Tjena har en Volvo 745 från 90 där jag är 99% säker på att drivaxeln gått. Börja med att jag drog en liten lätt börn på grus och direkt så börja det klonka bak så stannade. Kunde åka med bilen vanligt igen utan missljud men sen när jag svängde skarpt vänster var det som jag hade svetsdiff för vänster bakdäck hasade fram på halt underlag. Nästa dag så åkte jag till skolan med bilen och allt gick bra tills den helt plötsligt tappade drivningen och varva upp. Gick att komma hem och när jag öppnat diffen såg jag att det sitter en slungdiff vilket förklarade varför jag kunde köra hem då slungdiffen hoppade igång på vänster hjul vid lite varv. Det jag undrar är vad för drivaxel jag ska ha nu när det sitter slungdiff istället för öppen diff. Sitter väl andra drivaxlar på 940 som har slungdiff eller? Andra frågan är vad som orsakade att det blev såhär från början? Med tanke på att det gick och köra normalt ett tag men somsagt så hasade vänster bakhjul fram som det var svetsdiffat. Om det är slungdiffen som fastnat i nåt läge eller något såndant? Så man inte sätter i ny drivaxel så går den av direkt igen. Vart en del text men tänkte förklara från början!
jag tror du har en 1031 axel så du kan ringa till skroten och kolla om dom har drivaxlar till bilen men jag är inte säker att det är en 1031 axel så kolla upp vad du har för bakaxel så hittar du det du söker
jag tror du har en 1031 axel så du kan ringa till skroten och kolla om dom har drivaxlar till bilen men jag är inte säker att det är en 1031 axel så kolla upp vad du har för bakaxel så hittar du det du söker