2764
Sök

Volvo s40 t4 hackar vid låga varv, svara ej på gasen.

724 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder.
har bytt båda tändspolarna pga sprickor
dragit ut lmm och den funkar även kollat tomgångsmotorn

Bilen hackar inte hela tiden.

Tändkablarna är gamla men ser bra ut.

kan tändstiften tagit skada om man kört med dåliga tändspolar? (har ej kollat dom)

bilen har gått 19xxxmil
steg3 trimmad

tacksam för svar.


27 Inlägg
3 mars 2012
#2
Har du bytt bränslefilter,, det kan kanske även vara tändstiften som har bränt när du kört med dåliga tändspolar.


724 Inlägg
3 mars 2012
Trådstartare
#3
s60ARR skrev:
Har du bytt bränslefilter,, det kan kanske även vara tändstiften som har bränt när du kört med dåliga tändspolar.

Nix har inte bytt det..dock har bilen full s-bok så det borde vara bytt tycker man.
ska kolla stiften senare idag.

Testade en sväng på motorvägen för ca 10min sen...då går den rent laddar på som den ska osv.


724 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
#4
Tändstiften såg bra ut, alla hade samma färg...tror dom är bytta vid 16000mil.
finns ju dock 2 tändkablar vilka är från -97..kanske skulle testa dom(fast dom ser bra ut) samt soppa filtret.


724 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#5
soppafiltret fixat...hjälpte ej sad
märkt att om bilen börjar dumma sig så hjälper det om man startar om den.


354 Inlägg
6 mars 2012
#6
Klassiska styrbox problemet på -98?


724 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#7
rudarmy skrev:
Klassiska styrbox problemet på -98?

jo tanken har ju slagit mig men det är ju bara i låga farter under 2000rpm som detta händer, om det skulle va boxen så borde bilen "fela" mera tycker jag lr har jag fel?


98 Inlägg
7 mars 2012
#8
volvo-racer skrev:
Som rubriken lyder.
har bytt båda tändspolarna pga sprickor
dragit ut lmm och den funkar även kollat tomgångsmotorn

Bilen hackar inte hela tiden.

Tändkablarna är gamla men ser bra ut.

kan tändstiften tagit skada om man kört med dåliga tändspolar? (har ej kollat dom)

bilen har gått 19xxxmil
steg3 trimmad

tacksam för svar.

Mät tändkablarna men Ohm mätare!

rent är inte samma som helt!
börja med längsta.
räkna ex ut ohm /10 cm och kolla om skicket på kablarna är någorlunda lika!

om den hostar vid lågvarv.
kolla om du har olja i tryckrören.

dvs igensatt vevhusvent.
oljeretur från turbon = dålig
olja tryck in på trycksidan och geggar igen tändstiften.


724 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#9
update:
vart på volvo och fått felkoder avlästa och det fanns inga tyvärr sad
så jag har sökt lite mera och hittade att kontakterna till tändspolarna inte är bra..åker typ ut när jag sätter på dom.
fanns lite olja i rören men inte mkt och det ryker ej från oljestickan när bilen är varm så tror inte vevhusen är dålig


55 Inlägg
7 mars 2012
#10
jag skulle rekomendera att du frågar på www.x40nordic.com om du inte redan gjort det smile

Kia Cee´d SW 2013 (yey)
Saab 9-3 Aero SS 2003

724 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#11
update:
bytt kontakterna till tändspolarna nu..samma resultat sad
är det värt att byta tändkablarna?
Problemet verkar komma när bilen blivit varm.


354 Inlägg
9 mars 2012
#12
När jag hade sprickor i mina spolar va tändstiften körda..
Bänkade hos autotech(2.0t steg4) å fick detta konstaterat av patrik, han sa att trasiga spolar även pajar tändstiften.. Det går hand i hand..
Iom att du har trimmad s40 så SKA du ha Bosch Platina F5DP0R tändstift! Allt annat kan du slänga..
Köp dessa,autotech har. Å köp nya tändkablar.. Billigt

Mv h bengt


98 Inlägg
9 mars 2012
#13
Bosch Platina F5DP0R e bra stift, men orginal volvo är också väldigt bra big_smile Fredde kör med dom i sin 850R med 450+hk utan problem big_smile


354 Inlägg
9 mars 2012
#14
Visst är Volvos bra, men just x40 med trim så ska du ha Bosch Platina F5DP0R tändstift
Volvo-racer: ring annars till autotech å ställ dina frågor direkt dit! Dom är mycket bra å ha å göra med, de har ju grym erfarenhet av trimmade Volvos!


724 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#15
så mina stift har gått slut efter 1000mil alltså..(byttes vid 18000 på volvo)
såg att även mekonomen har Bosch Platina så dom borde ju funka också..


354 Inlägg
10 mars 2012
#16
volvo-racer skrev:
så mina stift har gått slut efter 1000mil alltså..(byttes vid 18000 på volvo)
såg att även mekonomen har Bosch Platina så dom borde ju funka också..

Du missar en sak ang tändstift.. Just 5 i F5DP0R är värme/hårdhets grad..
Googla lite om stift så du får en uppfattning om det hela..

Sen är Volvos s40 stift Bosch Platina åxå..
Köp F5DP0R ( ska hålla 4500 mil)är mitt råd annars står du där igen om 500mil..


724 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#17
ok..men hur som helst så blev det mekonomens platina stift, enda dom hade hemma och jag behöver lösa detta nu..går ju knappt att köra...
dock har ju bilen gått på volvos stift hela tiden med trimmet då den är servad enl bok. kan ju bara va så att tändspolarna har kört slut på stiften också...
ska byta dom snart.


724 Inlägg
10 mars 2012
Trådstartare
#18
nya stift hjälpte inte sad efter ca 10min körning börja den dumma sig hmm bara tändkablarna kvar nu,,

fixat i ordning:
2st tändspolar pga av sprickor
soppafilter
nya kontakter till tändspolarna
tändstift

bilen har inga felkoder.
Senast redigerat av volvo-racer (10 mars 2012)


STREETRACER
892 Inlägg
11 mars 2012
#19
Jag har en S40 2.0T-99 med ungefär samma problem... Håller oxå på att felsöka.
Går hackigt, som om den får väldigt mkt soppa på låg belastning o tomgången e jääkligt låg. Går ej heller upp i temp som den ska..

Så får du ordning på ditt problem så skriv gärna så kan jag kolla det på min smile

Har hört talas om några sensorer/givare som ska sitta på insug o vid IC tydligen? Dem kan muppa sig, likaså motortempgivare... felsöka utan felkoder är jääkligt drygt =/

Bmc Crew

724 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#20
nu har bilen även börjat hacka i högre farter hmm

har du bytt tempgivare?



Sök