3628
Sök

Nästan inget laddtryck saab 9-5, HJÄLP !

40 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#1
Chippade bilen idag och det blev absolute ingen skillnad, laddtryck på 0,3 bar är väl lägre en original.
Vad kan vara fel ?

Har tittat på vakumslangar, bytt magnetventil mm, och turbon är nybytt, nån som har något tips ?,

Laddtrycket var lika lågt innan chippningen också, inga felkoder heller.

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
19 februari 2012
#2
En gissning kan vara trasig katalysator som ger så högt avgasmottryck att turbon knappt orkar ladda.

- Time Attack -

40 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#3
NIzmO skrev:
En gissning kan vara trasig katalysator som ger så högt avgasmottryck att turbon knappt orkar ladda.

Okey, får ta ock kolla de då, kan bilen ändå gå hyffsat ifall att den är tät ?, tycker den smårycker lite vid gaspådrag

Motormontör
437 Inlägg
19 februari 2012
#4
Antigen är det som Nismo säger, kissemissen som har svalt en råtta förmycket.
Har du provat att trycka hårdare på gasen?? big_smile
du har ingen ventil som annars kärvar och släpper ut allt tryck.
Har sett tillräckligt med öppna dumpventiler och annan meningslös leksaksprodukt!!!

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

40 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#5
Mazdakillen skrev:
Antigen är det som Nismo säger, kissemissen som har svalt en råtta förmycket.
Har du provat att trycka hårdare på gasen?? big_smile
du har ingen ventil som annars kärvar och släpper ut allt tryck.
Har sett tillräckligt med öppna dumpventiler och annan meningslös leksaksprodukt!!!

ja gasar stumt fördet mesta hehe ;D, har ingem öppen dump eller något annat krimskrams, men funderar på att försöka provtrycka mellan turbo och insuget och se så att det inte är nåt läckake på nån slang eller nåt.

Motormontör
437 Inlägg
19 februari 2012
#6
harry_ skrev:
Mazdakillen skrev:
Antigen är det som Nismo säger, kissemissen som har svalt en råtta förmycket.
Har du provat att trycka hårdare på gasen?? big_smile
du har ingen ventil som annars kärvar och släpper ut allt tryck.
Har sett tillräckligt med öppna dumpventiler och annan meningslös leksaksprodukt!!!

ja gasar stumt fördet mesta hehe ;D, har ingem öppen dump eller något annat krimskrams, men funderar på att försöka provtrycka mellan turbo och insuget och se så att det inte är nåt läckake på nån slang eller nåt.

Ja läckande slangar kan ju helt klart ställa till det. Har bytt lite slangar på Saabar tidigare då min polare har både haft en 9000 AERO... ej A50 utan äkta Aeron och en 900 med steg 3.
Minns att slangarna såg ut som ha sett både jesu födelse och dinosaurier big_smile
Så det kan ju vara problemet du har fått att någon slang har valt att tacka för kaffet men ioftast vad jag vet så brukar det uppstå mer oväsen under huvven.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

40 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
#7
Mazdakillen skrev:
harry_ skrev:
Mazdakillen skrev:
Antigen är det som Nismo säger, kissemissen som har svalt en råtta förmycket.
Har du provat att trycka hårdare på gasen?? big_smile
du har ingen ventil som annars kärvar och släpper ut allt tryck.
Har sett tillräckligt med öppna dumpventiler och annan meningslös leksaksprodukt!!!

ja gasar stumt fördet mesta hehe ;D, har ingem öppen dump eller något annat krimskrams, men funderar på att försöka provtrycka mellan turbo och insuget och se så att det inte är nåt läckake på nån slang eller nåt.

Ja läckande slangar kan ju helt klart ställa till det. Har bytt lite slangar på Saabar tidigare då min polare har både haft en 9000 AERO... ej A50 utan äkta Aeron och en 900 med steg 3.
Minns att slangarna såg ut som ha sett både jesu födelse och dinosaurier big_smile
Så det kan ju vara problemet du har fått att någon slang har valt att tacka för kaffet men ioftast vad jag vet så brukar det uppstå mer oväsen under huvven.

okey haha, jo jag tycker också att det borde låta lite om det vore läkage smile

Motormontör
437 Inlägg
20 februari 2012
#8
harry_ skrev:
Mazdakillen skrev:
harry_ skrev:

ja gasar stumt fördet mesta hehe ;D, har ingem öppen dump eller något annat krimskrams, men funderar på att försöka provtrycka mellan turbo och insuget och se så att det inte är nåt läckake på nån slang eller nåt.

