3370
Sök

Köpråd: s40 eller passat

875 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#1
har nu tankar att köpa sommarbil men har svårt att bestämma mig, tankarna har fastnat på volvos s40 t eller t4 eller vw passat 1.8t. finns det något man ska tänka på gällande dessa bilar, vilken är billigast att äga och enklast att sköta? vilket är det smartaste valet? har en budjet på ca 30000!
Senast redigerat av kolsvajansson (17 februari 2012)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2012
#2
Svårt val, ingen av dem är dyr i drift och bägge har sina problem: Rost, framvagn och elektronik. S40 är tyvärr lite tråkig, känns mer som en billig japansk bil invändigt än "en Volvo", å andra sidan är Passat tråkig invändigt med...

Frågan är om du inte har roligare i en Volvo 850 T5 eller du kanske till och med hittar en fin T5-R? En större och bekvämare bil som är bättre byggd, och med en mycket roligare turbofemma under huven. Dock är en sådan troligtvis lite dyrare i drift än ovanstående, och i alla fall S40 är lite lättare på foten längs en kurvig väg än 850.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

517 Inlägg
17 februari 2012
#3
Personligen hade jag nog valt volvon. farsan har haft sin v40 i över tio år och har inte haft några större problem.
Kusinen har en lite nyare facelift-passat med 1.8T och han säger att den drar MINST lika mycket som hans gamla 855glt och det är inte lite sad

Ett stort problem vw/audi har dragits med länge är dåliga framvagnskonstruktioner som är ganska komplicerade och dyra att fixa...

684 Inlägg
17 februari 2012
#4
Går att hitta fina exemplar av s40 men sikta minst på en 00:a om du ska ha T4. Riktigt rolig bil som rör på sig (visst jag är lite partisk men pratar ur egna erfarenheter). Fas 2 är ett alternativ med. Som nämnts innan kolla efter rost och kontrollera framvagn. Elektroniken är inget jag märkt av alls och har aldrig krånglat. Sen som alltid kolla bromsarna. Och går att hitta bra och fina exemplar som sagt. Men du kommer defenetivt ha mycket roligare i volvon än i passaten.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

875 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#5
okok tackar för svaren....har kollat lite på 850 också men tycker att det är en "stor" och "klumpig" bil men passaten är väl nästan i samma klass;9 har även vissa erfarenheter från s40 men dessa är inte många, rosten vet jag om att det finns men framvagnen? vad kan det vara för problem med den? men vad är det med elektroniken som kan vara fel, är inte det bara någon engångsföreteelse i någon bil, har inte hört någon som har klagat på det


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
17 februari 2012
#6
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6 … =7&w=3

Jag skulle hellre ha kikat på en a6 istället.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2012
#7
kolsvajansson skrev:
okok tackar för svaren....har kollat lite på 850 också men tycker att det är en "stor" och "klumpig" bil men passaten är väl nästan i samma klass;9 har även vissa erfarenheter från s40 men dessa är inte många, rosten vet jag om att det finns men framvagnen? vad kan det vara för problem med den? men vad är det med elektroniken som kan vara fel, är inte det bara någon engångsföreteelse i någon bil, har inte hört någon som har klagat på det

Dem sliter bussningar, vilket visserligen inte är något ovanligt på motorstarka framhjulsdrivna bussningar!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

875 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#8
p-nyhlen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_1_8T_38594057.htm?ca=7&w=3

Jag skulle hellre ha kikat på en a6 istället.

tycker dock att en kombi är lite för stor för mig...har inte heller den bästa smaken för audi;)


Quattro - bar å åk
621 Inlägg
17 februari 2012
#9
kolsvajansson skrev:
p-nyhlen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_1_8T_38594057.htm?ca=7&w=3

Jag skulle hellre ha kikat på en a6 istället.

tycker dock att en kombi är lite för stor för mig...har inte heller den bästa smaken för audi;)

När du väl haft en kombi så vill du inte ha nått annat wink

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

875 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
kolsvajansson skrev:
okok tackar för svaren....har kollat lite på 850 också men tycker att det är en "stor" och "klumpig" bil men passaten är väl nästan i samma klass;9 har även vissa erfarenheter från s40 men dessa är inte många, rosten vet jag om att det finns men framvagnen? vad kan det vara för problem med den? men vad är det med elektroniken som kan vara fel, är inte det bara någon engångsföreteelse i någon bil, har inte hört någon som har klagat på det

