3637
Sök

Citroen C3 men brustna framfjädrar på bägge sidor, hur får man loss fjäderbenen?

1 062 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

Skulle byta framfjädrar på en C3:a idag från 2006 eller vad det nu var....

Men fjäderbenens infästning i ovankant såg lite mystisk ut!
De där tre muttrarna som jag vanligtvis sett från motorrummet fanns inte utan bara den stora centrummuttern.

Någon som kan förklara hur jag får loss fjäderbenet?  smile

M.V.H.


766 Inlägg
18 februari 2012
#2
AndreasPlars skrev:
Hej!

Skulle byta framfjädrar på en C3:a idag från 2006 eller vad det nu var....

Men fjäderbenens infästning i ovankant såg lite mystisk ut!
De där tre muttrarna som jag vanligtvis sett från motorrummet fanns inte utan bara den stora centrummuttern.

Någon som kan förklara hur jag får loss fjäderbenet?  smile

M.V.H.

Kapar med rondell

1 062 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#3
cpu1337 skrev:
AndreasPlars skrev:
Hej!

Skulle byta framfjädrar på en C3:a idag från 2006 eller vad det nu var....

Men fjäderbenens infästning i ovankant såg lite mystisk ut!
De där tre muttrarna som jag vanligtvis sett från motorrummet fanns inte utan bara den stora centrummuttern.

Någon som kan förklara hur jag får loss fjäderbenet?  smile

M.V.H.

Kapar med rondell

Allvarligt? Har en tigersåg så kan jag vara på nån meters avstånd wink. Ska jag kapa av fjädern för att få bort fjäderbenet? Hur får jag dit det sedan då?
Jag fattar allvarligt talat inte hur den där franska konstruktionen fungerar... behöver tips hjälp sad

M.V.H.
Senast redigerat av AndreasPlars (18 februari 2012)


747 Inlägg
18 februari 2012
#4
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

/ Toni Larsson

1 062 Inlägg
18 februari 2012
Trådstartare
#5
tonimakaroni skrev:
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

Det vore ju NICE om det var så!
Det kan alltså vara så lätt att jag lossa den muttern som syns från motorrummet och som sitter överst på kolvstången? Så finns det kanske en till under den som håller ihop fjäderbenet?

M.V.H.


747 Inlägg
18 februari 2012
#6
Precis!

/ Toni Larsson

766 Inlägg
19 februari 2012
#7
AndreasPlars skrev:
tonimakaroni skrev:
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

Det vore ju NICE om det var så!
Det kan alltså vara så lätt att jag lossa den muttern som syns från motorrummet och som sitter överst på kolvstången? Så finns det kanske en till under den som håller ihop fjäderbenet?

M.V.H.

Ta bort biten som är av och flytta fjädern med brytjärn så den hämnar i rätt läge om du är skraj:-)

1 062 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#8
cpu1337 skrev:
AndreasPlars skrev:
tonimakaroni skrev:
Lossa den stora centrummuttern, ligger förmodligtvis en annan under den du ser så inte fjädern sticker iväg men någon annan kan få rätta mig. Men alla bilar har som sagt inte 3 muttrar/skruvar för lossa benet från tornen.

Det vore ju NICE om det var så!
Det kan alltså vara så lätt att jag lossa den muttern som syns från motorrummet och som sitter överst på kolvstången? Så finns det kanske en till under den som håller ihop fjäderbenet?

M.V.H.

Ta bort biten som är av och flytta fjädern med brytjärn så den hämnar i rätt läge om du är skraj:-)

Det är redan gjort men SBP underkände bilen pga brusten fjäder! Och en del andra saker som var mera uppenbara hur man åtgärdade...

M.V.H.


925 Inlägg
19 februari 2012
#9
Ta bort övre muttern... den ligger som i en skål eller hur?... men fjädern sitter fast med en till mutter under så var inte rädd smile

Feel The Difference

Tvivlare
2 266 Inlägg
19 februari 2012
#10
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 062 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#11
MantaRobin skrev:
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.


1 062 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#12
Tack alla för tips och råd!

Nu är eländesfjädern bytt! Har aldrig någonsin tagit så lång tid att göra nåt så banalt som att byta en bilfjäder i ett vanligt fjäderben.
Frågar någon om jag vill byta fjädrar på en fransk småbil igen så debiterar jag en miljon kronor....


M.V.H.


Tvivlare
2 266 Inlägg
20 februari 2012
#13
AndreasPlars skrev:
MantaRobin skrev:
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Glömde skriva de, men de verkade som du löste de ändå wink inte så farligt att byta dom, lite bökigt att man får ta hela benet ink. spindel dock. tänk på en annan som gör de ett par ggr/vecka.. tongue

:Edit: Köpte du fjäderskålar också? eller de satt såna på redan? för går fjädern av o far ner så river den hål på drivknutsdamask, kröker krängarstag o i värsta fall skär sönder däcket..
Senast redigerat av MantaRobin (20 februari 2012)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 062 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#14
MantaRobin skrev:
AndreasPlars skrev:
MantaRobin skrev:
stora mmuttern överst, tre skruvar till spindelleden, abs-givare + bromsok demont. sen ut med benet smile

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Glömde skriva de, men de verkade som du löste de ändå wink inte så farligt att byta dom, lite bökigt att man får ta hela benet ink. spindel dock. tänk på en annan som gör de ett par ggr/vecka.. tongue

:Edit: Köpte du fjäderskålar också? eller de satt såna på redan? för går fjädern av o far ner så river den hål på drivknutsdamask, kröker krängarstag o i värsta fall skär sönder däcket..

