2860
Sök

Volkswagen VW Oval Bubbla - bygge från grunden...

Detta är ett bygge från scratch - d.v.s. en icke-komplett bil köpt helt nedplockad - som jag genomför tillsammans med min son Andreas. Det som gjorts hittills i stora drag är att laga rost, modifiera karossfästen, byta... Visa mer

VWetgirig hobbymekare
865 868 Visningar
Uppdaterades senast 24 februari 2013
138 Inlägg
6 februari 2013
#1341

Det va fånigt vad lite snö ni hade där haha wink

http://climate-skeptic.typepad.com/photos/uncategorized/2008/05/13/flagstaffsnow.jpg
(lånad bild) Det är t.om mer snö än såhär hos oss just nu mad


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#1342
smet skrev:
Det va fånigt vad lite snö ni hade där haha wink

http://climate-skeptic.typepad.com/phot … ffsnow.jpg
(lånad bild) Det är t.om mer snö än såhär hos oss just nu mad

Det är stor skillnad på väderlek i vårt avlånga land, javisst, men bilderna med 'vårstämning' togs i lördags ... sedan kom snön igen sad Men bara några ynka cm såklart wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

10 163 Inlägg
6 februari 2013
#1344
Ser trevligt ut det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

36 Inlägg
6 februari 2013
#1345
jag har fått lära mej att man aldrig ska spackla på ren plåt? är de fel kanske? annars ett mkt inspererande och intresant projekt har följt det länge nu smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#1346
fibbe skrev:
jag har fått lära mej att man aldrig ska spackla på ren plåt? är de fel kanske? annars ett mkt inspererande och intresant projekt har följt det länge nu smile

Tack för kommentarerna smile !

Det finns två olika skolor där ... killen som ska lacka bilen sedan säger att han alltid spacklar direkt på plåten, så då gjorde jag det.

Om bara underarbetet är riktigt (= fritt från rost och oxider) så har det nog ingen betydelse tror jag. Allt kommer ju ändå att 'förseglas' så att inte fukten ska komma ner igen, eller hur? wink

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

36 Inlägg
6 februari 2013
#1347
jo de stämmer ju faktist smile


Eigenbrötler
1 237 Inlägg
6 februari 2013
#1348
Jag har provat båda sätten, märker ingen direkt skillnad, rost kommer det ju likförbannat med tiden roll
Senast redigerat av SoL (6 februari 2013)


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
7 februari 2013
Trådstartare
#1349
. . . fortsättning:

Detta med att slipa ner en kaross visar sig inte vara en barnlek direkt … kroppen tar stryk sad Det blir bara korta pass…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023197.jpg
Vi upptäcker att varje stenskott orsakat ytterst små rostkratrar och botemedlet stavas punktblästring wink

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023198.jpg
Karossen har likadana utmattningssprickor på var sida strax ovanför låskistan på B-stolparna. Vi svetsar/värmer ihop plåten med TIG:en

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1023199.jpg
Vi börjar även göra plåtrent under instrumentbrädan. Här är en mindre snygg lagning av tidigare ägare (det som suttit här är utblåset till Eberspächern).

Även denna dag går vi och lägger oss med värkande ryggar …

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 071 Inlägg
7 februari 2013
#1350
fibbe skrev:
jag har fått lära mej att man aldrig ska spackla på ren plåt? är de fel kanske? annars ett mkt inspererande och intresant projekt har följt det länge nu smile

Net är nog helt korrekt. En grund före spacklet är som ett extra skydd. Men visst, det kan börja rosta i alla fall. Det finns inga garantier sad


1 049 Inlägg
7 februari 2013
#1351
Ett tips är att vara noga med avfettning mellan yskikten. Går utmärkt att spackla på en plåren rostfri yta, rengör med te x T-röd, avtorka med fuktig trasa därefter torr trasa, spackla. Tyvärr har jag själv slarvat med detta allför många gånger.

94 Inlägg
7 februari 2013
#1352
tommyhjortasen skrev:
Ett tips är att vara noga med avfettning mellan yskikten. Går utmärkt att spackla på en plåren rostfri yta, rengör med te x T-röd, avtorka med fuktig trasa därefter torr trasa, spackla. Tyvärr har jag själv slarvat med detta allför många gånger.

Jag kör aldrig med t-röd eller annat liknande för jag tycker att det blir en hinna kvar av det, kör endast förtunning av samma märke som färgen man använder tex DeBeer eller nåt billigare som tex Nitor syntetisk förtunning ej cellulosa.

Följ mitt projekt Buick Special -65 renovering

27 Inlägg
8 februari 2013
#1353
sådärja nu har jag läst igenom denna tråden också.. allt för att undvika universitetsstudierna. förbannat bra jobbat iaf och mycket trevligt välskrivna och utförliga inlägg med många bilder på det som händer med bilen.

