4490
Sök

250watt på framsystem!

88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej, har 4ohms kopplat fram system med 3 högtalare och 1 diskant i varje dörr, tror att systemet inte hänger med basen riktigt då bas och fram system spelar olika ibland, skulle jag kunna brygga mitt slutsteg till framsystemet till 250 watt istället för 75 watt ( som jag kör på nu)

Eller kommer jag bränna högtalarna?


1 215 Inlägg
13 februari 2012
#2
Vad är det för grejjer du har för det första?

____________________________
Oseriösa modifieringar som utförts på ett seriöst sätt ♥

46 Inlägg
13 februari 2012
#3
fan va du skapar trådar tongue


88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#4
Pavva skrev:
Vad är det för grejjer du har för det första?

3stycken 4or i dörrarna , står ingen watt på dom

Slutsteg till dessa http://www.autohifi.se/?category_id=173 … m_id=HXA45

Bas, Mtx 12" i 57liters låda http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=3378

Renegade 850watt slutsteg mono http://www.mobileroadgear.com/viewItem. … el=REN850S


280 Inlägg
13 februari 2012
#5
Problemet är nog inte effekten utan hur du kopplat det. I alla fall till att börja med. Vad är det för impedans på högtalarna och hur är dem kopplade? Vad för filter använder du?
Senast redigerat av BengtK (13 februari 2012)

88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#6
BengtK skrev:
Problemet är nog inte effekten utan hur du kopplat det. I alla fall till att börja med. Vad är det för resistans på högtalarna och hur är dem kopplade? Vad för filter använder du?

jag vet inget om hur det är kopplat i dörrarna, jag kan ju alltid kolla , men bilen står inte här hemma, det sitter en kondensator och en spole i varje dörr tror jag, det är enda jag vet om filter
Kan det ha o göra med vilken hertz som steget ger?

(Jag är nybörjare på ljud)


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
13 februari 2012
#7
Lite nyfiken på hur du lyckats koppla 3st 4Ohms laster till 4Ohm. För jag tvivlar på att varje högtalare ligger på 1,33 eller 12Ohm? wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#8
haha tror det är 4ohms kopplat, jaja jag får väl kolla igenom hur det är kopplat istället för att sitta här o tro massor


280 Inlägg
13 februari 2012
#9
Robhansson skrev:
BengtK skrev:
Problemet är nog inte effekten utan hur du kopplat det. I alla fall till att börja med. Vad är det för resistans på högtalarna och hur är dem kopplade? Vad för filter använder du?

jag vet inget om hur det är kopplat i dörrarna, jag kan ju alltid kolla , men bilen står inte här hemma, det sitter en kondensator och en spole i varje dörr tror jag, det är enda jag vet om filter
Kan det ha o göra med vilken hertz som steget ger?

(Jag är nybörjare på ljud)

Det är förmodligen där felet ligger. Jag kan fatta hur det är kopplat för att det du skrev i första inlägget ska stämma. Hur som helst så är steg ett för dig att ta reda på högtalarnas impedans och hur dem är kopplade.

88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#10
BengtK skrev:
Robhansson skrev:
BengtK skrev:
Problemet är nog inte effekten utan hur du kopplat det. I alla fall till att börja med. Vad är det för resistans på högtalarna och hur är dem kopplade? Vad för filter använder du?

jag vet inget om hur det är kopplat i dörrarna, jag kan ju alltid kolla , men bilen står inte här hemma, det sitter en kondensator och en spole i varje dörr tror jag, det är enda jag vet om filter
Kan det ha o göra med vilken hertz som steget ger?

(Jag är nybörjare på ljud)

Det är förmodligen där felet ligger. Jag kan fatta hur det är kopplat för att det du skrev i första inlägget ska stämma. Hur som helst så är steg ett för dig att ta reda på högtalarnas impedans och hur dem är kopplade.

okej hur tar man reda på impedens?


280 Inlägg
13 februari 2012
#11
ChriZtoffer skrev:
Lite nyfiken på hur du lyckats koppla 3st 4Ohms laster till 4Ohm. För jag tvivlar på att varje högtalare ligger på 1,33 eller 12Ohm? wink

Jag med. Och sen ska en diskant in i det hela också.

280 Inlägg
13 februari 2012
#12
Robhansson skrev:
BengtK skrev:
Robhansson skrev:

jag vet inget om hur det är kopplat i dörrarna, jag kan ju alltid kolla , men bilen står inte här hemma, det sitter en kondensator och en spole i varje dörr tror jag, det är enda jag vet om filter
Kan det ha o göra med vilken hertz som steget ger?

(Jag är nybörjare på ljud)

Det är förmodligen där felet ligger. Jag kan fatta hur det är kopplat för att det du skrev i första inlägget ska stämma. Hur som helst så är steg ett för dig att ta reda på högtalarnas impedans och hur dem är kopplade.

okej hur tar man reda på impedens?

