3810
Sök

E85 konvertera??!

143 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#1
Tjena!

har gått i funderingarna om att konvertera mion v70 till etanoldrift.. Har läst en del om detta på olika etanol forum osv, och kommit fram till att om jag ska göra det så blir det inget etanolchip eller dylikt, utan varianten med en ny BTR..

Men som med allt annat finns det väll för och nackdelar med detta... Har hört att etanolen biter hårdare på packningar osv. än vad bensinen gör.

Så min fråga är nu om här finns någon som har erfarenhet av att konvertera med hjälp av en eftermarknads BTR och högre bränsletryck?

Kommer det fungera eller blir det mest klabb?

Läste även på ett forum att man var tvungen att ställa in trycket så pass noga så man fick rätt avgasvärde? Då det inte stod i detalj hur man gjorde så undrar jag med hur detta ska gå till? eller om det inte behövs alls? då etanolen är ett renare bränsle?


Tacksam för svar och hjälp!

// Fredrik


229 Inlägg
29 februari 2012
#2
30-40% större spridare, bredbandslambda och "finjustera" med BTR

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#3
Frallam skrev:
30-40% större spridare, bredbandslambda och "finjustera" med BTR

Faktum är att det snarare är 50% större spridare som gäller

143 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#4
Frallam skrev:
30-40% större spridare, bredbandslambda och "finjustera" med BTR

Okej, så större spridare är ett måste då? funkar inte med enbart högre bränsletryck?

Borde det inte funka att "finjustera" med hjälp av liknande mätinstrument som de har på bilprovningen och verkstäder?


229 Inlägg
29 februari 2012
#5
Jodå, funkar med dem instrument, men om du inte har tillgång till det så funkar en bredbandslambda lika bra.

50% är väll lite att ta i om du inte tänker höja laddtrycket. Jag kör typ 39% större på min men jag har höjt soppatrycket mer än "rekommenderat" då det blev roligare tongue

143 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#6
axelj skrev:
Frallam skrev:
30-40% större spridare, bredbandslambda och "finjustera" med BTR

Faktum är att det snarare är 50% större spridare som gäller

Okej, jag vet inte vilka spridare som sitter på min v70, är ju en 2,5T... 

borde t5 spridare isåfall räcka? eller det är t.ex. s60R spridare som gäller isånna fall??


143 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#7
Frallam skrev:
Jodå, funkar med dem instrument, men om du inte har tillgång till det så funkar en bredbandslambda lika bra.

50% är väll lite att ta i om du inte tänker höja laddtrycket. Jag kör typ 39% större på min men jag har höjt soppatrycket mer än "rekommenderat" då det blev roligare tongue

Aha okej, har en kusin som jobbar på volvoverkstad, så det där med instrument borde dom ju ha där kan man tycka tongue

Tanken är  att jag ska chippa bilen i vår, om man nu ska e85 konv. skulle de ske före eller efter chippning?

Är inte ute efter effekten när det gäller etanol, mer att det blir billigare att köra på smile


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#8
Frallam skrev:
Jodå, funkar med dem instrument, men om du inte har tillgång till det så funkar en bredbandslambda lika bra.

50% är väll lite att ta i om du inte tänker höja laddtrycket. Jag kör typ 39% större på min men jag har höjt soppatrycket mer än "rekommenderat" då det blev roligare tongue

Det är kanske så. Men ska du ha samma marginal på spridare så är det 50% som gäller.

Vad du är ute efter är 50% mer flöde. Ekvationen som bestämmer spridarflöde baserat på trycket lyder

dm = k*sqrt(delta_p)

där
dm är spridarflödet
k är en spridarkonstant (kan beräknas utifrån tillverkardata)
delta_p är tryckdifferensen över spridaren

143 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#9
axelj skrev:
Frallam skrev:
Jodå, funkar med dem instrument, men om du inte har tillgång till det så funkar en bredbandslambda lika bra.

50% är väll lite att ta i om du inte tänker höja laddtrycket. Jag kör typ 39% större på min men jag har höjt soppatrycket mer än "rekommenderat" då det blev roligare tongue

Det är kanske så. Men ska du ha samma marginal på spridare så är det 50% som gäller.

Vad du är ute efter är 50% mer flöde. Ekvationen som bestämmer spridarflöde baserat på trycket lyder

dm = k*sqrt(delta_p)

där
dm är spridarflödet
k är en spridarkonstant (kan beräknas utifrån tillverkardata)
delta_p är tryckdifferensen över spridaren

Okej, en massa som spelar in har jag förstått..   Men vilken spridare rekomenderas att sätta dit istället?


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
29 februari 2012
#10
F-sjostrand skrev:
axelj skrev:
Frallam skrev:
Jodå, funkar med dem instrument, men om du inte har tillgång till det så funkar en bredbandslambda lika bra.

50% är väll lite att ta i om du inte tänker höja laddtrycket. Jag kör typ 39% större på min men jag har höjt soppatrycket mer än "rekommenderat" då det blev roligare tongue

Det är kanske så. Men ska du ha samma marginal på spridare så är det 50% som gäller.

Vad du är ute efter är 50% mer flöde. Ekvationen som bestämmer spridarflöde baserat på trycket lyder

dm = k*sqrt(delta_p)

där
dm är spridarflödet
k är en spridarkonstant (kan beräknas utifrån tillverkardata)
delta_p är tryckdifferensen över spridaren

Okej, en massa som spelar in har jag förstått..   Men vilken spridare rekomenderas att sätta dit istället?

Jag har ingen aning, ta reda på hur mycket din flödar och försök hitta en som flödar 50% mer!

143 Inlägg
29 februari 2012
Trådstartare
#11
axelj skrev:
F-sjostrand skrev:
axelj skrev:

Det är kanske så. Men ska du ha samma marginal på spridare så är det 50% som gäller.

Vad du är ute efter är 50% mer flöde. Ekvationen som bestämmer spridarflöde baserat på trycket lyder

dm = k*sqrt(delta_p)

där
dm är spridarflödet
k är en spridarkonstant (kan beräknas utifrån tillverkardata)
delta_p är tryckdifferensen över spridaren

Okej, en massa som spelar in har jag förstått..   Men vilken spridare rekomenderas att sätta dit istället?

Jag har ingen aning, ta reda på hur mycket din flödar och försök hitta en som flödar 50% mer!

Okej!smile


229 Inlägg
1 mars 2012
#12
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..

513 Inlägg
1 mars 2012
#13
Humm skulle inte gå den vägen, visst etanol behöver cr 30% mer bränsle för att få rätt blandning då e85 har afr på cr 9.76 vilket innebär att du trycker in mer bränsle för att kompensera. Men gäller det i alla situationer? Tänk på att din lambda kämpar med lambda 1 vilket är afr 14.7, men vid fullgas kanske den vill ha lambda 0.85 hur blir det då? Eller när du ska kallstarta bilen, styrboxen vet att vid X grader celsius ska den ge X procent mer bränsle, vet du att det är 30% mer e85 i alla lägen, vet flera som gjort btr konvertering och vist det går men hur bra går det, och är det en turbo har du ju även övertryck att ta hänsyn till. Problemet som jag ser det är att du har ett väldigt avanserat system som går på bensin parametrar, tog ju volvo ett tag att ställa in. Fråga tex autotech om dom tycker det är ett bra sätt, men jag får säga att det är billigt.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
#14
Är du inte så rädd om bilen är det ju bara till att chansa. Frågan är, varför ska du konvertera? Är det effekt du vill ha eller har du fått för dig att den ska gå billigare med E85 ?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Forummoderator
26 414 Inlägg
1 mars 2012
#15
F4S4N skrev:
Är du inte så rädd om bilen är det ju bara till att chansa. Frågan är, varför ska du konvertera? Är det effekt du vill ha eller har du fått för dig att den ska gå billigare med E85 ?

Detta är ju redan besvarat?



Är inte ute efter effekten när det gäller etanol, mer att det blir billigare att köra på smile

Frågan är ju dock om det verkligen blir billigare i längden?
Senast redigerat av Mack (1 mars 2012)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
#16
Mack skrev:
F4S4N skrev:
Är du inte så rädd om bilen är det ju bara till att chansa. Frågan är, varför ska du konvertera? Är det effekt du vill ha eller har du fått för dig att den ska gå billigare med E85 ?

Detta är ju redan besvarat?



Är inte ute efter effekten när det gäller etanol, mer att det blir billigare att köra på smile

Frågan är ju dock om det verkligen blir billigare i längden?

Tack, missade det helt roll

Det kostar en del att uppgradera bränslesystemet. Sedan blir det ju inte helt 100 med BTR-trimning. Den kommer ju dra bra mycket mer. Blir svårt att ställa in trycket så att det är helt optimalt. Man lägger ju sig gärna lite för högt och då dricker den ju bara ännu mer. En vanlig chippning är inte att tänka på eller? Det ger ju åtminstone lite bättre förbrukning. Eller en VW Lupo 0.3L/mil lol

Jag skulle tippa på att den enda skillnaden blir att du får besöka macken lite oftare hmm

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

143 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#17
Ett steg 1 från bsr har gått i tankarna länge, och blir nog av att det kommer monteras ett sånt till våren..

Sen undrade jag bara om detta sätt med etanolkonvertering var något att satsa på eller inte.. Och sedan hur bilen skulle reagera på det..

Har räknat på att bilen kommet dra 30% mer, och då blir det 2-3 kr billigare per mil. Men som ovannämnt kan man inte räkna att bilen drar 30% mer under alla olika förhållanden..

Så? Är en chippning mer värt? Har hört att det inte drar mindre bensin, eller jo teoretiskt, det bros själklart på hur tung man är på foten smile haha..

Nä lupo är inget alternativ!smile den är i likhet med min gammal golf på 1,4 liter, och den drack bara 0,2 liter/ milen mindre än vad v70in gör (blandad körning) och skillnaden på bilarna är ju rätt stor wink


143 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#18
F4S4N skrev:
Är du inte så rädd om bilen är det ju bara till att chansa. Frågan är, varför ska du konvertera? Är det effekt du vill ha eller har du fått för dig att den ska gå billigare med E85 ?

Både och, mest att få den och gå billigare, men mer effekt är inte fel det heller smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
#19
F-sjostrand skrev:
Ett steg 1 från bsr har gått i tankarna länge, och blir nog av att det kommer monteras ett sånt till våren..

Sen undrade jag bara om detta sätt med etanolkonvertering var något att satsa på eller inte.. Och sedan hur bilen skulle reagera på det..

Har räknat på att bilen kommet dra 30% mer, och då blir det 2-3 kr billigare per mil. Men som ovannämnt kan man inte räkna att bilen drar 30% mer under alla olika förhållanden..

Så? Är en chippning mer värt? Har hört att det inte drar mindre bensin, eller jo teoretiskt, det bros själklart på hur tung man är på foten smile haha..

Nä lupo är inget alternativ!smile den är i likhet med min gammal golf på 1,4 liter, och den drack bara 0,2 liter/ milen mindre än vad v70in gör (blandad körning) och skillnaden på bilarna är ju rätt stor wink

Med ett chip så sjunker förbrukningen. Ibland ganska mycket. Om man nu kör ekonomiskt dvs. Det är ju lätt att man drar på lite när bilen är roligare att köra, och då hamnar man ganska snart på minst samma förbrukning som utan chip smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

143 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#20
Jo det stämmer, då blir det en chippning, så får man hoppas att förbrukningen blir mindre smile



Sök