2369
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 874 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1301
Peter_Eriksson skrev:
Trevligt.. hade gärna klätt om mina säten med.. de är allt annat än fräscha..

Lämnade förresten dörrsidorna till snickaren nyss.. det blev lite försenat då det inte blivit av att jag träffat honom. Men de lär vara färdiga ganska snart.

Jo, det är alltid trevwligt med fräsch inredning smile Ingen direkt brådska faktiskt ... ska ju förbereda allt inför lack innan vi får tid att ta oss an inredningen ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

443 Inlägg
23 januari 2013
#1302
-MATS- skrev:
Jo, det är alltid trevwligt med fräsch inredning smile Ingen direkt brådska faktiskt ... ska ju förbereda allt inför lack innan vi får tid att ta oss an inredningen ...

I see what you did there wink

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1303
reeLay skrev:
-MATS- skrev:
Jo, det är alltid trevwligt med fräsch inredning smile Ingen direkt brådska faktiskt ... ska ju förbereda allt inför lack innan vi får tid att ta oss an inredningen ...

I see what you did there wink

Sscchh .... wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
23 januari 2013
Trådstartare
#1304
FRÅGA:

Jo, det är så här att den planerade kompressorn kommer att sitta i vägen för original bränslepump, så vi får köra med elpump istället… Det innebär att den pumpar betydligt högre tryck en vad en vanlig pump som sitter på motorn original! Alltså kommer Weber-förgasaren att flöda över om man inte har en bränsleregulator som man kan ställa trycket till vad förgasaren är gjord för yikes

Någon här på forumet som kan tipsa om en vettig (ej kinakvalitet...) bränslepump som är lämplig (EL) ?

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

94 Inlägg
23 januari 2013
#1305
-MATS- skrev:
FRÅGA:

Jo, det är så här att den planerade kompressorn kommer att sitta i vägen för original bränslepump, så vi får köra med elpump istället… Det innebär att den pumpar betydligt högre tryck en vad en vanlig pump som sitter på motorn original! Alltså kommer Weber-förgasaren att flöda över om man inte har en bränsleregulator som man kan ställa trycket till vad förgasaren är gjord för yikes

Någon här på forumet som kan tipsa om en vettig (ej kinakvalitet...) bränslepump som är lämplig (EL) ?

Här finns några pumpar iaf
http://www.dalhems.com/ProductList.aspx … 5de24a0901

tryckregulator
http://www.ridetech.se/bransletrycksreg … -04/9453-0

tryckregulator
http://www.stylingbutiken.se/tuning-mot … gulator/52

vill man ha en regulator som inte är en kinapuff så kostar det runt 3000kulor skulle jag tro

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#1306
saabmaffian skrev:
Här finns några pumpar iaf
http://www.dalhems.com/ProductList.aspx … 5de24a0901

tryckregulator
http://www.ridetech.se/bransletrycksreg … -04/9453-0

tryckregulator
http://www.stylingbutiken.se/tuning-mot … gulator/52

vill man ha en regulator som inte är en kinapuff så kostar det runt 3000kulor skulle jag tro

Tack för tipsen smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#1307
. . . fortsättning:

Arbetet med att slakta inredning fortsätter:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017788.jpg
Originaltyget på soffan ser rätt okej ut, men …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017789.jpg
… vänder man på dynan ser man både att möss ätit på tyget och att fjädrarna är duktigt rostiga hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017790.jpg
Även på baksoffans sittdyna är tyget uppspänt med ståltrådar …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017791.jpg
… och tyget fastnaglat med plåtbleck med ungefärligt avstånd som mina fingrar visar neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017792.jpg
De små vikna plåtblecken är visserligen fler än på förarstolen, men också skörare (bilden visar hur jag just brutit av ett av dem sad ) …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017793.jpg
… eftersom de är mycket små och bra mycket …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017794.jpg
… svårare att vika upp än de som sitter på framstolarna roll

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017795.jpg
Men skam den som ger sig – snart är både tyg och stoppning avlägsnat

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1017796.jpg
Det nakna baksätet är nu redo för inspektion av dess kondition smile

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
25 januari 2013
Trådstartare
#1308
NY FRÅGA:

Vad tror ni om denna tryckregulator med filter som vi hittat?

Malpassi tryckregulator, filter king

http://www.misab.se/146bild.jpg
# 146
CONVERTER - från insprutningstryck till förgasartryck med retur till tanken. Reglerbart från 5 bar ned till 0,10 bars tryck . Slanganslutning 8 mm. Bränslefilter och glaskopp.


