2616
Sök

Volvo 745 -88

3 Inlägg
19 februari 2012
Trådstartare
Tja!!
jag har ett litet problem innan besiktning alla mina lampor på höger sidan fram lysser konstant (antagligen jordfel)
och undrar vilken jord det kan vara fel på och vart jorden sitter? tongue hade vart väldigt tacksam om man kunde få svar väldigt snart big_smile är inte den bästa på elfel men allt går la om man bara vill. big_smile

9 Inlägg
21 juni 2020
Har den som en bruksbil iaf.. och för att lasta.. Kör inte så ofta med den alls men utgår ifrån att batteriet är bra.

Så vitt jag förstår ska all belysningen stängas av när man stänger / vrider av tändningen utan att man ska behöva vrida på lys reglaget till 0.. för inget lyse är ju påslaget när man slår av tändningen

Så vad som skett är att det finns noll ström i bilen och inget händer alls vid start tändning, dvs inte en lampa lyser på instrumenten eller nånstans.. (Dvs efter ag parkerat bilen och ska starta igång den dagen efter å köra) Såklart startar den om man laddar upp batteriet eller tar till starthjälp genom annan bil ev 10-15 min strömalstring att få igen strömmen igen på på volvon..

Vad är mest troligaste felet? krypströmmar, läckströmmar, tjuvström, dålig jord, kablar.. generator, startmotor, tändspole, tändhatt, tändfördelare spänningsregulator etc..

Ska gå igenom hela elsystemet sen och mäta osv men tänkte jag kunde få lite starthjälp utifrån detta scenarie ?  är ganska mycket att stå i just nu och bilen är på en annan plats för stunden

PS. Nåt jag noterat efter jag tog starthjälp är att startmotorn behöver dra runt mer för att starta bilen kanske 2-2,5 sekunder extra .. Har sen kört några dagar tof sen var den helt urladdad igen under natten till morgonen.. för andra gången

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
21 juni 2020
Om du har dragkrok så brukar det vara elkontakten som är ärgad.
Sen brukar det vara radion.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök