, på samma fabrik. Det som skiljer är utrustningsnivåerna. Om jag inte minns fel så kunde man t.ex. inte få sätesvärme i C1 på de första årsmodellerna.

210 Inlägg
18 februari 2012
#12
Efter att ha läst om denna trillingbil så är den rent tekniskt egentligen identisk. Skillnader kan vara t ex mjukvaran i databoxen som styr en eventuell halvautomatisk växellåda och hur Toyota/Peuegot/Citroen handhar denna mjukvara. Och vad jag läst så har Toyota koll på detta och ser till att den fungerar och är uppdaterad vilket Peuegot tydligen inte gör. Nu är det få som väljer denna autolåda men jag ser det ändå som att servicen från Toyota är högre och skulle inte chansa på en Peuegot/Citroen för att slippa undan med några tusenlappar i inköp även om jag skulle välja manuell låda.

Litar liksom mer på Toyota helt enkelt.


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
#13
Bebben skrev:
Enda lilla bilen jag kört som klassar in på dina krav är en Trilling (Aygo, C1, 107).

Helt okej bilar om du inte har höga krav på lågt buller i kupén eller att folk ska sitta bakom dig när du kör.

Rätt rapp, sina 3 cylindrar till trots. De första årsmodellerna hade problem med läckande dörrlister och en pinkande vattenpump men det åtgärdades på -07orna om jag inte minns fel.

Det är det väl knappast. De flesta småbilar klassar väl in på hans krav förutom franska (tillförlitlighet var det ju, och sen har de ju innovativa lösningar såsom att demontera fronten för att byta en halogenlampa för 29 spänn wink).

Jag skulle titta efter någon liten hyundai, kan man nog få en 08-09 för 70k, och dessutom har de ju typ 7 års nybilsgaranti, vilket ju innebär att man har tre-fyra års garanti kvar på bilen. Getz eller Accent är ju små och snåla.

Kanske någon Civic?


Rumpmas
3 860 Inlägg
18 februari 2012
#14
Lupo 3L är väl alltid intressant också. Dyr i andrahand, men 0,3l mil/blandad körning skojar man inte bort.
Men själv värderar jag kvarvarande nybilsgaranti högre. En bil behöver inte krångla alls mycket för att det ska kosta ett helt års bränsleförbrukning, något man gärna glömmer bort.
Senast redigerat av Andromeda (18 februari 2012)



Sök