Antingen tar du reda på exakt vad det är för högtalare och tittar på tillverkarens hemsida eller så tar du loss dem och mäter.

88 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
#13
BengtK skrev:
Robhansson skrev:
BengtK skrev:

Det är förmodligen där felet ligger. Jag kan fatta hur det är kopplat för att det du skrev i första inlägget ska stämma. Hur som helst så är steg ett för dig att ta reda på högtalarnas impedans och hur dem är kopplade.

okej hur tar man reda på impedens?

Antingen tar du reda på exakt vad det är för högtalare och tittar på tillverkarens hemsida eller så tar du loss dem och mäter.

okej, jag ska fixa det inom fredag! tack så hjärtligt för hjälpen smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#14
BengtK skrev:
ChriZtoffer skrev:
Lite nyfiken på hur du lyckats koppla 3st 4Ohms laster till 4Ohm. För jag tvivlar på att varje högtalare ligger på 1,33 eller 12Ohm? wink

Jag med. Och sen ska en diskant in i det hela också.

Fast diskanten påverkar ju egentligen inte, den spelar ju sitt eget register så vad den har för impedans är i det här fallet egentligen ointressant, om det nu inte är nån banddiskant som är väldigt lågOhmig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

280 Inlägg
14 februari 2012
#15
ChriZtoffer skrev:
BengtK skrev:
ChriZtoffer skrev:
Lite nyfiken på hur du lyckats koppla 3st 4Ohms laster till 4Ohm. För jag tvivlar på att varje högtalare ligger på 1,33 eller 12Ohm? wink

Jag med. Och sen ska en diskant in i det hela också.

Fast diskanten påverkar ju egentligen inte, den spelar ju sitt eget register så vad den har för impedans är i det här fallet egentligen ointressant, om det nu inte är nån banddiskant som är väldigt lågOhmig.

Jo, diskanten ger ju fler möjligheter till konstiga inkopplingar. Det skulle ju tex kunna vara så att diskanten är parallellkopplad med en 4", de två andra 4" kopplade likadant och att allt sen är seriekopplat. Då kan det ju bli 4 ohms impedans men ändå inte helt lyckat.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 februari 2012
#16
Fast fortfarande, diskanten spelar inte i samma register som midbas/mellanregisterhögtalarna så den påverkar inte impedansen i det registret. Dom enda kopplingarna som han kan få till är 1,33Ohm, 3Ohm och 12Ohm, fast 3Ohm är inte att rekommendera då det kopplas så som du skrev (två parallellt och en i serie med dom) och då kommer högtalarna få olika mängd effekt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

280 Inlägg
14 februari 2012
#17
ChriZtoffer skrev:
Fast fortfarande, diskanten spelar inte i samma register som midbas/mellanregisterhögtalarna så den påverkar inte impedansen i det registret. Dom enda kopplingarna som han kan få till är 1,33Ohm, 3Ohm och 12Ohm, fast 3Ohm är inte att rekommendera då det kopplas så som du skrev (två parallellt och en i serie med dom) och då kommer högtalarna få olika mängd effekt.

Förutsatt att alla 4" är likadana och på 4 ohm. Det vet vi ju inte. Dessutom vet vi inte om diskanten är kopplad på samma kanal som de andra. Vi vet inte ens om alla 4" är kopplade på samma kanal. Så jag tycker nog att diskanten krånglar till det hela ytterligare. Blir ju fler element och fler filter vilket ger fler möjligheter till felaktigheter. För att krångla till det ytterligare så vet vi inget om filtren så att 4" och diskant spelar helt olika register kan vi inte heller med säkerhet säga. Finns ju diskanter som kan spela ganska långt ner i registret och 4" som kan spela högt så innan vi vet vad det är för saker och hur det är kopplat så går det egntligen inte att säga så mycket alls.

Men visst har du rätt i att diskanten i bästa fall inte påverkar.
Senast redigerat av BengtK (14 februari 2012)

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 februari 2012
#18
Det kan ju även vara så att de sitter 1 filter till vardera. Alltså att man använder 3 av midbasarna på ett filter smile Impedansen blir ju antingen 1.33 eller 12 vilket kommer göra att filtret filtrerar helt fel och ger ett mysko ljud smile

88 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
#19
jag måste bara veta hur jag ska ta mig tillväga, ska jag mäta impedansen .. och sedan?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 februari 2012
#20
Du kan börja med att kolla hur det är kopplat, är alla plus sammankopplade och lika med alla minus eller är det kopplat +-+-+-? Annars så mäter du impedansen på kablarna som går till steget, koppla lös dom från steget först bara.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!


Sök