3170
Sök

Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

1 327 Inlägg
21 februari 2012
Trådstartare
#1
Har letat lite men hittat olika fakta.

Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

Vad är max lufttryck till Opel Astra F - 1997 med 185/65-14 och Skoda Octavia - 1998 med 195/65 - 15?

Kör just nu med 2.5 bar i båda bilarna.


21 761 Inlägg
21 februari 2012
#2
Vad jag vet så kan det slitas på mitten om man har betydligt högre tryck än rekommenderat. Moderna däck har tydligen svagare däckstomme än äldre generationer av däck (nu snackar vi 15-20 år gamla), vilket gör att däcket även kan slitas på mitten när man har för lågt tryck.

Orsaken är (som jag har förstått av diverse fakta) att eftersom däckstommen är svagare så "flyter" däcksidorna ihop mot mitten av centrifugalkraften (?), då nöts alltså mitten på däcket pga att däcksidorna inte orkar hålla sin form med det låga trycket. Detta märks väl mest vid landsvägskörning, dvs vid hög rotationshastighet hos däcken.

Men om detta fenomen är generellt för alla däckdimensioner och profiler är jag osäker på, det jag vet är att förhållandevis höga profiler (som på min 240 med 185/70) så märks det tydlig skillnad om jag utgår ifrån originalrekommendationerna som står i tankluckan och i instruktionsboken. Jag hann nöta ut några däck i onödan innan jag fick ordning på lufttrycket. smile

Darkus
21 februari 2012
#3
Svar ja

1 043 Inlägg
21 februari 2012
#4
Läs i instruktionsboken men jag tror att du har rätt tryck, ev ska det vara lite mer i 15".
Jag kör själv med 2.8-3.0 i mina 195/65-15 på en V70 och dom slits normalt.

1 277 Inlägg
21 februari 2012
#5
2.5 är bra tryck, vi kör med 2.3 till 2.5 på verkstan.

747 Inlägg
21 februari 2012
#6
Skulle tippa på att du har ca 2,2 fram o 2,1 bak på Skodan, annars har du ju vad du ska ha om du öppnar tankluckan.

/ Toni Larsson

med saab i hjärtat & turbotrycket i blodet!
902 Inlägg
21 februari 2012
#7
norpan1 skrev:
Läs i instruktionsboken men jag tror att du har rätt tryck, ev ska det vara lite mer i 15".
Jag kör själv med 2.8-3.0 i mina 195/65-15 på en V70 och dom slits normalt.

det samma här

-Vanliga bilar mäter motoreffekt i hk; saab i "pegasos" ;-P
-Smiskar Alla Andra Brutalt, Snor Alla Andras Brudar (saab)
-"adràxte ti mèra"(grekiska)-->"carpe diem"(latin)-->"fånga dagen"(svenska)
-"ouk en to polo to eu"(Aristoteles), "hakuna matata" (swahili)

KHRacing
21 februari 2012
#8
Enligt trafikskoleläraren som talade under min utbildning som övningskörare för en kompis, så finns ej detta fenomenet alls längre :-)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
#9
Detta kunde ske på äldre däck. Nyare vettiga däck(läs märkesdäck) kan nästan omöjligt bli så runda eftersom däckstommen är sjukt mycket hårdare än förr. Om du har en väldigt lätt bil så är den självklart känsligare för det här, men fortfarande så är det inget man behöver bry sig om så länge man inte planerar att lägga sig på 4-5 bar big_smile

Hur mycket hade du planerat att dra i däcken?

Jag kör med 2.8-3 bar i mina sommardäck och 2.5 bar i vinterdäcken.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

114 Inlägg
22 februari 2012
#10
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
#11
onurxx skrev:
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

Alltså du kör ju fortfarande med samma tryck. Har man mer profil så krävs det ju mer luft i däcket för att komma upp i 3bar än vad det gör med ett lågprofilsdäck. Däcken är alltså lika hårda om du känner på dom, för att förklara det enkelt! smile

Jag kör med 3bar för att det rullar bättre, låter mindre och känns sportigare smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