Synd på typ3:an hade ju varit roligare å renovera den utan brandskador, men det kanske var dennes sätt att säga att nu är det MIN tur igen..

nu blir det vw38:an.... suck!! det är ditt fel!! smile

165 Inlägg
10 februari 2013
#1354
Jätteintressant tråd! Har tjuvkikat lite här å där men nu har jag börjat lusläsa från början. Kommit till sid 7. Mycke götta kvar alltså. Tipset med kopparröret bakom svetspunkten är kalas. Precis vad man behöver när man grunnar på varför den egna svetsen blev så dålig. Har varit i garaget hela eftermiddagen å svetsat å slipat... Tack å bock!

11 Inlägg
11 februari 2013
#1355
Bra tråd även fast jag inte är någon större fantast av bubblor

löste du problemet/funderingarna runt tändspolen + boxen samt med soppa pumpen?

ett par tips i vilket fall

en weber förgasare tål ca 4,5 PSI lr 0,3 Bar (Detta är enligt mina egna erfarenheter iaf) innan det börjar läcka runt den ett tips är norrlands custom som har pumpar och tryckregulatorer till vettigt pris under 2000:- för båda grejjorna

annars har biltema en el pump (Nr:523227) för förgasare som funkar fint hade en sån på en Buick med en cheva 350 och en 2 ports förgasare utan problem


Vad det gäller tändspole samt box så bör de inte vara några större bekymmer att sätta dem där ni tänkt jag har själv en flamethrower spole på min Pontiac och den är monterad strax brevid förgasaren på insuget och där är de varmt och det har funkat fint

har även haft en tändbox monterad ( MSD 6AL) på torpeden precis brevid en av topparna på en annan bil med v8 och de funka utan bekymmer det åxo


297 Inlägg
12 februari 2013
#1356
Hej Mats! Har nästan sträckläst dina ( och Farbror Bozzes o John Waynes o Jacksons) trådar, otroligt intressant och givande, som en riktigt bra bok! En eloge till dig o pojkarna! Titta in på Maskinistens projektforum, en Bollnäskille som kallar sig "swampen85" och bygger en minihjullastare. Mitten på första sidan är nog högintressant för din del skulle jag tro... smile Första jag skriver här, få se om det funkar.

56 Inlägg
12 februari 2013
#1357

Varför vara som alla andra när man kan vara sig själv :)

5 071 Inlägg
12 februari 2013
#1358
texas5020 skrev:
Hej Mats! Har nästan sträckläst dina ( och Farbror Bozzes o John Waynes o Jacksons) trådar, otroligt intressant och givande, som en riktigt bra bok! En eloge till dig o pojkarna! Titta in på Maskinistens projektforum, en Bollnäskille som kallar sig "swampen85" och bygger en minihjullastare. Mitten på första sidan är nog högintressant för din del skulle jag tro... smile Första jag skriver här, få se om det funkar.

Tusen tack big_smile big_smile big_smile


VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#1359
texas5020 skrev:
Hej Mats! Har nästan sträckläst dina ( och Farbror Bozzes o John Waynes o Jacksons) trådar, otroligt intressant och givande, som en riktigt bra bok! En eloge till dig o pojkarna! Titta in på Maskinistens projektforum, en Bollnäskille som kallar sig "swampen85" och bygger en minihjullastare. Mitten på första sidan är nog högintressant för din del skulle jag tro... smile Första jag skriver här, få se om det funkar.

Jag säger som Mr Wayne: Tusen tack big_smile big_smile big_smile

Högintressant?! Menade du sidoprojekt Bäbis - eller sidoprojekt VW-samlingen wink ?!

lol

Tack för tipset!

Eftersom jag har ganska många följare är det kanske även på plats med en liten ursäkt för att det i snart två veckors tid har det varit fokus på annat och slött med uppdateringar ...

Bättring utlovas neutral

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

VWetgirig hobbymekare
1 917 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#1360
. . . fortsättning:

Vi har flyttat karossen till en lokal där vi kan vistas med vårt slipningsarbete

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1027706.jpg
Taket klart smile

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1027707.jpg
Området under instrumentbrädan också klart tongue

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1027708.jpg
Även ovanför växellådan gör vi plåtrent neutral

Det är ju så att gamla cellulosalacker inte kan blandas med moderna lacker … åtminstone enligt våra tidigare erfarenheter slutar varje försök att fuska med detta att den nya lacken reser sig och krackelerar inom någon vecka hmm Kanske någon annan vet på bättre råd?

Fortsättning följer . . .

Mina projekt: Patinerad VW typ 1 1955 -- Resto-looker VW typ 117 1957 - - BigBlock Edsel 1959 - - Cabbad VW typ3 1968
.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>


Sök