3541
Sök

Entanol i Bensindriven bil!?

200 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en 1,6 liters Mazda från 2005 som är väldigt rolig att köra:D. NU när bensinen är över förskräkliga 15kr mad så tänker man på Etanolen... Etanolen är nästan 5kr billigare. Men är det värt att tanka några liter E85 i en bensinbil?hmm

Jag har kollat runt väldigt mycket på nätet och visst blir man klokare. Men problemet är att många säger olika saker hela tiden sad
På en hemsida sägs det att etenol sliter på motor och gummi och andra säger att det är inga problem. Medans jag frågar min kemilärare säger hon att det inte sliter något mer på gummi och motor.

Min fråga är alltså följande? är det värt att tanka Etanol viss % i en bensinbil eller kan det skada motor och gummi. samt andra komponenter?

Tacksam för svar: MVH Ludde big_smile
Senast redigerat av Ludwigk (28 februari 2012)

KHRacing
28 februari 2012
Sprit är starkare än olja, sliter mera på packningar & slangar :-) Mkt enkelt förklarat

200 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
så du vill komma med att det man tjänar på att köra på etanol inte håller i längden? visst att en etanoldriven bil drar mer. Men jag hade inte tänkt tanka för mycket etanol. Kanske max 5-10l/ tank, har en tankvolym på 50 liter.

200 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Vad gör ni andra? tankar ni Etanol eller kör ni bara med 95oktan resp. 98oktan ?

KHRacing
28 februari 2012
Vissa bilar klarar att tankas med ren E85, andra inte ens 5%,

Min gamal Corolla Gti -88 kördes på ren E85, den gick som ett "skott" i jämförelse med 95oktan.

efter denna bilen hade jag en Vovlo 855 gl 2,5 -94, den gick inte alls på E85, försrörde bränslepumpen & filtret på bara 10 mil typ

200 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Fast hur mycket etanol tankade du i din volvo 855gl? Har tankat förut men vet inte om jag ska fortsätta. tror jag tankade 2 liter på full tank. hände dock inget. undrar om man kan fylla på extra?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
28 februari 2012
Det är i princip helt omöjligt att veta hur en specefik bil kommer uppföra sej på E85.
Jag vet att mitusbishis GDi-motorer är exteeemt känsliga och klarar absolut inte av det.

Medans min Gamla Audi Coupé kördes på 100% E85 ett tag (fick kalibrera om lite sensorer dock)

Och sånt där 2l på 70l tank osv kommer inte märkas alls.
Du kommer nog inte märka 10l ens. Men frågan är om det är värt att riskera motordelar för att spara... 3-4:- tanken?
Senast redigerat av LeafBox (28 februari 2012)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

200 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Precis tongue det är ju den faktorn som skrämmer iväg mig att börja tanka Etanol igen  hmm

1 433 Inlägg
28 februari 2012
orkar vara jude för 10kr

223 Inlägg
28 februari 2012
Enklast är ju om du kan logga motorn, då ser du om den är glad eller ej när du kör sprit i tanken.
Att du får upp oktantalet gör ju att du får lite fler hkr samtidigt som förbrukningen ökar, finns ju några stycken som kör etanol och oftast är det ju inte för att spara pengar utan få mer kraft.

448 Inlägg
28 februari 2012
20% är inte direkt farligt, man får iaf bra avgas värden för besiktining om man skulle ha problem med dem smile
kanske inte så bra om det är väldigt kallt ute då det är lite svårare att starta en bil med etanol än bensin

Xzit

448 Inlägg
28 februari 2012
fast du spar inte några pengar på att använda etanol då energivärdet inte är lika bra som bensin dvs drar ca 30% mer än bensin i vilket fall.

Xzit

675 Inlägg
28 februari 2012
Finns ju tillsatser man kan hälla i som smörjer bränslepump och förhindrar att slangar och gummin går åt skogen. vet ej vad det heter dock.

3 235 Inlägg
28 februari 2012
Jag kör min Colt 50/50 bensin etanolblandning om vintern, och den både startar och går fint. Om sommaren brukar jag blanda mer etanol, typ 60%. Har gjort det länge och inte upplevt några problem, varken med slangar, bränslepump eller packningar. Det är bara att testa, starta med 5 liter, sen 10, 15 osv per tank. Märker man att bilen inte går lika bra, eller om motorlampan tänds får man bara tanka mer bensin.

428 Inlägg
17 mars 2012
20 liter E85 och resten 98 oktan. Dock beror hur stor tank man har...

Go low but not slow!
R.I.P. Jeff Hanneman 1964-2013

200 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Har 50 L i min tongue

Avstängd
1 714 Inlägg
18 mars 2012
SylvesterStallone skrev:
orkar vara jude för 10kr

Du har en symbol som är slående lik nazistsymbolen (även VW loggan sägs vara två S mot varandra.)
och du drar till med något rent utsagt rasistiskt och tillför i princip ingenting till diskussionen.

0 poäng av 10 möjliga.

KHRacing
18 mars 2012
Ludwigk skrev:
Fast hur mycket etanol tankade du i din volvo 855gl? Har tankat förut men vet inte om jag ska fortsätta. tror jag tankade 2 liter på full tank. hände dock inget. undrar om man kan fylla på extra?

50% var det i Vovlon,

Min nuvarande Civic -91 tankar jag varje vecka med 60% 95oktan, och 40% E85 utan minsta problem.

Mors -04 Mitsubishi Outlander så tänds en varningslampa som betyder- insuffichent Fuel (otillräckligt bränsle)
När man tankar mera än 10% E85 i soppan, mkt känslig motor/elektronik alltså.

KHRacing
18 mars 2012
SylvesterStallone skrev:
orkar vara jude för 10kr

Du brukar ha en trevlig attityd med bra inlägg, men detta gjorde att du sjönk lågt hos mig

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
18 mars 2012
Emilius skrev:
SylvesterStallone skrev:
orkar vara jude för 10kr

Du har en symbol som är slående lik nazistsymbolen (även VW loggan sägs vara två S mot varandra.)
och du drar till med något rent utsagt rasistiskt och tillför i princip ingenting till diskussionen.

0 poäng av 10 möjliga.

Rent tekniskt har den där örnen vart med tyskland ända sen tidigt 1800-tal
Symbolen när den håller i ett hakkors var dock designad under nazi-tiden, men ska man vara grinig där oxå så kommer hakkorset i sej ifrån nordisk mytologi om jag inte missminner.

Känns lite fel att säga att en symbol är dåligt bara för att dåliga människor använder den.

For the record, jag försvarar hans avatar, inte honom tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sök