3542
Sök

Rc motorer

937 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
#1
tjena har lite frågor angående 2 takt och 4 takt rc motorer etanoldrivna, om man tar en 10cc 4 takt och en 2cc 2 takt så har dom samma effekt fast vid helt olika varv så lång är jag med, men min fråga är hur är skillnaden om man lägger en 4 taktare i en rc bil blir den slö eller blir det en rolig bil med mycket vrid? är det som att genföra en bensin bil å en diselbil? wink


79 Inlägg
29 februari 2012
#2
jag skulle tro att fyrtaktarn håller mycke längre så du har nog roligare längre med den smile


937 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#3
amazon122s skrev:
jag skulle tro att fyrtaktarn håller mycke längre så du har nog roligare längre med den smile

jo det gör den nog men tänkte om det blir en redig rolig maskin å köra typ vridet å allt sånt eller ska men bygga en terräng bil å ha en sådan kanske ;D


535 Inlägg
29 februari 2012
#4
fortfarande så är elmotorer det absolut bästa. Minst underhåll mest prestanda, har du 2 - 3 batterier och relativt snabb laddare slipper du vänta på att dom laddas endå. Mamba har även en large scale motor om det är till 1:5 skala du tänker.


937 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#5
aha_100 skrev:
fortfarande så är elmotorer det absolut bästa. Minst underhåll mest prestanda, har du 2 - 3 batterier och relativt snabb laddare slipper du vänta på att dom laddas endå. Mamba har även en large scale motor om det är till 1:5 skala du tänker.

ja el det vet jag, men har hålligt på med massa el och 2 takt metanolmotorer å byggt båtar å bilar men tänkte om en 4 taktare kan vara en rolig motor att ha i en bil eller lasbil i stället för bara i flygplan smile


3 059 Inlägg
29 februari 2012
#6
I en bil hade jag behållt tvåtaktaren.. för att det ska bli roligare.. Den är ju också betydligt mer varv-villig än 4 taktaren..
skulle jag därimot byggt en lastbil hade jag valt fyrtaktaren..


937 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#7
Smajly skrev:
I en bil hade jag behållt tvåtaktaren.. för att det ska bli roligare.. Den är ju också betydligt mer varv-villig än 4 taktaren..
skulle jag därimot byggt en lastbil hade jag valt fyrtaktaren..

jo jag vet, men tänkte om det  va roligt wink


3 059 Inlägg
29 februari 2012
#8
Kalasgasarn skrev:
Smajly skrev:
I en bil hade jag behållt tvåtaktaren.. för att det ska bli roligare.. Den är ju också betydligt mer varv-villig än 4 taktaren..
skulle jag därimot byggt en lastbil hade jag valt fyrtaktaren..

jo jag vet, men tänkte om det  va roligt wink

Nä det blir inte lika roligt..


937 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#9
Smajly skrev:
Kalasgasarn skrev:
Smajly skrev:
I en bil hade jag behållt tvåtaktaren.. för att det ska bli roligare.. Den är ju också betydligt mer varv-villig än 4 taktaren..
skulle jag därimot byggt en lastbil hade jag valt fyrtaktaren..

jo jag vet, men tänkte om det  va roligt wink

Nä det blir inte lika roligt..

om man drev om och krabba det borde bli en rolig drifft bil efter som vridet finns på lågavarv sen gör man en egen slirkoppling tongue


3 059 Inlägg
29 februari 2012
#10
Jo allt går ju om man bara vill o kan o orkar lägga ner jobb på de.. Fast de blir lite jobb att få det att verka lika rappt som en 2t motor.
Jag kör rc-bilar, rc-flyg och rc-helikoptrar.. och för att ta ett exempel så skulle jag aldrig stoppa en 4t i mina helikopterar.. oavsett om det fått plats 4t som var betydligt större än 2t som sitter i dom.. Man får aldrig samma rappa känsla och det "direkta" draget och som sagt inte samma höga varv..
Sen sitter det nästan enbart 4t i flygplanen men den största anledningen till det för mig är ljudnivån.. 4t går så mycket tystare och "säkrare".. I flygplanen är det inte så intressant direkt att ha ett högt varv utan istället bättre dragkraft och där är ju 4t överlägset även om planen/gasresponsen är lite piggare på en 2t.


Men visst går det som sagt.. sen hur mycket man får dreva o hålla på e ju frågan..
Testa vettja.. kan ju bara byta tillbaka sen om det blir "tråkigt"..


937 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#11
Smajly skrev:
Jo allt går ju om man bara vill o kan o orkar lägga ner jobb på de.. Fast de blir lite jobb att få det att verka lika rappt som en 2t motor.
Jag kör rc-bilar, rc-flyg och rc-helikoptrar.. och för att ta ett exempel så skulle jag aldrig stoppa en 4t i mina helikopterar.. oavsett om det fått plats 4t som var betydligt större än 2t som sitter i dom.. Man får aldrig samma rappa känsla och det "direkta" draget och som sagt inte samma höga varv..
Sen sitter det nästan enbart 4t i flygplanen men den största anledningen till det för mig är ljudnivån.. 4t går så mycket tystare och "säkrare".. I flygplanen är det inte så intressant direkt att ha ett högt varv utan istället bättre dragkraft och där är ju 4t överlägset även om planen/gasresponsen är lite piggare på en 2t.


Men visst går det som sagt.. sen hur mycket man får dreva o hålla på e ju frågan..
Testa vettja.. kan ju bara byta tillbaka sen om det blir "tråkigt"..

hehe precis ;D


Avstängd
18 Inlägg
1 mars 2012
#12
Biltema har väl en modell med 356 lager tror jag om jag inte minns fel.

3 059 Inlägg
1 mars 2012
#13
Tolgeforsstickarnu skrev:
Biltema har väl en modell med 356 lager tror jag om jag inte minns fel.

?? Vad för nått? Dom har väl inga rc-bilar med 4t motorer..


937 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#14
Smajly skrev:
Tolgeforsstickarnu skrev:
Biltema har väl en modell med 356 lager tror jag om jag inte minns fel.

?? Vad för nått? Dom har väl inga rc-bilar med 4t motorer..

han menar nog 360 lager men det bruka det vel vara? en motor med glidlager är vel inget att ha smile


yrkeschaufför
709 Inlägg
1 mars 2012
#15
kan ju bara yttra mig om min egen åsikt, beror väl lite på vad du har får något och kör med, men största anledningen till att jag gillar RC bilarna är ju att dom är äckligt explosiva och rappa :-)


om detta är osammanhängande med andra inlägg beror det på att jag inte orkat läsa dom,

känns som g.org omyndigförklarar sina medlemmar.


Sök