2516
Sök

Quick-release

40 Inlägg
23 februari 2012
Trådstartare
#1
Hej!

nån som kan vet hur vad/vilka delar som behövs för´att montera Quick-release

eller passar alla Quick-release på alla nav utan nån modifikation?
  jag har läst nått om att man behöver ett boss kit innan man moterar ett quick-release
men vet ej vad som menas med det,

sitter nån på svar så vore jag tacksam om ni dumpade en linje eller två!


Knegare
139 Inlägg
25 februari 2012
#2
Det gick fort att lösa =P Vad är ett boss kit? Jag har ju bytat ratt på min, det är samma sak oavsett om du monterar ett fast nav eller ett quick-release.. Du behöver ett motstånd att koppla mellan sladdarna till airbagen, så att lampan inte lyser, annars är det bara att hitta ett nav som passar alt ett adapternav mellan o skruva på smile

En gång V6, alltid V6 =)

40 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#3
Boss kit  är vad jag förstår(kan ha fel) ett adapter nav så att ratten kan skruvas i nått,
och sedan så skruvas en Quick-release på adapternavet!

vad för motstånd är det man behöver?

Proby skrev:
Det gick fort att lösa =P Vad är ett boss kit? Jag har ju bytat ratt på min, det är samma sak oavsett om du monterar ett fast nav eller ett quick-release.. Du behöver ett motstånd att koppla mellan sladdarna till airbagen, så att lampan inte lyser, annars är det bara att hitta ett nav som passar alt ett adapternav mellan o skruva på smile


1 515 Inlägg
25 februari 2012
#4
Du behöver en Steering wheel HUB och en Quickrelease HUB - HUB står för Nav.

Se till att köpa rätt så att det passar jusst din bil smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Knegare
139 Inlägg
25 februari 2012
#5
Helt rätt, först skaffar du ett vanligt rattnav som passar våra bilar, går på knappt 500 spänn, men det ska passa direkt på.. Sedan kan man antingen skruva fast en eftermarknadsratt direkt på detta nav, eller ett quick release nav därimellan, de tror jag har en standard så de alltid passar smile

Motståndet minns jag inte hur stort det ska vara, har för mig 8-10 ohm, men sök på lite forum så tror jag du kan hitta det.. Har lite svårt för att kolla själv nu med =P
Vad för ratt hade du tänkt skaffa?

En gång V6, alltid V6 =)

40 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#6
coolt tack för svaren!  jag har redan en ratt kolla min profil så hittar du en bild med ratten!,  säg gärna vad du tycker om den!  jag är själv lite osäker men vi får se(fick den gratis)

Proby skrev:
Helt rätt, först skaffar du ett vanligt rattnav som passar våra bilar, går på knappt 500 spänn, men det ska passa direkt på.. Sedan kan man antingen skruva fast en eftermarknadsratt direkt på detta nav, eller ett quick release nav därimellan, de tror jag har en standard så de alltid passar smile

Motståndet minns jag inte hur stort det ska vara, har för mig 8-10 ohm, men sök på lite forum så tror jag du kan hitta det.. Har lite svårt för att kolla själv nu med =P
Vad för ratt hade du tänkt skaffa?


Turbo lover
555 Inlägg
25 februari 2012
#7
Tänk på att bilar som har airbag från fabrik inte går igenom Bilprovningen längre om den är bortplockad, nya regler för i år. Den ska sitta där och fungera.


1 515 Inlägg
25 februari 2012
#8
Turbovin skrev:
Tänk på att bilar som har airbag från fabrik inte går igenom Bilprovningen längre om den är bortplockad, nya regler för i år. Den ska sitta där och fungera.

Bara Airbag lampan inte lyser så är det lugnt.

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Turbo lover
555 Inlägg
25 februari 2012
#9
Jag har iaf läst om bilar som fått en 2:a nu efter att de bytt till sportratt. Men då har de antagligen haft motstånd som lyst upp när bilen startat. Plockar man ur lampan helt och har sportratt kanske det går? Ganska genomskinligt om det sitter passagerarairbag i bilen dock.


Turbo lover
555 Inlägg
25 februari 2012
#10
"Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.

Dessa regler börjar gälla först från 29 jan 2012 (innan det skulle vi ej kontrollera detta enligt besiktningsprogrammet som gällde då). Reglerna är dock gällande oavsett vilken årsmodell fordonet har. "


1 515 Inlägg
25 februari 2012
#11
Joo precis, det är vad jag också läst smile Men ifall att lampan inte lyser så "borde allt stå till rätta" - Kanske har en liten airbag eller liknanade? Det kan inte de veta haha lol

Men tror inte att det skall vara någe problem att gå igenom, bara lampan inte lyser som sagt. Jag kommer iaf att besikta med sportratt, testa iaf. Annars byter jag bara till orginal, besiktar, byter tillbaka. Så kommer nog många att göra smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

Turbo lover
555 Inlägg
25 februari 2012
#12
7.1.5Krockkudde | Visuell kontroll. | (a)Krockkudde saknas uppenbarligen eller är inte lämplig för fordonet.(b)Krockkudden fungerar uppenbarligen inte. |

7.1.6SRS-system | Visuell kontroll av varningslampan. | Varningslampan för SRS anger fel på systemet. |

Var en kille i Subarucluben vars gamla bil inte hade gått igenom p.g.a. bytt ratt till en utan airbag iaf.

