3926
Sök

E85 konvertera??!

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
#21
Vad ligger den på nu? 0.9-0.95 blandad?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

143 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#22
F4S4N skrev:
Vad ligger den på nu? 0.9-0.95 blandad?

Ja runt 0,9 blandad körning.


Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
1 mars 2012
#23
Frallam skrev:
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..

Faktum är att den bara kommer dra 30% mer tongue

Melin82 skrev:
Humm skulle inte gå den vägen, visst etanol behöver cr 30% mer bränsle för att få rätt blandning då e85 har afr på cr 9.76 vilket innebär att du trycker in mer bränsle för att kompensera. Men gäller det i alla situationer? Tänk på att din lambda kämpar med lambda 1 vilket är afr 14.7, men vid fullgas kanske den vill ha lambda 0.85 hur blir det då? Eller när du ska kallstarta bilen, styrboxen vet att vid X grader celsius ska den ge X procent mer bränsle, vet du att det är 30% mer e85 i alla lägen, vet flera som gjort btr konvertering och vist det går men hur bra går det, och är det en turbo har du ju även övertryck att ta hänsyn till. Problemet som jag ser det är att du har ett väldigt avanserat system som går på bensin parametrar, tog ju volvo ett tag att ställa in. Fråga tex autotech om dom tycker det är ett bra sätt, men jag får säga att det är billigt.

Det behövs mer än 30% mer bränsle, 1/9,67 = x/14,7 => x = 14,7/9,67 = 1,52, det behövs alltså 52% mer bränsle för att få stökiometrin rätt. Däremot kommer bilen bara dra 30% mer vid samma last, eftersom etanol har högre energiinnehåll per stökiometriskt förhållande än bensin. Man behöver alltså gasa mindre för att få samma effekt.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 mars 2012
#24
axelj skrev:
Frallam skrev:
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..

Faktum är att den bara kommer dra 30% mer tongue

Melin82 skrev:
Humm skulle inte gå den vägen, visst etanol behöver cr 30% mer bränsle för att få rätt blandning då e85 har afr på cr 9.76 vilket innebär att du trycker in mer bränsle för att kompensera. Men gäller det i alla situationer? Tänk på att din lambda kämpar med lambda 1 vilket är afr 14.7, men vid fullgas kanske den vill ha lambda 0.85 hur blir det då? Eller när du ska kallstarta bilen, styrboxen vet att vid X grader celsius ska den ge X procent mer bränsle, vet du att det är 30% mer e85 i alla lägen, vet flera som gjort btr konvertering och vist det går men hur bra går det, och är det en turbo har du ju även övertryck att ta hänsyn till. Problemet som jag ser det är att du har ett väldigt avanserat system som går på bensin parametrar, tog ju volvo ett tag att ställa in. Fråga tex autotech om dom tycker det är ett bra sätt, men jag får säga att det är billigt.

Det behövs mer än 30% mer bränsle, 1/9,67 = x/14,7 => x = 14,7/9,67 = 1,52, det behövs alltså 52% mer bränsle för att få stökiometrin rätt. Däremot kommer bilen bara dra 30% mer vid samma last, eftersom etanol har högre energiinnehåll per stökiometriskt förhållande än bensin. Man behöver alltså gasa mindre för att få samma effekt.

Är inte helt säkert det heller.
En bekant har konverterat och fintrimmat (syftar på mjukvaran) sin V90 3.0 och den drar idag MINDRE än den gjorde med bensin.....
Fråga mig dock inte EXAKT vad han gjort...för det har jag inte orkat sätta mig in i big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

143 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#25
Ei
Lonefox skrev:
axelj skrev:
Frallam skrev:
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..

Faktum är att den bara kommer dra 30% mer tongue

Melin82 skrev:
Humm skulle inte gå den vägen, visst etanol behöver cr 30% mer bränsle för att få rätt blandning då e85 har afr på cr 9.76 vilket innebär att du trycker in mer bränsle för att kompensera. Men gäller det i alla situationer? Tänk på att din lambda kämpar med lambda 1 vilket är afr 14.7, men vid fullgas kanske den vill ha lambda 0.85 hur blir det då? Eller när du ska kallstarta bilen, styrboxen vet att vid X grader celsius ska den ge X procent mer bränsle, vet du att det är 30% mer e85 i alla lägen, vet flera som gjort btr konvertering och vist det går men hur bra går det, och är det en turbo har du ju även övertryck att ta hänsyn till. Problemet som jag ser det är att du har ett väldigt avanserat system som går på bensin parametrar, tog ju volvo ett tag att ställa in. Fråga tex autotech om dom tycker det är ett bra sätt, men jag får säga att det är billigt.