Fördelen är att det ser cleant och tidsenligt ut med filter i glaskopp m.m. smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
25 januari 2013
#1309
Mitt förslag i så fall smile

Malpassi filter king, regulator med tryckklocka
http://www.ebay.co.uk/itm/Malpassi-Filt … 19c19c5c33

http://i.ebayimg.com/t/Malpassi-Filter-King-Fuel-Pressure-Regulator-and-Gauge-/08/!B+kw60Q!2k~$(KGrHqUOKi8EzwfCV8mbBN!DLlE(kQ~~_12.JPG

Eller utan klocka, men fortfarande halva priset mot vad ni tänkt betala smile
http://www.ebay.co.uk/itm/1x-Malpassi-6 … 53f0686f8e
Senast redigerat av Peter_Eriksson (25 januari 2013)


Avstängd
10 388 Inlägg
25 januari 2013
#1310
Som vanligt kan jag bara inse att det görs ordentligt och framför allt dokumenteras ordentligt. Volksrodbygget som är halvplanerat till sommaren lär ju inte göras hälften så ordentligt. men det är kanske inte helt tanken heller tongue

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

94 Inlägg
25 januari 2013
#1311
-MATS- skrev:
NY FRÅGA:

Vad tror ni om denna tryckregulator med filter som vi hittat?

Malpassi tryckregulator, filter king

http://www.misab.se/146bild.jpg
# 146
CONVERTER - från insprutningstryck till förgasartryck med retur till tanken. Reglerbart från 5 bar ned till 0,10 bars tryck . Slanganslutning 8 mm. Bränslefilter och glaskopp.


Fördelen är att det ser cleant och tidsenligt ut med filter i glaskopp m.m. smile

Den där skulle nog jag ha kört med också, riktigt snyggt med glaskoppen!

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1312
it_mutt skrev:
Som vanligt kan jag bara inse att det görs ordentligt och framför allt dokumenteras ordentligt. Volksrodbygget som är halvplanerat till sommaren lär ju inte göras hälften så ordentligt. men det är kanske inte helt tanken heller tongue

Tack för uppskattningen smile Alla behöver ju så klart inte dokumentera så extremt noga, men jag gillar att följasandras projekttrådar och tycker så klart även att det är viktigt att fortsätta att posta mycket i våra egna trådar cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1313
saabmaffian skrev:
Den där skulle nog jag ha kört med också, riktigt snyggt med glaskoppen!

Ja - vi ska nog försöka få tag den, fast med tryckklocka enligt Peters länk ovan smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1314
. . . fortsättning:

Sittdynan till baksätet visar sig ha en några skavanker som måste åtgärdas hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018578.jpg
En av förstärkningarna i botten har lossat helt

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018579.jpg
Slipning + …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018580.jpg
… svetsning = Fixat smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018581.jpg
Ett av fjäderbanden har fått en rejäl påfrestning (vilket fortplantant sig till stommen – som knäckts av) vilket resulterat i en skada så att hela bandet ’saggar’. (Hmm – här har sannolikt suttit någon luns på minst 150kg i sätet roll )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018582.jpg
Pilen visar att det blivit en kraftig ’knäck’ … vi vill inte värma fjäderstålet eftersom en sådan åtgärd kan förstöra fjädringsegenskaperna – utan vi försöker ha ’dragkamp’ och dra allt tillrätta wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018583.jpg
När vi är hyfsat nöjda med rätningen av fjäderbandet, så säter vi i krokar som förbinder den skadade sektionen med de som klarat sig. Förhoppningsvis ska detta något så när återställa fjädringsegenskaperna på denna del av baksätet smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018584.jpg
Som tidigare sagt så hade skadan fortplantat sig ner till ramen som brustit rakt av vid fjäderinfästningen sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018585.jpg
Bara att rikta och slipa, för att till …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018586.jpg
… sist svetsa och slipa

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018587.jpg
Denna skada orsakade jag själv när jag försökte kränga av tyget mad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018588.jpg
Vi har försökt värma ihop metallen med TIG-svetsen

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018589.jpg
Till sist: Ett bedrövligt försök från vår sida att MIG-svetsa ihop den brustna fjädern i överkanten av framstolens ryggstöd … fy vad svårt det var att få bra hmm Hoppas verkligen detta kommer att hålla yikes

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Avstängd
10 388 Inlägg
26 januari 2013
#1315
-MATS- skrev:
. . . fortsättning:

Sittdynan till baksätet visar sig ha en några skavanker som måste åtgärdas hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018578.jpg
En av förstärkningarna i botten har lossat helt

