Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer
Har ni kontrollmätt andra stolpen, så det säkert är stolpen som är sned?
Svaret på din fråga är faktiskt NEJ
Av vilken anledning frågar du kanske då ...
Jo, pressverktygen till Bubbla-karossen togs fram redan på 1930-talet med utgångspunkt från en begränsad handbyggd serie bilar kallade VW38, och på dessa hade av någon anledning höger- och vänsterdörrarna inte exakt samma mått (det skiljer faktiskt ett par/tre mm i storlek ). Att inte VW rättade till detta när man började massproducera bilar berodde väl helt enkelt på att då hade man inte kunnat använda samma dörrar som reservdelar.
Har du ingen annan bubbla du kan kontrollmäta på samma sida? De borde väl gå? Eller har jag tänkt fel nu? (nyvaken) ;-)
Helt rätt tänkt
Har ingen tillräckligt rostfri Bubbla att mäta på hemma ... bara med bortrostade trösklar och värmekanaler, tyvärr. Och min 60:a står uppställd på annan ort så därför det har inte blivit av med någon mätning
Ursäkta dåligt med uppdateringar - har varit snorförkyld sedan julafton ...
Cadillac123 skrev:
Måste passa på att fråga, finns det några bubblor från nazi-tiderna kvar?
Det finns högst en handfull kvar, varav en nyligen renoverats och har en megaprojekttråd (cirka 2,5 miljoner sidvisningar och över 4000 inlägg ) på den amerikanska VW-sajten "TheSamba.com", kallad "VW38 found in Lithuania" (Där ligger man minsann i lä )
Bilen återfanns för bara några år sedan i Litauen i detta skick:
Bilen är den tredje äldsta kända i hela världen (chassinr #6) och den äldsta i privat ägo