Hur som helst, blinkar SRS-lampan till vid uppstart och du har sportratt utan airbag så är det förmodligen kört att bilen går igenom.


Knegare
139 Inlägg
26 februari 2012
#13
Shit, snart får man ju inte göra ett skit längre! Audi_powah du får gärna berätta hur det går med din bes. Jag har aldrig haft problem tidigare iaf, och min lampa lyser aldrig eftersom jag har rätt motstånd så att systemet tror att airbagen fungerar..

Men som sagt skulle de börja klaga så är det bara att skruva på org-ratten för bes o byta sen igen, går ganska fort ändå smile

En gång V6, alltid V6 =)

9 117 Inlägg
26 februari 2012
#14
www.stylingbutiken.se har nav med inbyggda motstånd för att kunna byta till ratt utan airbag.

Är det inte så att på många bilar tänds SRS lampan en kort stund när man slår på tändningen? Så var det i alla fall på min Vento och VR6an.


2 656 Inlägg
26 februari 2012
#15
Audi_powah skrev:
Turbovin skrev:
Tänk på att bilar som har airbag från fabrik inte går igenom Bilprovningen längre om den är bortplockad, nya regler för i år. Den ska sitta där och fungera.

Bara Airbag lampan inte lyser så är det lugnt.

du får ingen 2a för att airbagen inte funkar


1 515 Inlägg
26 februari 2012
#16
ekelund88 skrev:
Audi_powah skrev:
Turbovin skrev:
Tänk på att bilar som har airbag från fabrik inte går igenom Bilprovningen längre om den är bortplockad, nya regler för i år. Den ska sitta där och fungera.

Bara Airbag lampan inte lyser så är det lugnt.

du får ingen 2a för att airbagen inte funkar

Det får du visst. Nya regler från oh med 29de Januari 2012.

Som Turbovinen fint citerade ifrån den nya lagen:

"Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.


7.1.5Krockkudde | Visuell kontroll. | (a)Krockkudde saknas uppenbarligen eller är inte lämplig för fordonet.(b)Krockkudden fungerar uppenbarligen inte. |

7.1.6SRS-system | Visuell kontroll av varningslampan. | Varningslampan för SRS anger fel på systemet. |

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"

2 656 Inlägg
26 februari 2012
#17
Audi_powah skrev:
ekelund88 skrev:
Audi_powah skrev:

Bara Airbag lampan inte lyser så är det lugnt.

du får ingen 2a för att airbagen inte funkar

Det får du visst. Nya regler från oh med 29de Januari 2012.

Som Turbovinen fint citerade ifrån den nya lagen:

"Har bilen airbagsystem samt bältessträckare från fabrik så måste de fungera och ej ha tända varningslampor för detta då vi besiktar.
Problem kan uppstå vid urkoppling av passagerarairbag om den inte har nyckelavstängning samt att det då lyser en lampa med tex "H" eller sifran 2 då det visar att man själv satt den ur funktion via nyckeln.


7.1.5Krockkudde | Visuell kontroll. | (a)Krockkudde saknas uppenbarligen eller är inte lämplig för fordonet.(b)Krockkudden fungerar uppenbarligen inte. |

7.1.6SRS-system | Visuell kontroll av varningslampan. | Varningslampan för SRS anger fel på systemet. |

aha


40 Inlägg
26 februari 2012
Trådstartare
#18
detta var ju lite trist! då funderar man ju på lite om det är lönt att byta ratt alls?
fördelen med quick-release är ju att bilen inte går att stjäla!


Knegare
139 Inlägg
26 februari 2012
#19
Som sagt, OM de inte skulle godkänna det på bes att man tagit bort airbagen, vilket jag eg tror att de fortfarande gör, så är det ju ganska enkelt att byta ratt vid bes bara smile

En gång V6, alltid V6 =)

1 515 Inlägg
26 februari 2012
#20
BioScart skrev:
detta var ju lite trist! då funderar man ju på lite om det är lönt att byta ratt alls?
fördelen med quick-release är ju att bilen inte går att stjäla!

Klart den går, ALLT går att stjäla. Räcker med att tjuven har ett likadant QS kopplatt på en eget ratt, och poff!
Så passar den precis lika bra som din ratt smile

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"


Sök