Dem sliter bussningar, vilket visserligen inte är något ovanligt på motorstarka framhjulsdrivna bussningar!

omöjligt att komma ifrån på alla bilar...inte för svårt att byta eller?;P


875 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#11
p-nyhlen skrev:
kolsvajansson skrev:
p-nyhlen skrev:
http://www.blocket.se/stockholm/Audi_A6_1_8T_38594057.htm?ca=7&w=3

Jag skulle hellre ha kikat på en a6 istället.

tycker dock att en kombi är lite för stor för mig...har inte heller den bästa smaken för audi;)

När du väl haft en kombi så vill du inte ha nått annat wink

föräldrarna har;P tycker att det känns som större bilar och behöver inte detta;)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
17 februari 2012
#12
kolsvajansson skrev:
Rquired skrev:
kolsvajansson skrev:
okok tackar för svaren....har kollat lite på 850 också men tycker att det är en "stor" och "klumpig" bil men passaten är väl nästan i samma klass;9 har även vissa erfarenheter från s40 men dessa är inte många, rosten vet jag om att det finns men framvagnen? vad kan det vara för problem med den? men vad är det med elektroniken som kan vara fel, är inte det bara någon engångsföreteelse i någon bil, har inte hört någon som har klagat på det

Dem sliter bussningar, vilket visserligen inte är något ovanligt på motorstarka framhjulsdrivna bussningar!

omöjligt att komma ifrån på alla bilar...inte för svårt att byta eller?;P

Jo visserligen, men motorstarka framhjulsdrivna bilar brukar generellt vara lite värre än genomsnittet och S40 T4 skall vara ytterligare lite värre än andra motorstarka FWD. Åtminstone enligt Teknikens Världs begagnadtest av modellen, särskilt svårt att byta borde det dock inte vara. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

875 Inlägg
17 februari 2012
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
kolsvajansson skrev:
Rquired skrev:

Dem sliter bussningar, vilket visserligen inte är något ovanligt på motorstarka framhjulsdrivna bussningar!

omöjligt att komma ifrån på alla bilar...inte för svårt att byta eller?;P

Jo visserligen, men motorstarka framhjulsdrivna bilar brukar generellt vara lite värre än genomsnittet och S40 T4 skall vara ytterligare lite värre än andra motorstarka FWD. Åtminstone enligt Teknikens Världs begagnadtest av modellen, särskilt svårt att byta borde det dock inte vara. smile

aja....får väl hoppas på att de är nybytta eller håller i min ägo, annars får man väl ta en dag och fixa det, kan ju finnas värre saker att byta;)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2012
#14
Rquired skrev:
kolsvajansson skrev:
Rquired skrev:

Dem sliter bussningar, vilket visserligen inte är något ovanligt på motorstarka framhjulsdrivna bussningar!

omöjligt att komma ifrån på alla bilar...inte för svårt att byta eller?;P

Jo visserligen, men motorstarka framhjulsdrivna bilar brukar generellt vara lite värre än genomsnittet och S40 T4 skall vara ytterligare lite värre än andra motorstarka FWD. Åtminstone enligt Teknikens Världs begagnadtest av modellen, särskilt svårt att byta borde det dock inte vara. smile

Jag har aldrig hört nått om det och har haft flera 40 bilar och polarna med, aldrig bytt en bussning på någon av dom och dom har gått med allt mellan 160 och 500 Hkr många mil.
Det med elfel som tidigare nämnts har jag heller aldrig hört eller märkt nått av.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2012
#15
Att se upp med på S40 Fas 1 är:
Rost
Dåligt använda bakbromsar så oken kärvar ihop och måste bytas
Bränslepumpen kan lägga av så bra om den är bytt.
98 och 99 modeller kan ha dålig styrbox som gör att motorn rycker i mittenregistret vid fullgas, borde vara bytt på många men inte alla så kolla upp det. Problemet blir värre vid chippning.
Boxen går inte att uppdatera mjukvarn i så byte är det som gäller och det kostar en del.
Inte jätteovanligt att en fjäder till stötdämparna kan ha gått av och ger missljud, dock inget speciellt dyrt.

I övrigt en pålitlig bil med mindre problem och byte av slitagedelar än dom större Volvomodellerna
Har dock en hel del sämre komfort men andra sidan lite roligare köregenskaper.