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018579.jpg
Slipning + …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018580.jpg
… svetsning = Fixat smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018581.jpg
Ett av fjäderbanden har fått en rejäl påfrestning (vilket fortplantant sig till stommen – som knäckts av) vilket resulterat i en skada så att hela bandet ’saggar’. (Hmm – här har sannolikt suttit någon luns på minst 150kg i sätet roll )

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018582.jpg
Pilen visar att det blivit en kraftig ’knäck’ … vi vill inte värma fjäderstålet eftersom en sådan åtgärd kan förstöra fjädringsegenskaperna – utan vi försöker ha ’dragkamp’ och dra allt tillrätta wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018583.jpg
När vi är hyfsat nöjda med rätningen av fjäderbandet, så säter vi i krokar som förbinder den skadade sektionen med de som klarat sig. Förhoppningsvis ska detta något så när återställa fjädringsegenskaperna på denna del av baksätet smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018584.jpg
Som tidigare sagt så hade skadan fortplantat sig ner till ramen som brustit rakt av vid fjäderinfästningen sad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018585.jpg
Bara att rikta och slipa, för att till …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018586.jpg
… sist svetsa och slipa

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018587.jpg
Denna skada orsakade jag själv när jag försökte kränga av tyget mad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018588.jpg
Vi har försökt värma ihop metallen med TIG-svetsen

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018589.jpg
Till sist: Ett bedrövligt försök från vår sida att MIG-svetsa ihop den brustna fjädern i överkanten av framstolens ryggstöd … fy vad svårt det var att få bra hmm Hoppas verkligen detta kommer att hålla yikes

Fortsättning följer . . .

Är det inte "svartstål" i fjädrarna?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
#1316
it_mutt skrev:
Är det inte "svartstål" i fjädrarna?

Du vet säkert bättre än jag ... det visade sig vara överkurs för oss att svetsa i åtminstone ... vet du kanske mera om materialet? Vi testade både TIG och MIG med ganska dåligt resultat hmm Med vad ska man göra? Vi kände att vi måste helt enkelt chansa denna gång ...

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

Avstängd
10 388 Inlägg
26 januari 2013
#1317
-MATS- skrev:
it_mutt skrev:
Är det inte "svartstål" i fjädrarna?

Du vet säkert bättre än jag ... det visade sig vara överkurs för oss att svetsa i åtminstone ... vet du kanske mera om materialet? Vi testade både TIG och MIG med ganska dåligt resultat hmm Med vad ska man göra? Vi kände att vi måste helt enkelt chansa denna gång ...

Ja, jag har också försökt någon gång...med helt värdelösa resultat. Så jag har inget bra tips att komma med där. Får hålla tummarna för att det håller

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#1318
it_mutt skrev:
Ja, jag har också försökt någon gång...med helt värdelösa resultat. Så jag har inget bra tips att komma med där. Får hålla tummarna för att det håller

Absolut ! smile

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#1319
. . . fortsättning:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018843.jpg
Dags för att gå en rond mot baksätets ryggdyna:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018844.jpg
Baksidan (som ju är bagageutrymme i dessa bilar) är klädd med papp och ’förstärkt’ med stålskenor.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018845.jpg
I nederkant sitter tyget fastnaglat precis som på sittdynan.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018846.jpg
*Tittut* ! smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018847.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018848.jpg
Här sitter stommen fast med plåtbleck som vikts ömsom inåt, ömsom utåt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018849.jpg
Delat och färdigt tongue ! Bland fjädrarna syns en papperslapp…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018850.jpg
…Hinter-Lehne, betyder väl ryggstöd på tyska?! Baksidan visar …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018851.jpg
… tillverkningsdag 1957-01-18, dvs. 2 månader senare än vår kaross. Ganska nära, med tanke på att sätena kommer från en helt annan bil cool

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018853.jpg
När kokosstoppningen avlägsnats och tyget på ryggstödet vrängts, kommer man åt att vika upp plåtblecken och avlägsna …

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018854.jpg
… de minst sagt krokiga stålskenorna hmm

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018855.jpg
Så är ser infästningen ut neutral

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1018856.jpg
Här ligger skenorna riktade och klara för vidare bearbetning av yt-finish big_smile

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
#1320
Kan förresten förresten tipsa om en treVWlig blog:

http://herbiesworldtour.files.wordpress.com/2013/01/img_2103.jpg?w=588&h=392
Herbie’s World Tour
The Love Bug's Got the Travel Bug!



cool

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök