3423
Sök

Varför sänks laddtrycket efter 4000 varv ?

176 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
tjohuu, Har en volvo v40 2-0T som är nychippad. från 3000 rpm upp till knappt 4300 rpm sticker laddet upp i 1 bar, som sedan sänks ganska tidigt(4500) rpm till typ 0.6-0.7 VARFÖR ? Mvh

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#2
Jag skulle tro att det beror på att turbinen inte orkar leverera effekten som kompressorn kräver då varvtalet (och därmed luftflödet) ökar genom motorn, då turbons verkningsgrad troligen sjunker vid de högre avgasflödena.

176 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#3
axelj skrev:
Jag skulle tro att det beror på att turbinen inte orkar leverera effekten som kompressorn kräver då varvtalet (och därmed luftflödet) ökar genom motorn, då turbons verkningsgrad troligen sjunker vid de högre avgasflödena.

Ofan, så men andra ord skulle det hjälpa med högre mottryck ? har rakt rör till japs just nu. Eller helt enkelt på med en större turbo samt mapp/chipp efter den setupen

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#4
volvo_turbo_v40 skrev:
axelj skrev:
Jag skulle tro att det beror på att turbinen inte orkar leverera effekten som kompressorn kräver då varvtalet (och därmed luftflödet) ökar genom motorn, då turbons verkningsgrad troligen sjunker vid de högre avgasflödena.

Ofan, så men andra ord skulle det hjälpa med högre mottryck ? har rakt rör till japs just nu. Eller helt enkelt på med en större turbo samt mapp/chipp efter den setupen

Nej, men lägre mottryck kan göra lite skillnad. Annars är det ny turbo som gäller, men för att veta vad som gäller behöver man hitta en turbo vars kompressordiagram passar det du är ute efter!

402 Inlägg
1 mars 2012
#5
volvo_turbo_v40 skrev:
tjohuu, Har en volvo v40 2-0T som är nychippad. från 3000 rpm upp till knappt 4300 rpm sticker laddet upp i 1 bar, som sedan sänks ganska tidigt(4500) rpm till typ 0.6-0.7 VARFÖR ? Mvh

Kan vara så att din wastegate inte orkar hålla stängt när du kommer upp på högre varv o avgastrycket öppnar då ventilen.

Kan inte mycke om v/s40, vad det är för turbo mm. Men detta händer ofta på de äldre volvobilarna som 7/940. Då får man byta wastegate/tryck-klocka till en med starkare fjäder.
//Arn
Senast redigerat av Hedlisch (1 mars 2012)

354 Inlägg
1 mars 2012
#6
volvo_turbo_v40 skrev:
tjohuu, Har en volvo v40 2-0T som är nychippad. från 3000 rpm upp till knappt 4300 rpm sticker laddet upp i 1 bar, som sedan sänks ganska tidigt(4500) rpm till typ 0.6-0.7 VARFÖR ? Mvh

köp ny tryckklocka, sen så är det vanligt att laddet dalar 0.2bar efter ~5000rpm( ligger i chipet) för kammarna orkar inte mer ändå..

mvh bengt


176 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#7
Hedlisch skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
tjohuu, Har en volvo v40 2-0T som är nychippad. från 3000 rpm upp till knappt 4300 rpm sticker laddet upp i 1 bar, som sedan sänks ganska tidigt(4500) rpm till typ 0.6-0.7 VARFÖR ? Mvh

Kan vara så att din wastegate inte orkar hålla stängt när du kommer upp på högre varv o avgastrycket öppnar då ventilen.

Kan inte mycke om v/s40, vad det är för turbo mm. Men detta händer ofta på de äldre volvobilarna som 7/940. Då får man byta wastegate/tryck-klocka till en med starkare fjäder.
//Arn

okeey, problemet var betydligt större innan nämligen. direkt efter chippet så laddade den bara 0,6 typ. Så igår bytte jag till en bättre begagnad och då åkte laddet upp till 0,9-1.0 där det ska ligga på det chippet jag har i den nu.

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

176 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#8
volvo_turbo_v40 skrev:
Hedlisch skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
tjohuu, Har en volvo v40 2-0T som är nychippad. från 3000 rpm upp till knappt 4300 rpm sticker laddet upp i 1 bar, som sedan sänks ganska tidigt(4500) rpm till typ 0.6-0.7 VARFÖR ? Mvh

Kan vara så att din wastegate inte orkar hålla stängt när du kommer upp på högre varv o avgastrycket öppnar då ventilen.

Kan inte mycke om v/s40, vad det är för turbo mm. Men detta händer ofta på de äldre volvobilarna som 7/940. Då får man byta wastegate/tryck-klocka till en med starkare fjäder.
//Arn

okeey, problemet var betydligt större innan nämligen. direkt efter chippet så laddade den bara 0,6 typ. Så igår bytte jag till en bättre begagnad och då åkte laddet upp till 0,9-1.0 där det ska ligga på det chippet jag har i den nu.

bytte alltså till en bättre klocka*

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p

402 Inlägg
1 mars 2012
#9
volvo_turbo_v40 skrev:
volvo_turbo_v40 skrev:
Hedlisch skrev:

Kan vara så att din wastegate inte orkar hålla stängt när du kommer upp på högre varv o avgastrycket öppnar då ventilen.

Kan inte mycke om v/s40, vad det är för turbo mm. Men detta händer ofta på de äldre volvobilarna som 7/940. Då får man byta wastegate/tryck-klocka till en med starkare fjäder.
//Arn

okeey, problemet var betydligt större innan nämligen. direkt efter chippet så laddade den bara 0,6 typ. Så igår bytte jag till en bättre begagnad och då åkte laddet upp till 0,9-1.0 där det ska ligga på det chippet jag har i den nu.

bytte alltså till en bättre klocka*

Ah vad skönt att det löste sig då smile

176 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#10
tack allihop för alla svar smile det är såna som ni som driver garaget till ännu högre höjder smile

När pinnen går av på laddmätaren så är det dags att släppa lite på gasen :p


Sök