2456
Sök

Den stora extraljus tråden

Meldem
4 137 Inlägg
25 maj 2012
#1141
J_Jespersen skrev:
Ska montera 3 extraljus på min v70 och har fastnat för Bosch Big-knick, men sen finns de ju med olika ljusbild, sk bred/lång och smal/lång. Killen på Mekonomen rekommenderade bred på sidorna och lång i mitten. Men har hört andra som sagt att de använt sig av enbart lång. Vad är att föredra?

Skulle nog föredra 3 breda. För 1pencil och 2 fjärr, den där pencilen gör inte så mycket tycker jag än och bara bli en prick i mitten. Visserligen hade jag SIM, 2fjärr och 1 pencil. Och pencilen lös bara som en prick i mitten, men lite spriding.
3 breda kommer ju ge mycket bättre ljus, visserligen inte jättelångt kanske, men tror absolut att det kommer räcka. Och det är ju bredden som är viktig, djuren kommer ju från sidan liksom. Och står dom på vägen, så kommer du se dom långt i förväg men bara 3 fjärr också.

Det är vad jag anser iaf smile


1 532 Inlägg
25 maj 2012
#1142
TouchOfRed skrev:
J_Jespersen skrev:
Aerocombi skrev:

35w xenon lyser bättre än 100w halogen big_smile

hehe då kanske man ska satsa på xenon direkt

Helt klart, tror att 35w xenon lyser 3 gånger bättre än 100w halogen, rätta mig om jag har fel smile ..

Och som sagt, du borde dra till med 55w xenon direkt, du kommer inte ångra dig.
Jag tvekade mellan 35w och 55w, men beslöt mig för att köra på 55w, och jäklar vad det lyser.. smile
du kommer inte att ångra dig om du kör med 55w big_smile

Jag hade 100w halogen men bytte till 75w xenon där kan vi snacka skillnad. 1 extraljus me xenon lös bättre än 6st 100w halogen.


Meldem
4 137 Inlägg
25 maj 2012
#1143
Dirtymike skrev:
TouchOfRed skrev:
J_Jespersen skrev:

hehe då kanske man ska satsa på xenon direkt

Helt klart, tror att 35w xenon lyser 3 gånger bättre än 100w halogen, rätta mig om jag har fel smile ..

Och som sagt, du borde dra till med 55w xenon direkt, du kommer inte ångra dig.
Jag tvekade mellan 35w och 55w, men beslöt mig för att köra på 55w, och jäklar vad det lyser.. smile
du kommer inte att ångra dig om du kör med 55w big_smile

Jag hade 100w halogen men bytte till 75w xenon där kan vi snacka skillnad. 1 extraljus me xenon lös bättre än 6st 100w halogen.

hahahaha - halogen... skit är vad det är tongue


Avstängd
10 388 Inlägg
25 maj 2012
#1144
TouchOfRed skrev:
J_Jespersen skrev:
Aerocombi skrev:

35w xenon lyser bättre än 100w halogen big_smile

hehe då kanske man ska satsa på xenon direkt

Helt klart, tror att 35w xenon lyser 3 gånger bättre än 100w halogen, rätta mig om jag har fel smile ..

Och som sagt, du borde dra till med 55w xenon direkt, du kommer inte ångra dig.
Jag tvekade mellan 35w och 55w, men beslöt mig för att köra på 55w, och jäklar vad det lyser.. smile
du kommer inte att ångra dig om du kör med 55w big_smile

Mnja, det där var lite glädjesiffror wink

GENERELLT kan man väl räkna ungefär xenoneffekt*3=vad det motsvarar i halogen (dvs; 35 xenonwatt= 105w halogen).

Men, det pendlar givetvis beroende på vem som tillverkar de olika lamporna osv.

Men tittar man på ljusflöde så ser man följande;

En 55 Watt standard H7-lampa ger ca 1500 lm, en 65 Watt H7 Rallye från OSRAM ger ca 2100 lm, medan deras SILVERSTAR ger ett flöde där emellan.

En 100 Watts H3 som ofta används i extraljus ger 2300 lm.


Tittar man då på xenon så ger den ca 3000 lm och detta vid endast 35 Watt.