Det behövs mer än 30% mer bränsle, 1/9,67 = x/14,7 => x = 14,7/9,67 = 1,52, det behövs alltså 52% mer bränsle för att få stökiometrin rätt. Däremot kommer bilen bara dra 30% mer vid samma last, eftersom etanol har högre energiinnehåll per stökiometriskt förhållande än bensin. Man behöver alltså gasa mindre för att få samma effekt.

Är inte helt säkert det heller.
En bekant har konverterat och fintrimmat (syftar på mjukvaran) sin V90 3.0 och den drar idag MINDRE än den gjorde med bensin.....
Fråga mig dock inte EXAKT vad han gjort...för det har jag inte orkat  sätta mig in i big_smile

Okej, men då måste det innebära att han mappad på e85?


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 mars 2012
#26
Kan ju vara så för att den 6an är sjukt dåligt optimerad från fabrik. Bara en gissning! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

513 Inlägg
1 mars 2012
#27
axelj skrev:
Frallam skrev:
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..

Faktum är att den bara kommer dra 30% mer tongue

Melin82 skrev:
Humm skulle inte gå den vägen, visst etanol behöver cr 30% mer bränsle för att få rätt blandning då e85 har afr på cr 9.76 vilket innebär att du trycker in mer bränsle för att kompensera. Men gäller det i alla situationer? Tänk på att din lambda kämpar med lambda 1 vilket är afr 14.7, men vid fullgas kanske den vill ha lambda 0.85 hur blir det då? Eller när du ska kallstarta bilen, styrboxen vet att vid X grader celsius ska den ge X procent mer bränsle, vet du att det är 30% mer e85 i alla lägen, vet flera som gjort btr konvertering och vist det går men hur bra går det, och är det en turbo har du ju även övertryck att ta hänsyn till. Problemet som jag ser det är att du har ett väldigt avanserat system som går på bensin parametrar, tog ju volvo ett tag att ställa in. Fråga tex autotech om dom tycker det är ett bra sätt, men jag får säga att det är billigt.

Det behövs mer än 30% mer bränsle, 1/9,67 = x/14,7 => x = 14,7/9,67 = 1,52, det behövs alltså 52% mer bränsle för att få stökiometrin rätt. Däremot kommer bilen bara dra 30% mer vid samma last, eftersom etanol har högre energiinnehåll per stökiometriskt förhållande än bensin. Man behöver alltså gasa mindre för att få samma effekt.

Ja nu är ju inte min matte den bästa, vad jag ville ha fram var att det inte bara är att tillsätta X bränsle för att få bilen till att gå bra i hela registret. Det är ju skillnad på afr beroende på om vi pratar last och delast. och som du säger har e85 ett högre energi innehåll så man kan köra den snålare för samma uppgift.
Har sett en jobbarkompis som envisades med att köra en "btr konvertering" han gjorde åt en och annan burk med startgas, om han var bra på att ställa in grejerna ska jag låta vara osagt men det säger en del tycker jag.

513 Inlägg
1 mars 2012
#28
F4S4N skrev:
Kan ju vara så för att den 6an är sjukt dåligt optimerad från fabrik. Bara en gissning! smile

Får hålla med om att volvosexan är väldigt varierande när man frågar folk om dersas bräsleförbrukning.
Om det är volvos fel eller inte ska jag låta vara osagt.
Sen tycker jag att en e85 konvertering är kanon, har själv gjort en på min saab. och det funkar kanon
men då har jag låtit chippa om boxen

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 mars 2012
#29
F-sjostrand skrev:
Ei
Lonefox skrev:
axelj skrev:
Frallam skrev:
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..

Faktum är att den bara kommer dra 30% mer tongue


Det behövs mer än 30% mer bränsle, 1/9,67 = x/14,7 => x = 14,7/9,67 = 1,52, det behövs alltså 52% mer bränsle för att få stökiometrin rätt. Däremot kommer bilen bara dra 30% mer vid samma last, eftersom etanol har högre energiinnehåll per stökiometriskt förhållande än bensin. Man behöver alltså gasa mindre för att få samma effekt.

Är inte helt säkert det heller.
En bekant har konverterat och fintrimmat (syftar på mjukvaran) sin V90 3.0 och den drar idag MINDRE än den gjorde med bensin.....
Fråga mig dock inte EXAKT vad han gjort...för det har jag inte orkat  sätta mig in i big_smile

Okej, men då måste det innebära att han mappad på e85?

Vad jag vet så ligger det ett antal timmars mappning bakom det ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök