2518
Sök

*KÖPRÅD* Körglädje & komfort, 25-40 000 kr

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 mars 2012
#21
Glesmark skrev:
careau skrev:
Glesmark skrev:
Petar in en röst för bmw 540, körglädje finns det gott om, komfort med. big_smile

Åså vare de här med bränsleförbrukning =P

Åså vare de här med förutfattade meningar, vad drar en sådan? big_smile

Ja hamnar man under 1L/mil Blandad körning med en 540i i denna prisklassen så kör man på ett vis som gör åttan rätt onödig, men visst 1L/mil för 286hk och 1800kg BMW är ingen hög förbrukning när 1400kg 116hk Volvo 740 utan problem ligger på minst samma förbrukning: Men har trådskaparen börjat med att sikta på en Focus är det fortfarande ett ordentligt steg uppåt.

Men till ämnet, när trådskaparen utesluter Peugeot 206 på grund av hög ljudnivå (Som jag tolkar det?) men kan tänka sig en Focus reagerade jag lite. Jag upplever en frisk Focus som lika bullrig om inte ännu mer högljud än fransosen?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 938 Inlägg
5 mars 2012
#22
Nybergrobin skrev:
Glesmark skrev:
careau skrev:

Åså vare de här med bränsleförbrukning =P

Åså vare de här med förutfattade meningar, vad drar en sådan? big_smile

En bekant hade en 740 från 94 som var ekonomichippad och den drog 0,9-1-3 beroende på körning. En 540 väger mindre så den borde kunna dra lite mindre iaf.

Ja, dum logik, en sån och en sån så kan vi konstatera att en sån drar si och eftersom den är sån så drar den så, 1994 har den gamla 4.0 och dom e39 540 som man får för runt 20-40 har en 4.4.

Jag har en 4.4 i min 540 och den ligger på runt 0.8 i långfärd, kör man stadstrafik och busar (gasar på mellan rödljusen) så ligger den på 1.3-1.4. Blandad körning ca 1.1-1.2.

MEN, det är heller inga problem att få den att dra 2.0 liter milen, men då kör man inte med fokus på ekonomi.

SÅÅÅÅÅÅ dyr e 540, och angående att det e rätt onödigt att ha en v8 om man vill ner på den förbrukningen, så ser jag det inte alls särskilt onödigt. för den drar ju inte mer än du gasar, dvs du bestämmer själv förbrukningen.

Låt oss anta att en pegga 206 / ford focus drar 0.6 l/mil så e de bara 0.2 dl mindre än en v8 med dubbla, kanske rent av 3dubbla effekten beroende på motorlaternativ.

Skillnaden är att med v8an kan man ha kul när man känner för det, varken en 206 eller focus går att ha kul med. Om man nu inte köper en med turbofemman då förstås, men den får man inte för några 40 papp kan vi ju konstatera redan nu.


Låt oss sen spekulera i säkerheten kring dessa bilar, bmw 5serie mot pegga 206 / ford focus, behöver man säga mycket mer?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 mars 2012
#23
Glesmark skrev:
Nybergrobin skrev:
Glesmark skrev:

Åså vare de här med förutfattade meningar, vad drar en sådan? big_smile

En bekant hade en 740 från 94 som var ekonomichippad och den drog 0,9-1-3 beroende på körning. En 540 väger mindre så den borde kunna dra lite mindre iaf.

Ja, dum logik, en sån och en sån så kan vi konstatera att en sån drar si och eftersom den är sån så drar den så, 1994 har den gamla 4.0 och dom e39 540 som man får för runt 20-40 har en 4.4.

Jag har en 4.4 i min 540 och den ligger på runt 0.8 i långfärd, kör man stadstrafik och busar (gasar på mellan rödljusen) så ligger den på 1.3-1.4. Blandad körning ca 1.1-1.2.

MEN, det är heller inga problem att få den att dra 2.0 liter milen, men då kör man inte med fokus på ekonomi.

SÅÅÅÅÅÅ dyr e 540, och angående att det e rätt onödigt att ha en v8 om man vill ner på den förbrukningen, så ser jag det inte alls särskilt onödigt. för den drar ju inte mer än du gasar, dvs du bestämmer själv förbrukningen.

Låt oss anta att en pegga 206 / ford focus drar 0.6 l/mil så e de bara 0.2 dl mindre än en v8 med dubbla, kanske rent av 3dubbla effekten beroende på motorlaternativ.

Skillnaden är att med v8an kan man ha kul när man känner för det, varken en 206 eller focus går att ha kul med. Om man nu inte köper en med turbofemman då förstås, men den får man inte för några 40 papp kan vi ju konstatera redan nu.


Låt oss sen spekulera i säkerheten kring dessa bilar, bmw 5serie mot pegga 206 / ford focus, behöver man säga mycket mer?

Att jämföra med förbrukningen för en 540i vid långfärd är också att lura sig själv lite grand, det är en sak om man endast kör motorväg till exempel då dricker en 540i troligen mindre än en småbil, men här är det mer rättvist att jämföra 0.7L/mil blandad körning jämfört med 1.2L/mil blandad körning. Då finns det utrymme att köra bekvämt och undvika ecodriving i bägge biltyperna.

Det blir en halv liter eller drygt sju kronor per mil, nog är 540i både roligare och bekvämare men man behöver inte gå så långt som en 5-serie med V8 för att få en snabb och rolig bil...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 938 Inlägg
5 mars 2012
#24
Rquired skrev:
Glesmark skrev:
Nybergrobin skrev:

En bekant hade en 740 från 94 som var ekonomichippad och den drog 0,9-1-3 beroende på körning. En 540 väger mindre så den borde kunna dra lite mindre iaf.

Ja, dum logik, en sån och en sån så kan vi konstatera att en sån drar si och eftersom den är sån så drar den så, 1994 har den gamla 4.0 och dom e39 540 som man får för runt 20-40 har en 4.4.

Jag har en 4.4 i min 540 och den ligger på runt 0.8 i långfärd, kör man stadstrafik och busar (gasar på mellan rödljusen) så ligger den på 1.3-1.4. Blandad körning ca 1.1-1.2.

MEN, det är heller inga problem att få den att dra 2.0 liter milen, men då kör man inte med fokus på ekonomi.

SÅÅÅÅÅÅ dyr e 540, och angående att det e rätt onödigt att ha en v8 om man vill ner på den förbrukningen, så ser jag det inte alls särskilt onödigt. för den drar ju inte mer än du gasar, dvs du bestämmer själv förbrukningen.

Låt oss anta att en pegga 206 / ford focus drar 0.6 l/mil så e de bara 0.2 dl mindre än en v8 med dubbla, kanske rent av 3dubbla effekten beroende på motorlaternativ.

Skillnaden är att med v8an kan man ha kul när man känner för det, varken en 206 eller focus går att ha kul med. Om man nu inte köper en med turbofemman då förstås, men den får man inte för några 40 papp kan vi ju konstatera redan nu.


Låt oss sen spekulera i säkerheten kring dessa bilar, bmw 5serie mot pegga 206 / ford focus, behöver man säga mycket mer?

Att jämföra med förbrukningen för en 540i vid långfärd är också att lura sig själv lite grand, det är en sak om man endast kör motorväg till exempel då dricker en 540i troligen mindre än en småbil, men här är det mer rättvist att jämföra 0.7L/mil blandad körning jämfört med 1.2L/mil blandad körning. Då finns det utrymme att köra bekvämt och undvika ecodriving i bägge biltyperna.

Det blir en halv liter eller drygt sju kronor per mil, nog är 540i både roligare och bekvämare men man behöver inte gå så långt som en 5-serie med V8 för att få en snabb och rolig bil...

Allt är relativt, själv anser jag 540in som slö, men den är definitivt roligare och bekvämare än andra bilar.
Så mycket tycker jag inte att den drar ändå, har haft min sen i början av förra sommaren typ, innan det hade jag en v70 d5 så ja har svårt att relatera förbrukningen, men tidigare bilar t.ex nån gammal 740 jag haft har kunnat dra mer än bmwn men ändå inte fått ut nån glädje av dom dropparna den dragit.

Allt e relativt, tänk en 520 då om man vill åka snålt, ännu billigare inköp, försäkring och driftskostnader, vet inte om komforten är lika go, dörrarna i min 540 e bra mycket tyngre än en 520 sedan 00 som vi hade i familjen tidigare.

Tycker det är synd att folk bara präglas av medias miljöbils-ordbajsande och köper småbilar i tron om att dom är så mycket billigare.

En 520 touring är inte dyrare än en focus 1.6 troligtvis, bara större, skönare och komfortablare.

318 Inlägg
5 mars 2012
#25
Angående Saab så får du tag i en 9-3 Aero så har du en pigg och relativt bekväm bil:) lite ungdomlig är den allt!
Och en CombiCupe tycker jag själv är väldigt snygg:P
00-02 kan dock dra olja så kolla upp det! även att vevhusventilationen är uppgraderad:)

Saabarna är ofta ganska snåla om man väger det mot effekten. även med drygt 200hk i ( drar inte mer än en med 150 hk snarare lite mindre).

Angående delar så är det inga större problem än iallafall:) men man vet ju aldrig, vi får hoppas att Saab kommer igång igen så vi inte behöver oroa oss!smile

Mina Saabar har inte strulat nämnvärt. Den jag har nu har inte direkt strulat på sen jag köpte den ( 1 år sedan)

Lycka till!


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
5 mars 2012
#26
Min Omega -99 är ganska rolig (i alla fall på vinterväglag) och är även komfortabel att åka i. Du borde kunna hitta en sån bil för de pengarna.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

dARKiE
5 031 Inlägg
5 mars 2012
#27
Honda prelude 2.2 vtec.

Enorm körglädje. Saknar min gamla varenda dag!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 mars 2012
#28
Glesmark skrev:
Rquired skrev:
Glesmark skrev:

Ja, dum logik, en sån och en sån så kan vi konstatera att en sån drar si och eftersom den är sån så drar den så, 1994 har den gamla 4.0 och dom e39 540 som man får för runt 20-40 har en 4.4.

Jag har en 4.4 i min 540 och den ligger på runt 0.8 i långfärd, kör man stadstrafik och busar (gasar på mellan rödljusen) så ligger den på 1.3-1.4. Blandad körning ca 1.1-1.2.

MEN, det är heller inga problem att få den att dra 2.0 liter milen, men då kör man inte med fokus på ekonomi.

SÅÅÅÅÅÅ dyr e 540, och angående att det e rätt onödigt att ha en v8 om man vill ner på den förbrukningen, så ser jag det inte alls särskilt onödigt. för den drar ju inte mer än du gasar, dvs du bestämmer själv förbrukningen.

Låt oss anta att en pegga 206 / ford focus drar 0.6 l/mil så e de bara 0.2 dl mindre än en v8 med dubbla, kanske rent av 3dubbla effekten beroende på motorlaternativ.

Skillnaden är att med v8an kan man ha kul när man känner för det, varken en 206 eller focus går att ha kul med. Om man nu inte köper en med turbofemman då förstås, men den får man inte för några 40 papp kan vi ju konstatera redan nu.


Låt oss sen spekulera i säkerheten kring dessa bilar, bmw 5serie mot pegga 206 / ford focus, behöver man säga mycket mer?

Att jämföra med förbrukningen för en 540i vid långfärd är också att lura sig själv lite grand, det är en sak om man endast kör motorväg till exempel då dricker en 540i troligen mindre än en småbil, men här är det mer rättvist att jämföra 0.7L/mil blandad körning jämfört med 1.2L/mil blandad körning. Då finns det utrymme att köra bekvämt och undvika ecodriving i bägge biltyperna.

Det blir en halv liter eller drygt sju kronor per mil, nog är 540i både roligare och bekvämare men man behöver inte gå så långt som en 5-serie med V8 för att få en snabb och rolig bil...

Allt är relativt, själv anser jag 540in som slö, men den är definitivt roligare och bekvämare än andra bilar.
Så mycket tycker jag inte att den drar ändå, har haft min sen i början av förra sommaren typ, innan det hade jag en v70 d5 så ja har svårt att relatera förbrukningen, men tidigare bilar t.ex nån gammal 740 jag haft har kunnat dra mer än bmwn men ändå inte fått ut nån glädje av dom dropparna den dragit.

Allt e relativt, tänk en 520 då om man vill åka snålt, ännu billigare inköp, försäkring och driftskostnader, vet inte om komforten är lika go, dörrarna i min 540 e bra mycket tyngre än en 520 sedan 00 som vi hade i familjen tidigare.

Tycker det är synd att folk bara präglas av medias miljöbils-ordbajsande och köper småbilar i tron om att dom är så mycket billigare.

En 520 touring är inte dyrare än en focus 1.6 troligtvis, bara större, skönare och komfortablare.

Jo visst skulle man kunna betrakta en 540i som en slö bil, allt beror på vad man jämför med och till en viss del vad man kört; Är en 540i den klenaste bilen man kört i sitt liv upplever man inte BMWn på samma vis som en förare där en Peugeot 206 1.4 är den klenaste bilen denne kört gör. Jag brukar dock alltid utgå från de svagaste och "sämsta" bilarna jag kört, det blir ofta så mycket roligare då! wink

Och jag håller med dig, det är en lite trist tanke att en del kör en Focus eller liknande bara för att dom tror att andra alternativ är dyrare.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 mars 2012
#29
Glesmark skrev:
Rquired skrev:
Glesmark skrev:

Ja, dum logik, en sån och en sån så kan vi konstatera att en sån drar si och eftersom den är sån så drar den så, 1994 har den gamla 4.0 och dom e39 540 som man får för runt 20-40 har en 4.4.

Jag har en 4.4 i min 540 och den ligger på runt 0.8 i långfärd, kör man stadstrafik och busar (gasar på mellan rödljusen) så ligger den på 1.3-1.4. Blandad körning ca 1.1-1.2.

MEN, det är heller inga problem att få den att dra 2.0 liter milen, men då kör man inte med fokus på ekonomi.

SÅÅÅÅÅÅ dyr e 540, och angående att det e rätt onödigt att ha en v8 om man vill ner på den förbrukningen, så ser jag det inte alls särskilt onödigt. för den drar ju inte mer än du gasar, dvs du bestämmer själv förbrukningen.

Låt oss anta att en pegga 206 / ford focus drar 0.6 l/mil så e de bara 0.2 dl mindre än en v8 med dubbla, kanske rent av 3dubbla effekten beroende på motorlaternativ.

Skillnaden är att med v8an kan man ha kul när man känner för det, varken en 206 eller focus går att ha kul med. Om man nu inte köper en med turbofemman då förstås, men den får man inte för några 40 papp kan vi ju konstatera redan nu.


Låt oss sen spekulera i säkerheten kring dessa bilar, bmw 5serie mot pegga 206 / ford focus, behöver man säga mycket mer?

Att jämföra med förbrukningen för en 540i vid långfärd är också att lura sig själv lite grand, det är en sak om man endast kör motorväg till exempel då dricker en 540i troligen mindre än en småbil, men här är det mer rättvist att jämföra 0.7L/mil blandad körning jämfört med 1.2L/mil blandad körning. Då finns det utrymme att köra bekvämt och undvika ecodriving i bägge biltyperna.

Det blir en halv liter eller drygt sju kronor per mil, nog är 540i både roligare och bekvämare men man behöver inte gå så långt som en 5-serie med V8 för att få en snabb och rolig bil...

Allt är relativt, själv anser jag 540in som slö, men den är definitivt roligare och bekvämare än andra bilar.
Så mycket tycker jag inte att den drar ändå, har haft min sen i början av förra sommaren typ, innan det hade jag en v70 d5 så ja har svårt att relatera förbrukningen, men tidigare bilar t.ex nån gammal 740 jag haft har kunnat dra mer än bmwn men ändå inte fått ut nån glädje av dom dropparna den dragit.

Allt e relativt, tänk en 520 då om man vill åka snålt, ännu billigare inköp, försäkring och driftskostnader, vet inte om komforten är lika go, dörrarna i min 540 e bra mycket tyngre än en 520 sedan 00 som vi hade i familjen tidigare.

Tycker det är synd att folk bara präglas av medias miljöbils-ordbajsande och köper småbilar i tron om att dom är så mycket billigare.

En 520 touring är inte dyrare än en focus 1.6 troligtvis, bara större, skönare och komfortablare.

... Och rejält mycket dyrare i inköp, vilket resulterar i att en del spekulanter kanske anser att Ford Ficus ger mer valuta för slantarna än 520:in wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

70 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#30
Required

Jag tycker att det är en ganska stor skillnad i komfort mellan 206 och Focus. Brukade köra en 206 för nåt år sen och den lät oerhört mycket. Körde en Focus för nån vecka sen och blev lite smått överraskad över komforten. Så där ligger skillnaden. Sen till SAAB, är inte det så att man måste byta slitagedelarna ganska ofta på dessa bilar?


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 mars 2012
#31
NWA skrev:
Required

Jag tycker att det är en ganska stor skillnad i komfort mellan 206 och Focus. Brukade köra en 206 för nåt år sen och den lät oerhört mycket. Körde en Focus för nån vecka sen och blev lite smått överraskad över komforten. Så där ligger skillnaden. Sen till SAAB, är inte det så att man måste byta slitagedelarna ganska ofta på dessa bilar?

Ok, jag upplevde dem faktiskt som tvärt om det vill säga att Focus var den bullriga av dem. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 938 Inlägg
6 mars 2012
#32
IceEyes skrev:
Glesmark skrev:
Rquired skrev:

Att jämföra med förbrukningen för en 540i vid långfärd är också att lura sig själv lite grand, det är en sak om man endast kör motorväg till exempel då dricker en 540i troligen mindre än en småbil, men här är det mer rättvist att jämföra 0.7L/mil blandad körning jämfört med 1.2L/mil blandad körning. Då finns det utrymme att köra bekvämt och undvika ecodriving i bägge biltyperna.

Det blir en halv liter eller drygt sju kronor per mil, nog är 540i både roligare och bekvämare men man behöver inte gå så långt som en 5-serie med V8 för att få en snabb och rolig bil...

Allt är relativt, själv anser jag 540in som slö, men den är definitivt roligare och bekvämare än andra bilar.
Så mycket tycker jag inte att den drar ändå, har haft min sen i början av förra sommaren typ, innan det hade jag en v70 d5 så ja har svårt att relatera förbrukningen, men tidigare bilar t.ex nån gammal 740 jag haft har kunnat dra mer än bmwn men ändå inte fått ut nån glädje av dom dropparna den dragit.

Allt e relativt, tänk en 520 då om man vill åka snålt, ännu billigare inköp, försäkring och driftskostnader, vet inte om komforten är lika go, dörrarna i min 540 e bra mycket tyngre än en 520 sedan 00 som vi hade i familjen tidigare.

Tycker det är synd att folk bara präglas av medias miljöbils-ordbajsande och köper småbilar i tron om att dom är så mycket billigare.

En 520 touring är inte dyrare än en focus 1.6 troligtvis, bara större, skönare och komfortablare.

... Och rejält mycket dyrare i inköp, vilket resulterar i att en del spekulanter kanske anser att Ford Ficus ger mer valuta för slantarna än 520:in wink

Hittade flertalet 520 touring runt 00-02 på blocket för mellan 15-30 000 kr.
Hur resonerar du när du skrev att folk kan tycka att en focus för låt oss säga 15 000 ger mer valuta för pengarna?


