4017
Sök

Volvo s60 -01 drivknutsglapp?

176 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#1
hej,sökte men hittade inget som matchade med mitt fel i forumet.

Har ett glapp när jag släpper gasen eller gasar på min s60, man kan även känna lite i växelspaken,"som att motorn rör sig" mest är det på 1an och 2an men känns även på högre växlar.

var in på volvo och dom sa kopplingen, men vill inte tro på den teorin då jag inte använder mig av kopplingen på det glappet jag menar.

kan det vara drivknutarna eller?, har bytt övre och undre motorfästet redan så är inte dom.

3 235 Inlägg
1 mars 2012
#2
Glappande styrleder och spindelleder kan ofta uppleveas som klonk/slag i framvagnen vid accelaration/gassläpp. Gå igenom framvagnen om du inte redan gjort det.


176 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#3
tänkte göra det men vet inte riktigt vart jag ska starta =S

16 Inlägg
1 mars 2012
#4
Jag skulle gissa på övre motorfästet eller undre fästet som sitter på växellådan


Försöker iaf
12 819 Inlägg
1 mars 2012
#5
Annars är det vanligt att själva knuten glappar i navet. Splinsen ska limmas vid montering, görs inte det eller något liknande (typ använda tjockt fett) så börjar det så småningom klonka om inte direkt.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

16 Inlägg
1 mars 2012
#6
så är det, men ett drivknutsglapp hörs direkt. och dom låter aldrig när man släpper gasen


176 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#7
motorfästena är nybytta, hur är bästa sättet att kolla om det är drivknutarna som glappar? har testa dedär med fullt rattutslag och gasa sakta men det lät då inget då =S

Scania Euro 6 Trucker
219 Inlägg
1 mars 2012
#8
Har samma problem med min s60, ska tydligen inte va ovanligt att man får dessa fenomen! Vill också ha de till att någon drivknutt glappar eller nån bussning, hoppas man hittar de bara sjukt irriterande

Laddtryck är beroende framkallande, speciellt i en 16liters Turbo diesel V8;)

176 Inlägg
1 mars 2012
Trådstartare
#9
jo väldigt irriterande, och på verkstan verkar man inte få nån hjälp, byta koppling för 12 lök är vad dom vill man  ska göra

16 Inlägg
1 mars 2012
#10
hissa upp bilen och känn på knutarna


537 Inlägg
1 mars 2012
#11
har haft exakt samma fel på min 900a, det va pga ett dåligt hjullager. så ta och kolla om du har glapp i hjullagrena fram.


Sothora <3
1 201 Inlägg
1 mars 2012
#12
sätter min vänstra pungkula på övre motorfästet

Bildemonterare samt egen verkstad. !

537 Inlägg
1 mars 2012
#13
Mercedesturbodiesel skrev:
sätter min vänstra pungkula på övre motorfästet

det är ju redan bytt...


241 Inlägg
3 mars 2012
#14
du har ett motorfäste som sitter under remskivan  jag har bytt några stycken  de kan va det fästet   brukar mest vara när man svänger ut o gasar ett skakande skavande ljud men värt att kolla motorn vrider sig

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
3 mars 2012
#15
SAAB-Karlsson skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
sätter min vänstra pungkula på övre motorfästet

det är ju redan bytt...

DOH! Haha

Jag tippar på fjäderbenslagring/bussning. Alternativt läckage i någon dämpare eller en fjäder som är av.

Har du verkligen bytt alla inblandade motorbussningar? Övre, undre, växellådan osv?? Den till lådan brukar ge precis samma symptom som du beskriver.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

176 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#16
alltså jag har bytt den övre till en fyrkantig, och sedan den som är i princip rakt under,vet ej om vart det sitter ngn mer,  fjäderbenslagringen är glapp men den skulle vara så enligt volvo :S

2fast4you
371 Inlägg
4 mars 2012
#17
Mercedesturbodiesel skrev:
sätter min vänstra pungkula på övre motorfästet

ja bara fram me kniven då:rolleyes:

haru kört fast eller

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 mars 2012
#18
and3r5son skrev:
alltså jag har bytt den övre till en fyrkantig, och sedan den som är i princip rakt under,vet ej om vart det sitter ngn mer,  fjäderbenslagringen är glapp men den skulle vara så enligt volvo :S

Bra mekaniker du hittat smile

Fråga om det är okej att bara köra med en hjulbult och se vad han svarar på det! lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

176 Inlägg
1 juli 2012
Trådstartare
#19
återupplivar min tråd.

var in på forslunds för x antal månader sedan med min s60 t5 som glappade vid gaspådrag och när man släpper gas. dom sa att det var kopplingsbyte som jag tyckte lät underligt då den inte glappar nått då jag använder kopplingen.

i fredags kände jag att det börja glappa lite mer så jag körde välldigt lugnt till jobbet och lördag slutade den driva helt i en korsning.
drivaxeln snurrar när jag lägger i växel och släpper upp kopplingen och det skorrar, vred ut hjulet och bad farsan kika då jag släppte kopplingen och det snurrar..

har knuten rasat? borde den inte ändå snurra på högra sidan?

tacksam för alla tips

7 274 Inlägg
1 juli 2012
#20
Du har väl ingen diffbroms i din bil så därför driver den bara på ena hjulet.
Går en knut av så har du 0 drivning.

Verkstaden som sa att du hade kopplingsproblem när du sa att det glappade vid gaspådrag hoppas jag att du aldrig någonsin återvänder till.
Antingen så forsöker dom lura dig på pengar eller så är dom helt värdelösa.



Sök