Jag jag har både hört och sett om det smile Det satt redan räddningsskålar på den och bägge fjädrar låg redan i just de skålarna wink
Lyckades iaf byta benet utan att lossa varken ok, spindelhus eller spindelled. Men fick leta efter påfyllningshålet till lådan i 1timme.
Var ju en sån här elektroniskt växlad manuell låda på denna bilen så det fanns ett påfyllningshål precis rakt ovanför lådan under luftfiltret. (hoppas det var rätt iaf.. yikes )
Gör man det ett par gånger i veckan så vet man ju hur det ska gå till wink

M.V.H.


Tvivlare
2 266 Inlägg
20 februari 2012
#15
AndreasPlars skrev:
MantaRobin skrev:
AndreasPlars skrev:

Hur gör du med drivaxeln då som inte är fastskruvad och bara hoppar ur lådan med en stor pöl på golvet?

M.V.H.

Glömde skriva de, men de verkade som du löste de ändå wink inte så farligt att byta dom, lite bökigt att man får ta hela benet ink. spindel dock. tänk på en annan som gör de ett par ggr/vecka.. tongue

:Edit: Köpte du fjäderskålar också? eller de satt såna på redan? för går fjädern av o far ner så river den hål på drivknutsdamask, kröker krängarstag o i värsta fall skär sönder däcket..

Jag jag har både hört och sett om det smile Det satt redan räddningsskålar på den och bägge fjädrar låg redan i just de skålarna wink
Lyckades iaf byta benet utan att lossa varken ok, spindelhus eller spindelled. Men fick leta efter påfyllningshålet till lådan i 1timme.
Var ju en sån här elektroniskt växlad manuell låda på denna bilen så det fanns ett påfyllningshål precis rakt ovanför lådan under luftfiltret. (hoppas det var rätt iaf.. yikes )
Gör man det ett par gånger i veckan så vet man ju hur det ska gå till wink

M.V.H.

Aha okej. Luftningshålet alltså, går utmärkt att spilla i oljan där smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 062 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#16
MantaRobin skrev:
Aha okej. Luftningshålet alltså, går utmärkt att spilla i oljan där smile

Nice då! Polarens 206:a saknade det men kanske är annan låda...
Oljeflaskans hällpip var som skapad för det hålet så det gick riktigt bra att hälla i olja där smile

M.V.H.


1 Inlägg
1 april 2012
#17
Frugan har en C3 -06:a, 8000 mil. I morse när hon skulle backa ut från parkeringen, så tjonga det till i vänster fram.
Fjädern hade gått av och trasslat till bromsrör och abs-givaren.
Googlade lite om felet för att se om det var ett vanligt problem och hitta den här postningen, men även denna artikel från vi Bilägare http://www.vibilagare.se/reportage/nara … onor-32027

Hade tänkt fixa det själv, men nu tror jag det blir till att bärga kärran till en Citroën-verkstad och yrka på goodwill.

Det sjuka är att fjädern inte ens är rostig men bara gått av ändå.
Första franska bilen jag ägt (har haft den i 1 månad) och börjar undra om det ska bli den sista också..

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 april 2012
#18
sandmannen skrev:
Frugan har en C3 -06:a, 8000 mil. I morse när hon skulle backa ut från parkeringen, så tjonga det till i vänster fram.
Fjädern hade gått av och trasslat till bromsrör och abs-givaren.
Googlade lite om felet för att se om det var ett vanligt problem och hitta den här postningen, men även denna artikel från vi Bilägare http://www.vibilagare.se/reportage/nara … onor-32027

Hade tänkt fixa det själv, men nu tror jag det blir till att bärga kärran till en Citroën-verkstad och yrka på goodwill.

Det sjuka är att fjädern inte ens är rostig men bara gått av ändå.
Första franska bilen jag ägt (har haft den i 1 månad) och börjar undra om det ska bli den sista också..

De finns åtagande på fjädrarna, kommer inte ihåg vilka mil och hur många år de gäller. Ring din verkstad o fråga smile När du ändå byter så montera "skålar" på benen för att förhindra skador vid nästa eventuella fjäderbrott, kostar bara ett par hundringar. Sen ska man inte skälla på franska bilar, fjädrar brister på alla nya bilar i stort sett.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

1 062 Inlägg
3 april 2012
Trådstartare
#19
MantaRobin skrev:
Sen ska man inte skälla på franska bilar, fjädrar brister på alla nya bilar i stort sett.

Jo, de har pajjat på mina saabar och på farsans Audi och på polarens BMW och många andra bilar.
Men skillnaden ligger i vad som inträffar utöver själva fjäderbrottet, vilken säkerhet man har byggt in i bilen vid ett haveri.

Själv åkte jag runt lyckligt ovetande tills jag bytte till starkare fjädrar.


M.V.H.


Chief Squad
36 Inlägg
2 januari 2013
#20
Skulle byta på morsans c3 pluriel igår, men hade världens problem då länkarmen sitter i spindeln med insektsskruvar sitter trångt som satan, nått tips utan att runddra dom?



Sök