Bmwn är större, säkrare, snarlik försäkring om man inte är 18 år, samt drar inte några större volymer bensin.
Har en trivsammare motor och växellåda att köra och vanliga slitdelar ligger runt omkring samma pengar.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
6 mars 2012
#33
Glesmark skrev:
IceEyes skrev:
Glesmark skrev:

Allt är relativt, själv anser jag 540in som slö, men den är definitivt roligare och bekvämare än andra bilar.
Så mycket tycker jag inte att den drar ändå, har haft min sen i början av förra sommaren typ, innan det hade jag en v70 d5 så ja har svårt att relatera förbrukningen, men tidigare bilar t.ex nån gammal 740 jag haft har kunnat dra mer än bmwn men ändå inte fått ut nån glädje av dom dropparna den dragit.

Allt e relativt, tänk en 520 då om man vill åka snålt, ännu billigare inköp, försäkring och driftskostnader, vet inte om komforten är lika go, dörrarna i min 540 e bra mycket tyngre än en 520 sedan 00 som vi hade i familjen tidigare.

Tycker det är synd att folk bara präglas av medias miljöbils-ordbajsande och köper småbilar i tron om att dom är så mycket billigare.

En 520 touring är inte dyrare än en focus 1.6 troligtvis, bara större, skönare och komfortablare.

... Och rejält mycket dyrare i inköp, vilket resulterar i att en del spekulanter kanske anser att Ford Ficus ger mer valuta för slantarna än 520:in wink

Hittade flertalet 520 touring runt 00-02 på blocket för mellan 15-30 000 kr.
Hur resonerar du när du skrev att folk kan tycka att en focus för låt oss säga 15 000 ger mer valuta för pengarna?


Bmwn är större, säkrare, snarlik försäkring om man inte är 18 år, samt drar inte några större volymer bensin.
Har en trivsammare motor och växellåda att köra och vanliga slitdelar ligger runt omkring samma pengar.

Ytterst besynnerligt. Samma sökning för mig resulterade enbart i tre st 520 för under 30 000 kr, och då var ett exemplar krockskadat. Hittar man mot förmodan en 520 för 15 000 kr är risken stor att bilen har varit med om både det ena och andra i livet, ur negativt perspektiv naturligtvis.

Och att en del människor anser att Focus ger mer valuta för pengarna än 520 är snarare ett faktum. Ge annars en trovärdig förklaring till varför det faktiskt rullar ett visst antal Focusar ute på vägarna, och varför ägarna inte har skrotat dessa och istället införskaffat 520 som ersättare?

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 938 Inlägg
6 mars 2012
#34
IceEyes skrev:
Glesmark skrev:
IceEyes skrev:

... Och rejält mycket dyrare i inköp, vilket resulterar i att en del spekulanter kanske anser att Ford Ficus ger mer valuta för slantarna än 520:in wink

Hittade flertalet 520 touring runt 00-02 på blocket för mellan 15-30 000 kr.
Hur resonerar du när du skrev att folk kan tycka att en focus för låt oss säga 15 000 ger mer valuta för pengarna?


Bmwn är större, säkrare, snarlik försäkring om man inte är 18 år, samt drar inte några större volymer bensin.
Har en trivsammare motor och växellåda att köra och vanliga slitdelar ligger runt omkring samma pengar.

Ytterst besynnerligt. Samma sökning för mig resulterade enbart i tre st 520 för under 30 000 kr, och då var ett exemplar krockskadat. Hittar man mot förmodan en 520 för 15 000 kr är risken stor att bilen har varit med om både det ena och andra i livet, ur negativt perspektiv naturligtvis.

Och att en del människor anser att Focus ger mer valuta för pengarna än 520 är snarare ett faktum. Ge annars en trovärdig förklaring till varför det faktiskt rullar ett visst antal Focusar ute på vägarna, och varför ägarna inte har skrotat dessa och istället införskaffat 520 som ersättare?

Varför folk inte köper en mer kvalitativ bil för samma pengar som en focus, t.ex en bmw 520, är för mig helt obegripligt. Folk är väldigt präglade av media och vad andra säger/läser på nätet osv.

Får jag lov att säga att folk helt enkelt är lite blåögda och bara köper det som folk säger till dom?
Säg bmw till någon som inte kan något om bilar, bränsletörst och dyr försäkring svarar dom, har dom någon erfarenhet av det? Nej, men dom har ju hört detta av 10 andra som har lika mycket erfarenhet som sig själv, så det borde väl stämma?
För många förstå sig påare skapar kaos.