Autotech

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 februari 2012
#16
Busgrabb skrev:
Rquired skrev:
kolsvajansson skrev:

omöjligt att komma ifrån på alla bilar...inte för svårt att byta eller?;P

Jo visserligen, men motorstarka framhjulsdrivna bilar brukar generellt vara lite värre än genomsnittet och S40 T4 skall vara ytterligare lite värre än andra motorstarka FWD. Åtminstone enligt Teknikens Världs begagnadtest av modellen, särskilt svårt att byta borde det dock inte vara. smile

Jag har aldrig hört nått om det och har haft flera 40 bilar och polarna med, aldrig bytt en bussning på någon av dom och dom har gått med allt mellan 160 och 500 Hkr många mil.
Det med elfel som tidigare nämnts har jag heller aldrig hört eller märkt nått av.

Jag har aldrig ägt en 40-bil ens om det spelar någon roll, jag förmedlar bara vidare vad Teknikens Värld skrev.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Forummoderator
17 987 Inlägg
18 februari 2012
#17
Har haft ett flertal V40. En Classic -04 som inte var så dum. Den drog förvånansvärt lite fast den var helt ny. 2 styck 2.0 har passerat med varav en förra vintern. Duger och åka med men bagaget rymmer ingenting. Växelföringen är mindre kul på de äldre. 2.0T 01- fick väl lådan från V70 om jag inte minns fel?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

875 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#18
Busgrabb skrev:
Att se upp med på S40 Fas 1 är:
Rost
Dåligt använda bakbromsar så oken kärvar ihop och måste bytas
Bränslepumpen kan lägga av så bra om den är bytt.
98 och 99 modeller kan ha dålig styrbox som gör att motorn rycker i mittenregistret vid fullgas, borde vara bytt på många men inte alla så kolla upp det. Problemet blir värre vid chippning.
Boxen går inte att uppdatera mjukvarn i så byte är det som gäller och det kostar en del.
Inte jätteovanligt att en fjäder till stötdämparna kan ha gått av och ger missljud, dock inget speciellt dyrt.

I övrigt en pålitlig bil med mindre problem och byte av slitagedelar än dom större Volvomodellerna
Har dock en hel del sämre komfort men andra sidan lite roligare köregenskaper.

okok har även hört att växellådan inte klarar mer än ca 200hk, men kan bara vara myt? bra saker du tog upp...mycket att tänka på när man ska kolla sen;)


Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2012
#19
Dieselsmurfen skrev:
Har haft ett flertal V40. En Classic -04 som inte var så dum. Den drog förvånansvärt lite fast den var helt ny. 2 styck 2.0 har passerat med varav en förra vintern. Duger och åka med men bagaget rymmer ingenting. Växelföringen är mindre kul på de äldre. 2.0T 01- fick väl lådan från V70 om jag inte minns fel?

Alla sugmotorer fram till 02 el 03 har Renaultväxellåds vilket är rena skiten med dålig sladdrig känsla i länkaget.
Alla turbomodeller 2.0T och T4 har alltid Volvos M56 eller M56H låda vilket betyder kanonlåda.

Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 februari 2012
#20
kolsvajansson skrev:
Busgrabb skrev:
Att se upp med på S40 Fas 1 är:
Rost
Dåligt använda bakbromsar så oken kärvar ihop och måste bytas
Bränslepumpen kan lägga av så bra om den är bytt.
98 och 99 modeller kan ha dålig styrbox som gör att motorn rycker i mittenregistret vid fullgas, borde vara bytt på många men inte alla så kolla upp det. Problemet blir värre vid chippning.
Boxen går inte att uppdatera mjukvarn i så byte är det som gäller och det kostar en del.
Inte jätteovanligt att en fjäder till stötdämparna kan ha gått av och ger missljud, dock inget speciellt dyrt.

I övrigt en pålitlig bil med mindre problem och byte av slitagedelar än dom större Volvomodellerna
Har dock en hel del sämre komfort men andra sidan lite roligare köregenskaper.

okok har även hört att växellådan inte klarar mer än ca 200hk, men kan bara vara myt? bra saker du tog upp...mycket att tänka på när man ska kolla sen;)

Rent skitsnack om det gäller turbomodeller som har Volvos M56 låda som brukar vara skottsäker upp till 500 Hkr om man inte är för våldsam vid växlingarna.

Edit: Men rekommenderar helt klart att du försökert hitta en 00:a och frammåt med turbo då det är mycket som är förbättrat.
Senast redigerat av Busgrabb (18 februari 2012)

Autotech


Sök