Detta betyder alltså att en 35w xenon ger 30% mer/högre ljusflöde än en standard H3 100w halogen

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Meldem
4 137 Inlägg
25 maj 2012
#1145
it_mutt skrev:
TouchOfRed skrev:
J_Jespersen skrev:

hehe då kanske man ska satsa på xenon direkt

Helt klart, tror att 35w xenon lyser 3 gånger bättre än 100w halogen, rätta mig om jag har fel smile ..

Och som sagt, du borde dra till med 55w xenon direkt, du kommer inte ångra dig.
Jag tvekade mellan 35w och 55w, men beslöt mig för att köra på 55w, och jäklar vad det lyser.. smile
du kommer inte att ångra dig om du kör med 55w big_smile

Mnja, det där var lite glädjesiffror wink

GENERELLT kan man väl räkna ungefär xenoneffekt*3=vad det motsvarar i halogen (dvs; 35 xenonwatt= 105w halogen).

Men, det pendlar givetvis beroende på vem som tillverkar de olika lamporna osv.

Men tittar man på ljusflöde så ser man följande;

En 55 Watt standard H7-lampa ger ca 1500 lm, en 65 Watt H7 Rallye från OSRAM ger ca 2100 lm, medan deras SILVERSTAR ger ett flöde där emellan.

En 100 Watts H3 som ofta används i extraljus ger 2300 lm.


Tittar man då på xenon så ger den ca 3000 lm och detta vid endast 35 Watt.


Detta betyder alltså att en 35w xenon ger 30% mer/högre ljusflöde än en standard H3 100w halogen

Tack för förklaringen ! smile


Yawn...
3 151 Inlägg
25 maj 2012
#1146
J_Jespersen skrev:
Har tänkt att börja med halogen, antagligen 100W. Är ju visserligen xenon på bilen. Ger xenon högre effekt på lägre watt än halogen? Har inte sett xenon 100W.

Ja, det gör det. Dem brukar säga att 35W xenon lyser tre gånger så starkt som 55W halogen, men jag tror 2.5 gånger så starkt är närmare sanningen. roll

J_Jespersen skrev:
Får ju inte bli FÖR ljust så att man inte ser något när man bländar av wink

Jag hade 55W xenon (färg: 4300K) i en av mina gamla bilar med halogen på halvljuset... När jag bländade av tog det några sekunder för ögat att vänja sig med den lilla gröna pölen som bildades framför bilen (ja, ljuset såg grönt ut i jämförelse..). tongue
Senast redigerat av Mervolic (25 maj 2012)

Båtmek
720 Inlägg
25 maj 2012
#1147
Tror ni har övertalat mig när det gäller xenon tongue Blir nog 2 st bred/lång och en smal/lång i mitten.


Xenoholic
2 559 Inlägg
26 maj 2012
#1148
J_Jespersen skrev:
Tror ni har övertalat mig när det gäller xenon tongue Blir nog 2 st bred/lång och en smal/lång i mitten.

Kör på bara breda, kommer att lysa så mycket längre med xenon cool än med halogen o ärligt talat, vem behöver en liten prick långt bort i horisonten? wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 893 Inlägg
26 maj 2012
#1149
Aerocombi skrev:
J_Jespersen skrev:
Tror ni har övertalat mig när det gäller xenon tongue Blir nog 2 st bred/lång och en smal/lång i mitten.

Kör på bara breda, kommer att lysa så mycket längre med xenon cool än med halogen o ärligt talat, vem behöver en liten prick långt bort i horisonten? wink

Beror helt på vilken typ av väg man kör på!
Kör du smala skogs vägar behövs bredare ljusbild än när du kör på en spikrak motorväg. För den senare rekommenderar jag pencil-beam, för den förra så brett lysande lamphus du kan hitta.

Kör du lite blandat, kan ju nått mitt emellan vara lämpligt.

Väljer man pencil-beam för att man kör motorväg, bör man definitivt montera en brytare lätt åtkomlig, så man kan blända av i två steg. Stänga av X-ljusen först och köra en liten stund till på två vanliga helljus.

