Efter väldigt många om och men, så har jag bestämt mig för att ta mig i kragen och slänga upp en projekttråd.. Är väl inte sådär superroad av att lägga in alla bilder, men kommentarer och diskussioner är alltid kul så nu kör vi!
Bilen köptes den 1 Januari 2010 av ett äldre par utanför Höganäs. Bilen hade då gått ca 15200 mil och i dagens läge har den gått ca 17900.
Hela första året så kördes mer eller mindre bilen original förutom att jag chippade den och höjde laddet lite.. Bilen fixades till exteriört med R fälgar, R front, R vinge, 850 bakkofångare som senare byttes ut mot en 960 kofångare.
Har aldrig varit sådär jätte mycket för ljudbygge.. anser väl lite att dom som bygger ljud inte kan bygga motor.. hehe:cool:
Efter två dragna bakaxlar så blev det något värre. Köpte en renoverad 1031a av Jonas på Bakaxeldelar med Torsen diff.. Inte världens billigaste kalas men den har fungerat finfint och ska plågas ytterliggare!
Gick i tankar om att sälja den.. men sedan fick jag en snilleblixt att jag kunde behålla den och bygga vidare.. Volvobög som är jag så ansåg jag att det var det klokaste alternativet och så blev det!
Wiseco kolvar och Motornord H-Profil stakar fick det bli tillsammans med ARP till ramlageröverfallen!
Lite skillnad är det allt
Lämnade iväg hela kalaset. Det blev borrning (96,50mm), toppdeckning, montering av kolvar, stakar, lager, genomgången och planad topp för ett bra pris
Lämnat till Thomas Murgren i Skivarp, rekommenderas varmt!
Två månader senare fick jag tillbaka allting, riktigt nice!
Och sedan fick blocket sig 3 omgångar med färg!
Tjusigt med ARP!
Även en ZF låda är inhandlad! Var uppe i Vara och köpte den och lämnade den på L-M-R för svetsning, blev bra! Den ska dock fräschas till något innan montering, inte kul att mecka med skitiga prylar
Så detta är läget hittills, vad tycks? På inköpslistan står Fuelrail, btr, koppling och lite smått krimskrams runt omkring