3571
Sök

Volvo 740 ramlagerras

Eeye
7 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#1
Tja,

Ska få en volvo 740 med ramlagerras, har ingen aning om vad det innebär och söker därför svar här smile
Finns det någon som kan förklara vad det innebär och hur mycket jobb det är för att byta det? är det värt att byta det? Kan man göra det själv, och finns det isf någon guide till detta?

Tack på förhand smile /J

612 Inlägg
27 februari 2012
#2
Motorbyte är enklast. En likadan bör inte kosta mycket, tidsåtgången med ett par mekvana polare är några timmar. Det svåraste momentet är just att lyfta ut/in ~160kg motor om man inte har tillgång till nått bra att hissa med.
Senast redigerat av G-sson (27 februari 2012)

Jävel
2 018 Inlägg
27 februari 2012
#3
Som sagt, byt motor. Går absolut fortast. En F-motor använder ju folk som bojsänke, så dom kan du nog få snorbilligt.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Eeye
7 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#4
Oh, det är en GLE, 131 hästars, vilket jag förmodar måste vara svårare att få tag på begagnat, och den måste väll isf kosta en hel del mer än den vanliga? Hade det vart en vanlig hade den nog gått till skrot då bilen är inte i toppskick... Men allt funkar som det ska.
Hur sitter ramlagerna, finns det ingen guide eller karta över motorn? och är det ett JÄÄVLA jobb att byta och behöver man speciallverktyg och dylikt?

Jävel
2 018 Inlägg
27 februari 2012
#5
Du behöver inga specialverktyg. Men du måste lyfta ur motorn, plocka bort oljetråget. Så är det lagrena som sitter runt vevaxeln. Men om lagrena gått så kan man få byta vevaxel och stakar också pga att det gått varmt eller knackat sönder. Det fick jag göra i min iaf.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Eeye
7 Inlägg
27 februari 2012
Trådstartare
#6
Men vevaxel och stakar mm är desamme på alla dom där volvomotorerna?

Jävel
2 018 Inlägg
27 februari 2012
#7
Vet inte riktigt vad det är för skillnad på en GLE o GL. Det får jag tyvärr överlåta till någon annan.

You got to risk it, to get the biscuit :)

Scrape Addict
128 Inlägg
27 februari 2012
#8
Att byta ramlager är väl ungefär det svåraste/jobbigaste man kan göra på en bil. Ramlagrerna sitt mitt inne i motorn. Och som sagt, vev och stakar kan va skrot. Eventuellt ännu mer.

Byt motor, och om du inte hittar nån 131 hästare så kan du väl lika gärna slänga i en vanlig 115 hästars motor. Ingen större skillnad.


OVERBOOSTED
852 Inlägg
27 februari 2012
#9
du kan ju köpa ett komplet GL block och trycka i sen flytta över insug m.m så har du en gle 131hk wink är nog enklast.. smile

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

87 Inlägg
27 februari 2012
#10
jh-hindersson skrev:
du kan ju köpa ett komplet GL block och trycka i sen flytta över insug m.m så har du en gle 131hk wink är nog enklast.. smile

Det skulle jag också rösta på. För vad jag vet är det inget särskilt inuti motorn som skiljer. Det du vill ha är nog toppen smile


OVERBOOSTED
852 Inlägg
27 februari 2012
#11
prokid skrev:
jh-hindersson skrev:
du kan ju köpa ett komplet GL block och trycka i sen flytta över insug m.m så har du en gle 131hk wink är nog enklast.. smile

Det skulle jag också rösta på. För vad jag vet är det inget särskilt inuti motorn som skiljer. Det du vill ha är nog toppen smile

ja blocket ska va samma enda skillnaden är insug,kanske toppen? sen bara lite små grejor wink

R.I.P Paul Walker!!!!
länk projekttråd- Toyota Supra MKIV 2JZ GTE & VOLVO amazon :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=234893

926 Inlägg
27 februari 2012
#12
MrStalby skrev:
Att byta ramlager är väl ungefär det svåraste/jobbigaste man kan göra på en bil. Ramlagrerna sitt mitt inne i motorn. Och som sagt, vev och stakar kan va skrot. Eventuellt ännu mer.

Byt motor, och om du inte hittar nån 131 hästare så kan du väl lika gärna slänga i en vanlig 115 hästars motor. Ingen större skillnad.

Vet inte om det skulle vara speciellt unikt på just Volvo. MEN...

OM det bara är slitna lager, alltså inte skadad vevaxel, så byter man lätt lagren på plats i bilen. Om nu inte någon eländig framvagnsbalk är ivägen.
Man lossar ett överfall i taget, skjuter försiktigt ut lagerhalvan i blocket med hjälp av en krökt plåt. På samma sätt monterar man dit det nya lagret. I med ett nytt lager i överfall olja in och dra åt. Fungerar hur bra som helst på lite äldre motorer.

Är vevaxeln dålig så måste dock motorn ur bilen.

Mats

Jävel
2 018 Inlägg
27 februari 2012
#13
Man måste lossa motorfästena och lyfta bra högt för att få bort tråget på en b230. Bytte oljepumpstätning på det viset. Hade nog gått fortare att lyfta ur den direkt än att försöka byta i glipan mellan block och tråg.

You got to risk it, to get the biscuit :)


Sök