4018
Sök

Hemmahögtalare (golv) vilka och var köpa?

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
20 februari 2012
nesum skrev:
Först testade jag Dynavoice challenger-M65, bytte sedan till dubbla dynavoice F6 och en xtz 99 w12.18 sub, och jag är mer än nöjd. XTZ har fått riktigt bra kritik för några av deras subbar, rekommenderas varmt att kika på. Fast nu va de juh bara golvare du eftersökte iof, och då tycker jag som andra här, ge Dynavoice en chans..big_smile

f6 är jhu riktigt bekväm storlek och låter bra mycket bättre än vad jag någonsin kunnat tro

dom klarar t.o.m av att spela en hel del bas
med en subb så är dom perfekta

själv kör jag med en yamha subb med en 8:a och det räcker till på dom låga freqvenserna

men just nu har jag mina infinity inkopplade dom spelar något hårdare bas men dom har större element
men mellan och diskant har dom inte en chans mot f6:orna

Kör fort så hinner inget hända...

695 Inlägg
20 februari 2012
nesum skrev:
Först testade jag Dynavoice challenger-M65, bytte sedan till dubbla dynavoice F6 och en xtz 99 w12.18 sub, och jag är mer än nöjd. XTZ har fått riktigt bra kritik för några av deras subbar, rekommenderas varmt att kika på. Fast nu va de juh bara golvare du eftersökte iof, och då tycker jag som andra här, ge Dynavoice en chans..big_smile

www.fyndborsen.se  och www.fynda.se.. Här hittar du nog något som passar, riktigt bra service och "Buy & Try".. Fick hem en förstärkare från fynbörsen med en returfraktsedel med posten, om inte förstärkaren va tillbaka på 3 veckor så skicka dom en faktura. Tycker de är en bra deal....
Senast redigerat av nesum (20 februari 2012)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

1 938 Inlägg
20 februari 2012
Har Dynavoice m85 sen 3 år tillbaka, drivna på en Onkyo sr 608, bi-ampade med 285 w per högtalare fram.
Låter riktigt bra, både till film, musik och på lördakväll. tongue

251 Inlägg
20 februari 2012
Glesmark skrev:
Har Dynavoice m85 sen 3 år tillbaka, drivna på en Onkyo sr 608, bi-ampade med 285 w per högtalare fram.

Förstår hur du tänker men det är inga 285W du matar dom med! tongue
Du biampar med ca 120W och ja det rockar på bra med de Dynavoicarna!! big_smile

/TiGgR.

2 656 Inlägg
20 februari 2012
har ett par dynavoice m65v2 bra skit !

1 938 Inlägg
20 februari 2012
TiGgR skrev:
Glesmark skrev:

Förstår hur du tänker men det är inga 285W du matar dom med! tongue
Du biampar med ca 120W och ja det rockar på bra med de Dynavoicarna!! big_smile

/TiGgR.

Någonstans i förstärkarns handbok stod det något att det blev 285 w eller om de va 280, att de va 140 watt per kanal vid 4 eller 6 ohm eftersom ja läste nu att de va 100w vid 8 ohm.
Minns inte hur jag fick fram det men 280 eller 285 har hängt med i bakhuvudet ganska länge.

251 Inlägg
20 februari 2012
Glesmark skrev:
Någonstans i förstärkarns handbok stod det något att det blev 285 w eller om de va 280, att de va 140 watt per kanal vid 4 eller 6 ohm eftersom ja läste nu att de va 100w vid 8 ohm.
Minns inte hur jag fick fram det men 280 eller 285 har hängt med i bakhuvudet ganska länge.

Jo, jag förstår hur du tänker men det blir inte så. Du matar fortfarande högtalaren med 100W fast du Bi-Ampar dom.

Du dubblar inte effekten till högtalarna fast man kan tycka att man gör det!!

Blir bra mycket mer drag att singlewira med 200W än att bi-wira med 100W.

/TiGgR.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 februari 2012
Nu tror jag vi blandat ihop Bi-Wiring och Bi-Ampning här. Vid Bi-Wiring drar man bara separata kablar till midbas och mellanregister/diskant (eller hur nu högtalare är uppbyggd), fast dom är kopplade till samma förstärkare. Vid Bi-Ampning (som jag tror det pratas om här) kör man däremot separata förstärkare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 767 Inlägg
2 035 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Nu tror jag vi blandat ihop Bi-Wiring och Bi-Ampning här. Vid Bi-Wiring drar man bara separata kablar till midbas och mellanregister/diskant (eller hur nu högtalare är uppbyggd), fast dom är kopplade till samma förstärkare. Vid Bi-Ampning (som jag tror det pratas om här) kör man däremot separata förstärkare.

