4013
Sök

Ford sierra DOHC misständer och bluddrar

6 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Som sagt, jag har en sierra dohc som har gått som en dröm hela hösten och vintern.
Men här om dagen när jag var ute och åkte så började den bluddra/misstända precis som att
jag hade dåligt med bensin i bilen. Tankade upp den, sen försvann det i någon dag, och nu är det problem nästan hela tiden.
Ena gången man är ute och åker så bluddrar den enbart vid gaspådrag, för att sedan gå bra över 4tusen rpm.
Nästa gång så går det knappt att ta sig framåt för den bluddrar så mycket, och senast idag så funkade bilen klockrent i ca 1 mils stadskörning för att sedan gå skit igen.

Har sökt felkoder och fått :

38, Lambdasond, konstant för låg volt (mager blandning)

Så nu har jag bytit till 2 olika lambdasonder, en ny och en bättre beg. Utan resultat.
Nollat boxarna, och får fortfarande samma felkod.

Kan tillägga att det luktar brännt från motorn ibland.

Bytit tändstift och även provat att koppla bort mapsensorn, då gick bilen ännu sämre.
Har även sprayat med startgas runt insug/vacuum slangar mm utan att hitta läckage.

Någon som har någon bra ide om vad felet kan vara ?

272 Inlägg
20 februari 2012
Har råkat ut för 2 st !! Sierror där det varit stopp/dåligt flöde i returen till tanken, tog en jäkla stund innan jag hittade felet på första bilen.

När jag blåste med tryckluft hörde man hur nått lossnade, sen gick dom fin igen.

Kanske inte alls ditt problem, men värt att kolla.

Åker helst på is =)

6 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
Provade det utan någon framgång...

Sök