Mina två Raley 3000 Pencil lyser säkert 1,5km, när jag bländar av för möte på det avståndet, måste jag köra i mörker flera hundra meter med bara halvljuset. Men jag måste blända av så tidigt, annars åker den stackars mötande av vägen.


Meldem
4 137 Inlägg
26 maj 2012
#1150
Kristian_V skrev:
Aerocombi skrev:
J_Jespersen skrev:
Tror ni har övertalat mig när det gäller xenon tongue Blir nog 2 st bred/lång och en smal/lång i mitten.

Kör på bara breda, kommer att lysa så mycket längre med xenon cool än med halogen o ärligt talat, vem behöver en liten prick långt bort i horisonten? wink

Beror helt på vilken typ av väg man kör på!
Kör du smala skogs vägar behövs bredare ljusbild än när du kör på en spikrak motorväg. För den senare rekommenderar jag pencil-beam, för den förra så brett lysande lamphus du kan hitta.

Kör du lite blandat, kan ju nått mitt emellan vara lämpligt.

Väljer man pencil-beam för att man kör motorväg, bör man definitivt montera en brytare lätt åtkomlig, så man kan blända av i två steg. Stänga av X-ljusen först och köra en liten stund till på två vanliga helljus.

Mina två Raley 3000 Pencil lyser säkert 1,5km, när jag bländar av för möte på det avståndet, måste jag köra i mörker flera hundra meter med bara halvljuset. Men jag måste blända av så tidigt, annars åker den stackars mötande av vägen.

Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile


Båtmek
720 Inlägg
26 maj 2012
#1151
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
Aerocombi skrev:

Kör på bara breda, kommer att lysa så mycket längre med xenon cool än med halogen o ärligt talat, vem behöver en liten prick långt bort i horisonten? wink

Beror helt på vilken typ av väg man kör på!
Kör du smala skogs vägar behövs bredare ljusbild än när du kör på en spikrak motorväg. För den senare rekommenderar jag pencil-beam, för den förra så brett lysande lamphus du kan hitta.

Kör du lite blandat, kan ju nått mitt emellan vara lämpligt.

Väljer man pencil-beam för att man kör motorväg, bör man definitivt montera en brytare lätt åtkomlig, så man kan blända av i två steg. Stänga av X-ljusen först och köra en liten stund till på två vanliga helljus.

Mina två Raley 3000 Pencil lyser säkert 1,5km, när jag bländar av för möte på det avståndet, måste jag köra i mörker flera hundra meter med bara halvljuset. Men jag måste blända av så tidigt, annars åker den stackars mötande av vägen.

Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Får se hur jag gör tongue kommer ju ha brytare till extraljusen, men är ju jobbigt  att pilla på den hela tiden tongue
Men som ni säger så lyser det ju längre med xenon... 
Kanonbra att ni säger vad ni tycker smile


Meldem
4 137 Inlägg
26 maj 2012
#1152
J_Jespersen skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:

Beror helt på vilken typ av väg man kör på!
Kör du smala skogs vägar behövs bredare ljusbild än när du kör på en spikrak motorväg. För den senare rekommenderar jag pencil-beam, för den förra så brett lysande lamphus du kan hitta.

Kör du lite blandat, kan ju nått mitt emellan vara lämpligt.

Väljer man pencil-beam för att man kör motorväg, bör man definitivt montera en brytare lätt åtkomlig, så man kan blända av i två steg. Stänga av X-ljusen först och köra en liten stund till på två vanliga helljus.

Mina två Raley 3000 Pencil lyser säkert 1,5km, när jag bländar av för möte på det avståndet, måste jag köra i mörker flera hundra meter med bara halvljuset. Men jag måste blända av så tidigt, annars åker den stackars mötande av vägen.

Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Får se hur jag gör tongue kommer ju ha brytare till extraljusen, men är ju jobbigt  att pilla på den hela tiden tongue
Men som ni säger så lyser det ju längre med xenon... 
Kanonbra att ni säger vad ni tycker smile

Brytare kan ju vara bra, men som sagt. Jobbigt att pilla på den.. tongue
Hehe, säger bara vad jag tycker och tänker, och hur min syn på det hela är smile


7 422 Inlägg
26 maj 2012
#1153
brytaren har man ju bara när det är dåligt väder, så extraljusen inte behövs och /eller stör,,


JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
#1154
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:
Aerocombi skrev:

Kör på bara breda, kommer att lysa så mycket längre med xenon cool än med halogen o ärligt talat, vem behöver en liten prick långt bort i horisonten? wink

Beror helt på vilken typ av väg man kör på!
Kör du smala skogs vägar behövs bredare ljusbild än när du kör på en spikrak motorväg. För den senare rekommenderar jag pencil-beam, för den förra så brett lysande lamphus du kan hitta.

Kör du lite blandat, kan ju nått mitt emellan vara lämpligt.

Väljer man pencil-beam för att man kör motorväg, bör man definitivt montera en brytare lätt åtkomlig, så man kan blända av i två steg. Stänga av X-ljusen först och köra en liten stund till på två vanliga helljus.

Mina två Raley 3000 Pencil lyser säkert 1,5km, när jag bländar av för möte på det avståndet, måste jag köra i mörker flera hundra meter med bara halvljuset. Men jag måste blända av så tidigt, annars åker den stackars mötande av vägen.

Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Jag har tre pencil, nbb med 75w xenon bara, har typ 5 st fjärr liggandes men ville testa enbart med pencil, men om vi säger såhär, att köra med endast orginal helljus duger egentligen, uppdatera orginal hellyset lite bara så ser man det man behöver se.

Och om man då sätter tre pencil med xenon så lyser det även upp på sidorna, mycket mycket mer än orginal hellyset, så man ser det man behöver se även med pencil, det kommer lite ströljus utav dessa också, blir ju inte en helt rak stråle wink

Så EGENTLIGEN, spelar det ingen roll, för man ser ju ändå fast man bara har pencil.

Meldem
4 137 Inlägg
26 maj 2012
#1155
Paused skrev:
TouchOfRed skrev:
Kristian_V skrev:

Beror helt på vilken typ av väg man kör på!
Kör du smala skogs vägar behövs bredare ljusbild än när du kör på en spikrak motorväg. För den senare rekommenderar jag pencil-beam, för den förra så brett lysande lamphus du kan hitta.

Kör du lite blandat, kan ju nått mitt emellan vara lämpligt.

Väljer man pencil-beam för att man kör motorväg, bör man definitivt montera en brytare lätt åtkomlig, så man kan blända av i två steg. Stänga av X-ljusen först och köra en liten stund till på två vanliga helljus.

Mina två Raley 3000 Pencil lyser säkert 1,5km, när jag bländar av för möte på det avståndet, måste jag köra i mörker flera hundra meter med bara halvljuset. Men jag måste blända av så tidigt, annars åker den stackars mötande av vägen.

Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Jag har tre pencil, nbb med 75w xenon bara, har typ 5 st fjärr liggandes men ville testa enbart med pencil, men om vi säger såhär, att köra med endast orginal helljus duger egentligen, uppdatera orginal hellyset lite bara så ser man det man behöver se.

Och om man då sätter tre pencil med xenon så lyser det även upp på sidorna, mycket mycket mer än orginal hellyset, så man ser det man behöver se även med pencil, det kommer lite ströljus utav dessa också, blir ju inte en helt rak stråle wink

Så EGENTLIGEN, spelar det ingen roll, för man ser ju ändå fast man bara har pencil.

Uppgradera originalhelljuset med Xenon? Tja.. Det kan man ju göra, men har man en äldre bil som jag, med slöa reflektorer och räfflade glas. Så ger det nog inte så mycket. 

Men sen går det inte jämföra originalhelljuset med extraljus, klart som fan extraljuen brassar på mycket mer ljus wink

Och som nån sa, om man har pencil måste man blända av mycket tidigare än med bara fjärr.

Hehe, jag står fast vid att Bredd = WIN WIN smile


JFfoto
26 maj 2012
Trådstartare
#1156
TouchOfRed skrev:
Paused skrev:
TouchOfRed skrev:

Jag tycker nog ändå att man ska ha 3 breda. För vem orkar hålla på och blända av med en knapp hela tiden?
Det är ju fortfarande på sidorna djuren kommer. Och varför behöver man en pencil som lyser upp en prick hur långt som helst?

OM det skulle stå något på vägen 1km bort, så lär man nog ändå inte se det i mörket?
Och OM det skulle stå något på vägen, och har 3st fjärr. Så hinner man nog ändå bromsa lugnt och sansat smile

Ursäkta om det låter som att jag är dryg, det är absolut inte menat så. smile

Jag har tre pencil, nbb med 75w xenon bara, har typ 5 st fjärr liggandes men ville testa enbart med pencil, men om vi säger såhär, att köra med endast orginal helljus duger egentligen, uppdatera orginal hellyset lite bara så ser man det man behöver se.

Och om man då sätter tre pencil med xenon så lyser det även upp på sidorna, mycket mycket mer än orginal hellyset, så man ser det man behöver se även med pencil, det kommer lite ströljus utav dessa också, blir ju inte en helt rak stråle wink

Så EGENTLIGEN, spelar det ingen roll, för man ser ju ändå fast man bara har pencil.

Uppgradera originalhelljuset med Xenon? Tja.. Det kan man ju göra, men har man en äldre bil som jag, med slöa reflektorer och räfflade glas. Så ger det nog inte så mycket. 

Men sen går det inte jämföra originalhelljuset med extraljus, klart som fan extraljuen brassar på mycket mer ljus wink

Och som nån sa, om man har pencil måste man blända av mycket tidigare än med bara fjärr.

Hehe, jag står fast vid att Bredd = WIN WIN smile

Jag bländar av direkt ändå, även om ja kör med orginal hellyset, så fort jag ser ett par lysen så bländar jag av, och förväntar mig att mötande också gör, annars slår jag på mina tills denne bländar av smile oavsett om jag har 8 NBB med xenon.. och den andra orginal bara..

jämför ju inte orginal hellyset och extraljus, menar bara att man ser det man behöver se med orginal hellyset bara egentligen, jag gör iaf.. smile

388 Inlägg
26 maj 2012
#1157
Jag bländar också av direkt, trodde alla gjorde så.. skulle någon bara slå av extraljusen direkt vid mötet för att köra med helljus en stund till medans vi möts så skulle jag inte tveka att mosa på mitt helljus.


Yawn...
3 151 Inlägg
26 maj 2012
#1158
Paused skrev:
Jag bländar av direkt ändå, även om ja kör med orginal hellyset, så fort jag ser ett par lysen så bländar jag av, och förväntar mig att mötande också gör, annars slår jag på mina tills denne bländar av smile oavsett om jag har 8 NBB med xenon.. och den andra orginal bara..

jämför ju inte orginal hellyset och extraljus, menar bara att man ser det man behöver se med orginal hellyset bara egentligen, jag gör iaf.. smile

Jag tycker att det är lite störande när folk bländar av för tidigt... Då får man ju köra i mörker i flera hundra meter med risk att krocka med djur osv.

Bättre att blända av när man själv börjar bli bländad, eller när den andra bländar av... smile

Tillägg: Det beror väl kanske på var man bor iofs. Söderut är det ju ljusare på kvällarna och nätterna än vad det är norrut i landet så där kanske man klarar sig bättre med halvljuset också... Här är det RIKTIGT mörkt att köra en sen höstkväll innan snön har kommit.
Senast redigerat av Mervolic (26 maj 2012)

21 761 Inlägg
26 maj 2012
#1159
Om man själv inte blir bländad av mötande bil så är det är ju väldigt onödigt att medvetet blända den mötande bilen bara för att den inte bländar av när man själv gör det. Blir man däremot bländad av mötande bil så kan man göra någon helljusblinkning för att markera att man blir bländad. smile

Man måste även komma ihåg att folk har olika mörkerseende och att tex en "normalseende" 40-åring behöver ungefär dubbelt så mycket ljus som en "normalseende" 20-åring, därför kan detta med att känna sig bländad variera en del.

2 041 Inlägg
26 maj 2012
#1160
Håller med Mervolic...
Ingen idé att blända av när bilen man möter är 5 kilometer bort på en raka.


Sök