Jag kopplade enligt bi-amping. Jag tog bort byglarna på mina högtalare och kopplade in. Men det lät piss. ur basen kom typ "diskant" och ur mellanregistret kom nåt annat.
Men kopplade jag bara in mellanregistret och diskanten lät det bra fast utan bas.

Biljudsveteran sen 1984!

251 Inlägg
21 februari 2012
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Jag kopplade enligt bi-amping. Jag tog bort byglarna på mina högtalare och kopplade in. Men det lät piss. ur basen kom typ "diskant" och ur mellanregistret kom nåt annat.
Men kopplade jag bara in mellanregistret och diskanten lät det bra fast utan bas.

ChriZtoffer, Man kan Bi-Ampa med de flesta nya 7.1 förstärkare! big_smile

Bosabengt, Läs manualen!! big_smile Det är garanterat någon inställning som inte är ok!!

/TiGgR.

695 Inlägg
21 februari 2012
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Det är nog så att du får dela aktivt till basarna vid bi-amp koppling..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

2 035 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
HAr en Luxman förstärkare på 70 w rms 8 ohm och funderar på antingen

Begagnade DALI 808
Eller
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3774
Eller
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4683

Nåt jag undrar över vad som kan vara maxgränsen på vad jag kan driva med min förstärkare?? T ex kan jag driva den sista högtalaren utan problem eller kommer det bli för tungdrivet??

Biljudsveteran sen 1984!

747 Inlägg
28 februari 2012
Hade jag vart du hade jag tagit en helg och ring lite åf och bokat upp lite demo spelningar, ta med en skiva eller liknande med musik som du gillar eller ofta spelar så du kan ha lite referens musik dvs.

Dock tror jag CV passar dina behov precis.

/ Toni Larsson

251 Inlägg
28 februari 2012
Teoretiskt så kommer du kunna spela lika högt med alla tre men jag TROR du kommer få skönast bas ur det sista alternativet! Bäst ljud blir det ur någon av de 2 första alternativen! big_smile

De enda högtalare du kommer kunna spela ut är Dali 808. De andra 2 kan du ösa på mer ur om du skaffar
en förstärkare med mer effekt!

/TiGgR.

bosabengt skrev:
HAr en Luxman förstärkare på 70 w rms 8 ohm och funderar på antingen

Begagnade DALI 808
Eller
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=3774
Eller
http://www.fynda.se/show_prod.php?prodid=4683

Nåt jag undrar över vad som kan vara maxgränsen på vad jag kan driva med min förstärkare?? T ex kan jag driva den sista högtalaren utan problem eller kommer det bli för tungdrivet??

267 Inlägg
28 februari 2012
bra högtalare för den lilla pengen, men jag saknar rätt mycket mellaregister

rostskyddsmålare

2 035 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
Hur kan inte 70w rms räcka?

Det är ju inte JÄTTEmånga förstärkare som har så mycket mer effekt.

Man hör ju alltid folk som säger att dem har nån NAD förstärkare på 35w men att det just är NAD WATT och kan då driva vad som helst typ.

Biljudsveteran sen 1984!

251 Inlägg
1 mars 2012
Jag skrev ju att det var teoretiskt!! En fin Luxman på 70W kommer spela som bara den men då effekttåligheten ligger på ca 250W på Dynavoice så kan du kräma lite till med en starkare förstärkare!!

Men jag sa inte att det inte räcker med 70W!! Och Dynavoicehögtalarna är inte trögdrivna!
De är väldigt lättdrivna med sin känslighet på 94Db!

/TiGgR.

2 035 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
TiGgR skrev:
Jag skrev ju att det var teoretiskt!! En fin Luxman på 70W kommer spela som bara den men då effekttåligheten ligger på ca 250W på Dynavoice så kan du kräma lite till med en starkare förstärkare!!

Men jag sa inte att det inte räcker med 70W!! Och Dynavoicehögtalarna är inte trögdrivna!
De är väldigt lättdrivna med sin känslighet på 94Db!

/TiGgR.

Okej skönt att höra att min luxman ändå duger gott smile
Har bara hört bra om Luxman, men hittar själv inte så mycket info om dem.

Pratade med en kompis idag som är audiofil och han pratade om att han använde sig utav balance audios högtalarkablar minsann och att det var mycket bättre ljud i dem än i en vanlig högtalarkabel.
Han pratade om att dem var handlindande och hade då ett visst avstånd mellan varje kardel i kabeln som gjorde att det minimerade störningar från t ex antennkablar o dyl. Jag sa det att jag inte trodde på honom och att jag använder en vanlig 1.5mm2 högtalarkabel i ren koppar vilket jag tror räcker gott.

Vad säger ni? Han pratade om fem ggr bättre ljud i en högtalarkabel för 3000:- mot en vanlig för 100:-.
Möjligt men lite overkill å inte värt pengarna.

Biljudsveteran sen 1984!

Sök