Jag hittade över 20 st för under 30 000, varav 10 utav dom kostade mellan 15-20 000 kr.

Du resonerar som en riktig "Svensson" när du skriver att dom billigaste förmodligen är riskabla bilar, just för att dom är billiga.

Testa att byta perspektiv och se det så här, en bmw 520 som är från 2000 är 12 år gammal, och det är den minsta motorn man kunde få till den karossen, så jag tycker inte att dom är värda mer än så, om man ser till det faktiska.

En gammal bil är en gammal bil, och därför inte värd lika mycket som en ny bil, sund logik löser det mesta.

Kollar man inte på bilen i fråga kommer man aldrig få reda på om det hade varit ett bra eller dåligt köp, brukar inte byta bil sä'rskilt ofta, men ska jag kolla på en ny bil kan jag mycket väl åka och kolla på en som ser ofräsch ut på bilderna ut på blocket, ute på plats kanske den är jättefin. Man vet aldrig förrän man kollat.

Betalade 20 000 för min bmw 540 99, fick med fälgar för mer än 20 000 kr.
Bilen har dessutom massa go utrustning osv, så varför skulle man vilja betala mera för en 520?

70 Inlägg
6 mars 2012
Trådstartare
#35
Glesmark

Du har delvis rätt men alla gillar ju lite olika bilar. En Focus är tex mer praktiskt att äga om man bor centralt. Låter som att du har gjort ett jätte kap när du köpte din 540:D


huh?
10 427 Inlägg
6 mars 2012
#36
Går ju att få tag i tidiga BMW 3-seriesedaner av generation E46 med nästan valfri motor för runt 30-35k. 320/323/328 och även 316/318 om man gillar det ( tongue ). Kanske inte i bästa skick eller med bästa utrustningen, men kan ju vara en bra komfort / körglädjeskompromiss jämfört med 5-serie E39 där man kanske får släpa på 150kg mer vikt med lika motorer.

Ett byte från (Mazda) 323 till (BMW) 323 hade ju varit lite "kul" också wink


Forummoderator
17 996 Inlägg
6 mars 2012
#37
Ska själv imorgon åka och titta på en MB E420. Körglädje är det väl inte men komfort och monstermaskin är kul! Dessa bilar är ju som alla andra med V8 helt hopplösa att sälja så prutade hårt på telefon redan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 938 Inlägg
6 mars 2012
#38
Dieselsmurfen skrev:
Ska själv imorgon åka och titta på en MB E420. Körglädje är det väl inte men komfort och monstermaskin är kul! Dessa bilar är ju som alla andra med V8 helt hopplösa att sälja så prutade hårt på telefon redan...

Sammanfattning med 2 ord: Köparens marknad!
Vad är det för spis och årsmodell?

318 Inlägg
6 mars 2012
#39
NWA skrev:
Required

Jag tycker att det är en ganska stor skillnad i komfort mellan 206 och Focus. Brukade köra en 206 för nåt år sen och den lät oerhört mycket. Körde en Focus för nån vecka sen och blev lite smått överraskad över komforten. Så där ligger skillnaden. Sen till SAAB, är inte det så att man måste byta slitagedelarna ganska ofta på dessa bilar?

Inte oftare än andra......


1 938 Inlägg
6 mars 2012
#40
PartilleMalm skrev:
NWA skrev:
Required

Jag tycker att det är en ganska stor skillnad i komfort mellan 206 och Focus. Brukade köra en 206 för nåt år sen och den lät oerhört mycket. Körde en Focus för nån vecka sen och blev lite smått överraskad över komforten. Så där ligger skillnaden. Sen till SAAB, är inte det så att man måste byta slitagedelarna ganska ofta på dessa bilar?

Inte oftare än andra......

Kamdrivningen med allt vad det innebär, glidskenor, kedjedrev, kedjor, spännare osv behöver bytas oftare än på andra bilar. Runt 20 000 mil rekomenderas byte.

Vissa andra tillverkare säger att det skall hålla bilen ut.


Sök