114 Inlägg
22 februari 2012
#12
F4S4N skrev:
onurxx skrev:
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

Alltså du kör ju fortfarande med samma tryck. Har man mer profil så krävs det ju mer luft i däcket för att komma upp i 3bar än vad det gör med ett lågprofilsdäck. Däcken är alltså lika hårda om du känner på dom, för att förklara det enkelt! smile

Jag kör med 3bar för att det rullar bättre, låter mindre och känns sportigare smile

Okej då hänger jag med, dvs det behövs mer luft för att fylla ut 3bar på 65profil än 30profil? smile Pappas bil har 195/65-15 och där kör vi med 2.4bar.
Senast redigerat av onurxx (22 februari 2012)

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
22 februari 2012
#13
onurxx skrev:
F4S4N skrev:
onurxx skrev:
Vad mycket lufttryck alla kör med? Jag kör med 3.0 bar i 265/30-20, har för mig att det är desto lägre profil desto högre lufttryck? Om ni kör med 2.8 på 65profil o 15tum låter 4.5bar rimligt för min del då? big_smile Kanske bara jag som har för lågt lufttryck i mina däck då?

Alltså du kör ju fortfarande med samma tryck. Har man mer profil så krävs det ju mer luft i däcket för att komma upp i 3bar än vad det gör med ett lågprofilsdäck. Däcken är alltså lika hårda om du känner på dom, för att förklara det enkelt! smile

Jag kör med 3bar för att det rullar bättre, låter mindre och känns sportigare smile

Okej då hänger jag med, dvs det behövs mer luft för att fylla ut 3bar på 65profil än 30profil? smile Pappas bil har 195/65-15 och där kör vi med 2.4bar.

Exakt! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
22 februari 2012
#14
Alla däck har ju max tryck/last utskrivet på sidan. T.ex 696kg @ 240kpa vilket betyder att en bil på 2784kg ska ha 2,4 bar om viktfördelningen är 50/50.
Jag brukar räkna lite på detta när jag labbar med tryck, om bilen väger 20% mindre än däckens maxlast så bör ju trycket sänkas lite. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sierrafreaket
56 Inlägg
22 februari 2012
#15
2,5bar är generellt ett lagom tryck i ett 15tums hjul.. michellin rekommenderar detta tryck iaf.. vi körde alltid 2,5bar i 15tums hjul på gummiverkstaden där jag jobbade förut, om de inte var ett C däck vill säga.. sen att jag kör med 3,5bar i mina bakhjul på sommaren är ju en annan historia! wink

driving my sierra sideways like its supposed to!

Dahlgren
450 Inlägg
22 februari 2012
#16
Aero T16 skrev:
Har letat lite men hittat olika fakta.

Slits ett däck i mitten med högt lufttryck?

Vad är max lufttryck till Opel Astra F - 1997 med 185/65-14 och Skoda Octavia - 1998 med 195/65 - 15?

Kör just nu med 2.5 bar i båda bilarna.

rekommenderat är väll 2,2-2,4

max vette tusan!
Senast redigerat av A-Dahlgren (22 februari 2012)


Scrape Addict
128 Inlägg
22 februari 2012
#17
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile
Senast redigerat av MrStalby (22 februari 2012)


2 400 Inlägg
22 februari 2012
#18
MrStalby skrev:
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.


Scrape Addict
128 Inlägg
22 februari 2012
#19
Nybergrobin skrev:
MrStalby skrev:
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.

Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile


2 400 Inlägg
22 februari 2012
#20
MrStalby skrev:
Nybergrobin skrev:
MrStalby skrev:
Jag kör 4-4,5 bar i mina däck när det ska sladdas.. Blir ju halare med för mycket däcktryck. Och de däcken slits ändå jämnt och fint..

Och jag har också, precis som KHRacing, hört att det inte ska slita i mitten på däcken om man kör för högt däcktryck. Så var dock fallet för längesen, däcken har väl utvecklats smile

Då måste jag haft väldigt gamla däck på min audi a4 smile Dem var väldigt rundslitna och jag misstänker starkt att det var pga dåligt tryck då föregående ägare (min faster) är en riktig slarver.

Men var inte dom slitna på kanterna då? För även moderna däck slits ju ojämnt vid för LÅGT däcktryck smile

Det var mycket mönster på mitten och inget på sidorna tongue



Sök