3351
Sök

*KÖPRÅD* Körglädje & komfort, 25-40 000 kr

70 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Hallå!

Jag är sugen på att byta ut min nuvarande gubbiga 323:a mot en rolig halvkombi/sedan.

Jag har som krav att bilen skall vara rolig men också ha en hyffsad komfort då jag åker landsväg för det mesta och gärna vill ha det lite komfortabelt. Min budget ligger på 25-40 000 kr beroende på hur mycket jag får för min Mazda när jag säljer den.

Peugeot 206 kan vi nästa utesluta eftersom den låter för mycket. Jag har provat Focus och gillade den men den känns som en riktig problembil som man får lägga ner en massa pengar på för och laga.
Tankarna går lite mer åt en Mondeo 03-04 just nu. Vad tycker ni om den? Är den för gubbig och problematisk eller funkar den fint?

All hjälp uppskattas!

Legitimerad besserwisser
921 Inlägg
4 mars 2012
En turboförsedd SAAB kanske? Väldigt mycket bil för pengarna.

1 813 Inlägg
4 mars 2012
Audi A4 1,8T billiga i drift å billiga i försäkring samt mkt hållbar bil big_smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

318 Inlägg
4 mars 2012
För de pengarna får du en 9-3 SS:) de är sköna, dock kanske i törstigaste laget vid stads/blandad körning.....
Senast redigerat av PartilleMalm (4 mars 2012)

1 298 Inlägg
4 mars 2012
Vad för typ av körglädje är det du vill ha?
1. Bli ett med styrningen och bilen.
2. Ha schysst med effekt rakt fram eller
3. En bekväm lekbil?

Mina svar på dessa tre är:

1. BMW 3-serie E46
2. SAAB 9-3 Aero 00-02 / 9-3 SS 2.0t 03-
3. Volvo 940 LTT/Turbo 95-98

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

70 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Driftsäker glömde jag lägga till:D
Tack för tipsen. Jag har kört en A4 tidigare i ett par år och den var inte så rolig att köra. Gillade växellådan o spaken mycket dock!
SAAB blir väl att kolla upp och provköra men jag känner mig osäker på bränsleförbrukningen och driftsäkerheten. Kanske kan ni SAAB ägare berätta nåt om det?

E46 låter intressant men brukar väl oftast vara sönderkörda antar jag. Vad har ni för erfarenheter av Mondeo?

Of World
3 369 Inlägg
4 mars 2012
Vectra 2.0Turbo 175hk , kanon fina! finns i kombi sedan och coupe (GTS) hyffsat pigga och bra bilar. säger jag av egen erfarenhet! där kan du få en -03-05 för 30-50k

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 mars 2012
Jag lägger en röst på BMW 328i, visst har många exemplar levt ett hårt liv men eftersom BMW är kraftigt dimensionerade bilar med bra kvalité finns det ibland mycket liv kvar i dessa exemplar med. Och det finns många väl omhändertagna och vettigt körda bilar med, det gäller bara att vaska fram dessa guldkorn!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 298 Inlägg
4 mars 2012
Jag har ägt en Saab, och bränsleförbrukningen var en av de saker som var mest positivt med den. Förstår inte hur man kan ha en annan åsikt om det i denna jämförelsen. 

Du nämner också Ford Mondeo. Klockren bil om du behöver plats för ungarna och storhandlar på Willys varje onsdag.

Kolla upp lite BMW och Saabar och åk och känn på dem, provkör och se vad det är du egentligen vill ha. smile

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

70 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Pendulum
Haha jag är en ungjävel så det får bli polarna som får plats i bilen och inte barnen till Willys påsarna.
Vad var det för motor på din SAAB?

1 298 Inlägg
4 mars 2012
NWA skrev:
Pendulum
Haha jag är en ungjävel så det får bli polarna som får plats i bilen och inte barnen till Willys påsarna.
Vad var det för motor på din SAAB?

Misstänkte de och därför avråder jag dig från en Mondeo. Men det finns faktiskt en lite sportigare Mondeo som heter ST220 men den betvivlar jag att du får för denna budgeten.

Hade en 9-3 Aero -02. Du hittar den bland mina tidigare bilar på min sida.

PS. Jag är också en ungjävel. wink

70 Inlägg
4 mars 2012
Trådstartare
Jo fast det är konstigt att Mondeo kallas för en gubbig bil med tanke på att den verkar vara rolig att köra. Så jävla trist med alla jäkla stämplar! sad

1 298 Inlägg
4 mars 2012
NWA skrev:
Jo fast det är konstigt att Mondeo kallas för en gubbig bil med tanke på att den verkar vara rolig att köra. Så jävla trist med alla jäkla stämplar! sad

Jag är inte rätt person att döma Mondeo. Har inte kört någon Mondeo själv. Men Ford har nog ganska medvetet siktat in sig på målgruppen barnfamiljer när de tog fram bilen.

1 624 Inlägg
5 mars 2012
Jag kör en Mondeo smile Underbar bil.

Forummoderator
18 008 Inlägg
5 mars 2012
NWA skrev:

En kompis farsa köpte en Mondeo förra året. En sportig gubbe på 67 år... Jag tror det är bra bilar nu för tiden!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
5 mars 2012
Petar in en röst för bmw 540, körglädje finns det gott om, komfort med. big_smile

1 624 Inlägg
5 mars 2012
Glesmark skrev:
Petar in en röst för bmw 540, körglädje finns det gott om, komfort med. big_smile

Åså vare de här med bränsleförbrukning =P

1 938 Inlägg
5 mars 2012
careau skrev:
Glesmark skrev:

Åså vare de här med förutfattade meningar, vad drar en sådan? big_smile

2 401 Inlägg
5 mars 2012
Glesmark skrev:
careau skrev:
Glesmark skrev:

Åså vare de här med förutfattade meningar, vad drar en sådan? big_smile

En bekant hade en 740 från 94 som var ekonomichippad och den drog 0,9-1-3 beroende på körning. En 540 väger mindre så den borde kunna dra lite mindre iaf.

Sök