axelj skrev:
Frallam skrev:
Billigare blir det väll inte?(inte som priserna ser ut nu iaf) den kommer ju dricka ~50%mer soppa om du skaffar 50% större spridare..
Faktum är att den bara kommer dra 30% mer

Melin82 skrev:
Humm skulle inte gå den vägen, visst etanol behöver cr 30% mer bränsle för att få rätt blandning då e85 har afr på cr 9.76 vilket innebär att du trycker in mer bränsle för att kompensera. Men gäller det i alla situationer? Tänk på att din lambda kämpar med lambda 1 vilket är afr 14.7, men vid fullgas kanske den vill ha lambda 0.85 hur blir det då? Eller när du ska kallstarta bilen, styrboxen vet att vid X grader celsius ska den ge X procent mer bränsle, vet du att det är 30% mer e85 i alla lägen, vet flera som gjort btr konvertering och vist det går men hur bra går det, och är det en turbo har du ju även övertryck att ta hänsyn till. Problemet som jag ser det är att du har ett väldigt avanserat system som går på bensin parametrar, tog ju volvo ett tag att ställa in. Fråga tex autotech om dom tycker det är ett bra sätt, men jag får säga att det är billigt.
Det behövs mer än 30% mer bränsle, 1/9,67 = x/14,7 => x = 14,7/9,67 = 1,52, det behövs alltså 52% mer bränsle för att få stökiometrin rätt. Däremot kommer bilen bara dra 30% mer vid samma last, eftersom etanol har högre energiinnehåll per stökiometriskt förhållande än bensin. Man behöver alltså gasa mindre för att få samma effekt.
Är inte helt säkert det heller.
En bekant har konverterat och fintrimmat (syftar på mjukvaran) sin V90 3.0 och den drar idag MINDRE än den gjorde med bensin.....
Fråga mig dock inte EXAKT vad han gjort...för det har jag inte orkat sätta mig in i

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP