3412
Sök

Dodge WC brandbils ombyggnad

projektet är att para en dodge wc från 46 med en ford bronco från 89 . Motor, växellåda, axlar styrning och fjädring kommer från Broncon. Ram, kaross och inredning kommer från Dodgen. All detta ska sedan hissas upp på ett par... Visa mer

16 559 Visningar
Uppdaterades senast 1 oktober 2012
10 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#1
Jaha... då har man kickstartat projektet genom att slita ur motorn ur en bil och riva av karossen på den andra
tanken är att jag ska para drivlinan från en ford bronco 351 med c6 låda +axlar och hjulupphängning med en Dodge WC från 1946 och sen regga det som ett ombyggt fordon med sfro.

lite bilder
[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-070c9e1f55546ba1605c2189e45b5362.jpg[/img]
besten i egen hög person. motorn som va en volvo td40 lastbilsmotor är redan urplockad

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-f5c5282258f37061d88cbc2220cb535e.jpg[/img]
donatormotor kommer som sagt från en fort bronco. motorn ska få ett nytt eftermarknads sprut typ megasquirt plus kanske lite headers och två feta 2-3 tums pipor som går upp precis bakom hytten lastbils style!

mer bilder kommer

Garbo, over and out!

10 Inlägg
25 februari 2012
Trådstartare
#2
har inte så mycket bilder på rivningsprocessen mer på resultatet... men ni får överleva.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-745a9ceeea59cb523222e3a1741e01ce.jpg[/img]
Broncon medans jag monterade ner fronten... jävla massa skruv och allt va rostigt som f*n vinkelslipen fick gå varm!

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-c1f9268de00f77dbb5847a9384705076.jpg[/img]
hytten och flaket fick kapas isär för att traktorns frontlastare skulle orka lyfta av dem från ramen.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-374ab396012d5269a4af531078ab7338.jpg[/img]
bra att ha en traktor till hjälp när man ska ha av karossen... hade fan varigt omöjligt annars.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-35f9f109dd370a3e59b8c8fc3c6da7bd.jpg[/img]
Broncons motor är fan en utav dom värsta rått boen jag har varigt med om slangar kablar vajrar och SKIT över allt... i framtiden ska det bli rent och snyggt med ett eftermarknads sprut och ett minimalistiskt elsystem i övrigt.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-ef777081b03653a807e5ccafb410e9b1.jpg[/img]
bilens gamla hjärta... en volvo td40 från en lastbil lite väl grov för min smak... dessutom blev ut växlingen helt fel och den gjorde max 50 trots 46'' mudders med lastbilslådan... automat och en purrande v8 ska bli så j*vla mycket finare

mer kommer... keep checking!

Garbo, Over and Out!

10 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#3
projektuppdatering...
arbetet fortsätter, har rivit klart fronten och golvet på Dodgen och ska börja laga och fylla igen alla hål.
lyckades tillslut få ur Broncon's motor och den står nu på en pall och väntar.
det stora jobbet nu är att mäta upp bur balkar, och motorupphängningar sitter på Broncon så att jag kan kopiera det när jag monterar det på Dodgen så att allt blir rakt och fint, lite metallarbete kommer det bli eftersom Broncon's ram är ca 14mm "högre" än Dodgen's så jag ska "tunna ner" sidorna på alla tvär balkar så att dom får plats i Dodgen's ram.

Lite bilder på framstegen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-08fc919e95ddf2fee8ae9c0418f6bed2.jpg
fronten är nu helt ren... väntar på tvär balk motorfästen och främre hjulupphängningen från broncon

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-7f06d061a88f708ad39e2a36d6dabab6.jpg
Broncons motor helt ur... står och väntar på att få monteras i Dodgen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-fecbf3391b0159dfbf7198b57468a3b4.jpg
balken i fråga... denna multi-pryl är nog det som kommer ge mig mest huvudvärk... den är nämligen både motorbädd, rambalk hjulupphängning och styrservo fäst punkt och är skräddarsydd för Broncons ram och jag ska få den att passa i Dodgens

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-f529f3885e9996128f878c639d7c701f.jpg
alla dessa kurvor ska jag modifiera till raka linjer för att den ska passa i Dodgen's ram och minska ramhöjden med ca 2 cm.

the work continues...
Garbo, Over and Out

10 Inlägg
8 april 2012
Trådstartare
#6
jaha... dags för en uppdatering igen!
är mitt uppe i prototypstadiet för tillfället... testa motorns placering och nya framaxelns in fästning.
är en del jobb att få allt att passa och samtidigt få det rakt och rätt också.

baklen ute ur broncons ram... lite uppmätning för att veta var den ska sitta påt ungefär
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-5f15a5fbfdd61be49aedb33c28ef8d3f.jpg

balken är lite för bred då broncons rambredd va 2cm mer än dodgens... fram med vinkelslip
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-fdf31e51175cc5c4eb8cbc061e3fb040.jpg

hela framvagns ekipaget... det är en "ford swing axle" som ska in... lite pilligare än om det bara är stel axel
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-8ede5176dd15358502776f85ea316b76.jpg

då sitter framvagnen provisoriskt på plats... ingenting sätt fast i det här läget... jag bara provar om och hur det funkar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-046e144328b161f38e282430611fb5bc.jpg

bara en bild inifrån genom torped väggen
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-929c69051c8f2c739fdb54089b57d0c2.jpg

broncon hade fjädertorn som innehöll in fästningen för stöt dämparna också som satt nitade i ramen så jag bara flyttar över dem till dodgen och gör det lätt för mig
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-cf2b9cd35bf652d00dfa638c253b42e5.jpg

provmontering av motorn... känns som en bra milstolpe när motorn sitter i... även om det bara är en test montering!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-0b2161d8871bed5257d9ac71edb9d47e.jpg

V8or är bra mycket större än original motorn! kommer bli trångt och fint under huven!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-e261cae34acd6b7ec7ecafd46bb849d1.jpg

som sagt dodgens ram är 2cm smalare än broncons... så det är bara 10mm marginal där det förut va 20... men 10 mm är allt som behövs!!! tack och lov!
https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-8e4f8737928fc404188ffb9a3cc619b4.jpg

The Work Continues...
Garbo, Over and Out!

212 Inlägg
8 april 2012
#7
Kul projekt, kommer följas!


10 Inlägg
23 september 2012
Trådstartare
#8
jaha... då var det dags igen! va ett tag sen sist med har haft fult upp med min gof syncro ford explorer och båt så "Doncon" (kombination mellan dodge och bronco) som den har döpts till fick ta lite paus.
men i dag va jag igång igen! i dag blev framvagnsbalken färdig både sänkt och avsmalnad... så nu ska jag köpa mig ett 100 pack dem 12.9 M14 bultar brickor och muttrar samt en 13,7mm hårdmetalls-borr och en 14,1 brotsch och sen ska allt börja fästas upp... bilden kommer i morgon på den färdiga framvagnsbalken... blev så mörkt innan jag blev klar så kunde inte ta någon bild!

The Work Continues...
Garbo, Over and Out!

10 Inlägg
24 september 2012
Trådstartare
#9
Här kommer bilderna jag lovade från dagens och gårdagens arbete... ser inte ut som mycket med det tog sin sköna tid iaf.. från att motorn satt i (provisoriskt), plocka ur motorn, plocka loss balken... kapa banka svetsa och rikta så allt passar, montera tillbaka, hänga tillbaka och rikta/mäta in hjulupphängningen plus fästa upp steg-järnen in under hytten för att få fast axeln tog ca 8-10 timmar... inte fort med rätt och man får väll vara glad för det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-389d9db6e1ca7c83cf45eabbbb422a37.jpg
resultatet av förminskningen utav rambalken... den har blivigt 14mm lägre och 60mm smalare för att passa in på sin nya plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-0fa232394844229a93490fa3a0b8eadb.jpg
hadde man inte vettat bättre hadde man kunnat tro att den va gjort för att passa där!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-7cf1f0f4e2da19e4b706b2516da55652.jpg
här är en mock-upp av hur fjädertornet ska sitta... lite distanser och specialformade snea brickor kommer krävas mellan denna och ramen då den nya och gamla ramen inte har samma vinklar. men jag måste säga att jag tycker att det är en hyfsat smidig lösning på hur man gör en fjäder in fästning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175666/175666-61f731fc74c595e6cc042aa5b0575ddd.jpg
bortsett från att det inte sitter några fjädertornen så är det så här hjulupphängningen kommer se ut... spännbandet är bara för att hålla ihop ramen så länge balken inte är fastsatt.

The Work Continues...
Garbo, Over and Out!

2 121 Inlägg
25 september 2012
#10
roligt projekt men varför svetsar du inte fast den i ramen så allt blir med ett sen förstärker du ramen efter det??
kommer följa


10 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#11
ramens gamla balk satt nitad och nya balken satt nitad i sin förra ram... så om 2 stora biltillverkare inte svetsar så känner inte jag att jag ska komma och säga att jag vet bättre... dessutom vet jag inte vad SFRO säger om svetsar på den platsen... dessutom är det jävligt krokig/konstig och jävlig så den blir svår svetsad och sist men inte minst vill jag kunna plocka i sär allt i framtiden och skicka iväg hela ramen på galvning... och så är det MYYYCKET billigare om den är i delar och inte komplett ram!

329 Inlägg
25 september 2012
#12
way to go! kommer bli en grym mudder! weapon-carrier är en riktigt fräck bil, farsan va inne på å köpa en sån en gång, terräng-axel hade en till salu smile den måste vart grymt framtung med den förra motorcombon, väger la runt tonnet med vxllåda och allt tongue

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

10 Inlägg
25 september 2012
Trådstartare
#13
tja man kan ju säga så här... den enda fjädringsvägen på framaxeln va genomslags gummit!!!

1 163 Inlägg
13 januari 2013
#14
Så du köpte den WC:n... Vi var flera som kollade på den och köp suget var enormt.

Men att byta ut en skottsäker lastbilsmotor mot en V8 och automat är lite trist men förstårligt...
Fast att du bytar till Ford's delade skitaxel förstår jag inte alls... Den framaxeln klarar knappt 35" däck i offroad så ska bli intressant att se hur det håller på en tung WC med jätte däck.

Nåja, lycka till...



Sök