Ja läckande slangar kan ju helt klart ställa till det. Har bytt lite slangar på Saabar tidigare då min polare har både haft en 9000 AERO... ej A50 utan äkta Aeron och en 900 med steg 3.
Minns att slangarna såg ut som ha sett både jesu födelse och dinosaurier big_smile
Så det kan ju vara problemet du har fått att någon slang har valt att tacka för kaffet men ioftast vad jag vet så brukar det uppstå mer oväsen under huvven.

okey haha, jo jag tycker också att det borde låta lite om det vore läkage smile

Kan ju oxå vara styrenheten som är kaputt men då borde bilen tala om det samt om du har chippat den borde den som gjorde jobbet märkt det.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

40 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
#9
Mazdakillen skrev:
harry_ skrev:
Mazdakillen skrev:

Ja läckande slangar kan ju helt klart ställa till det. Har bytt lite slangar på Saabar tidigare då min polare har både haft en 9000 AERO... ej A50 utan äkta Aeron och en 900 med steg 3.
Minns att slangarna såg ut som ha sett både jesu födelse och dinosaurier big_smile
Så det kan ju vara problemet du har fått att någon slang har valt att tacka för kaffet men ioftast vad jag vet så brukar det uppstå mer oväsen under huvven.

okey haha, jo jag tycker också att det borde låta lite om det vore läkage smile

Kan ju oxå vara styrenheten som är kaputt men då borde bilen tala om det samt om du har chippat den borde den som gjorde jobbet märkt det.

har bytt diverse grejor idag utan framgång, så jag provade att ryckte wg-slangen och då laddade den 1bar, och de är ju nån framgång, men borde den inte ladda mer när man rycker wg-slangen ?, har även bytt magnet ventil ett par gånger

Motormontör
437 Inlägg
21 februari 2012
#10
harry_ skrev:
Mazdakillen skrev:
harry_ skrev:

okey haha, jo jag tycker också att det borde låta lite om det vore läkage smile

Kan ju oxå vara styrenheten som är kaputt men då borde bilen tala om det samt om du har chippat den borde den som gjorde jobbet märkt det.

har bytt diverse grejor idag utan framgång, så jag provade att ryckte wg-slangen och då laddade den 1bar, och de är ju nån framgång, men borde den inte ladda mer när man rycker wg-slangen ?, har även bytt magnet ventil ett par gånger

Om den laddar 1.0 med bortplockad wg slang så borde det innebära att något är knas med din wg. För annars så skulle det inte gjort någon skillnad.
Visst jag vet att magnet ventilerna brukar mäsk behöva byta men nu kanske du har funnit svaret.
Du skrev att den var chippad, har du bytt ic??
Du vet att du kan förlora effekt med chip eller att den nya effekten kan vara bara temporär då turbo jobbar hårdare så alstrar den mer värme.
I slutändan pallar inte orginal ic att kyla laddluften tillräckligt vilket gör luften varmare och ger sämmre fyllnadsgrad och sämmre täthet med färre syremolekyler.
Resultatet varmare luft och varmare insugsdetaljer get sämmre effekt

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

305 Inlägg
21 februari 2012
#11
sitter två backventiler mellan insuget och enna slangen på magnetventilen(den som går in presis innan turbon).
Har du kollat dom?
Det är annars en enkel sak som ställer till laddtrycksstyrningen. Jag kom dock upp i 0,6 med dom dåliga ia, efter jag fixa dom laddar den 1,1 big_smile
Saabs kit är dyrt dock(runt 2500-3000Kr) jag med flera köre några blåa WAG ventiler och fixa egen slang, finns bra beskrivet på stcs.nu forum. Sök efter blåa ventiler eller eller bara "de blå" men sök funktionen är lite tråkig på stcs så gå via google eller något.



Sök