3346
Sök

Wastegate + Dumpventil..

1 105 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#1
Med risk för att bli dumförklarad så ställer jag den här frågan..

Har nyss köpt en 200sx s13 90:a där det sitter en wastegate monterad, nu har jag beställt en öppen hks-kopie dumpventil som jag hade planerat att sätta dit.

Vart sätter jag dumpen?

Det sitter en slang på insugsröret som går ner till wastegaten, ska jag placera dumpen före eller efter den slangen?

Är ganska novis när det gäller dom här grejjerna så jag är väldigt tacksam för svar..
Senast redigerat av Johan_e2 (10 september 2006)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Calibra Turboo
34 Inlägg
10 september 2006
#2
wastgate och dumpventil är 2 helt olika saker.

dumpventilen släpper ut laddtrycket
wg´n släpper ut/förbi avgaserna för turbon så du inte ska få för högt ladd

wg´finns orginal på din bil och gör det på de flesta bilarna (möjligtvis inte turbo diesel lastbilar) dock om det är bytt turbo så kan det sitta en extern wg som kan likna en dump.

du ska montera din dumpventil lämpligtvis på tryckröret så nära insuget som möjligt,
tänk på att plugga eller avmontera ev orginal återcirkulerande dumpventil.

vissa modeller har intern dump i turbon och vissa på tryckrören.


edit; du ska även ta en vacum slang till din nya dump från något trycksatt ställe tex, kompressorhus (insugsdel av turbon), insuget eller liknande
Senast redigerat av roppin (10 september 2006)

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)

2 652 Inlägg
10 september 2006
#3
jag har för mej att 200sx inte har någon dump alls . sätt den mellan ic o insug på lämpiligt ställe .

1 105 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#4
roppin skrev:
wastgate och dumpventil är 2 helt olika saker.

dumpventilen släpper ut laddtrycket
wg´n släpper ut/förbi avgaserna för turbon så du inte ska få för högt ladd

wg´finns orginal på din bil och gör det på de flesta bilarna (möjligtvis inte turbo diesel lastbilar) dock om det är bytt turbo så kan det sitta en extern wg som kan likna en dump.

du ska montera din dumpventil lämpligtvis på tryckröret så nära insuget som möjligt,
tänk på att plugga eller avmontera ev orginal återcirkulerande dumpventil.

vissa modeller har intern dump i turbon och vissa på tryckrören.


edit; du ska även ta en vacum slang till din nya dump från något trycksatt ställe tex, kompressorhus (insugsdel av turbon), insuget eller liknande

Ok! men det enklaste måste väl isf vara att byta den som sitter på turbon mot en annan återcirkulerande.. blir det nå speciellt ljud med återcirkulerande dump?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

2 652 Inlägg
10 september 2006
#5
nej det blir det inte ,, dom dumpar ut luften in i turbon igen o de låter inget .

1 105 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#6
tråkigt!
kan man montera en öppen dump fast man har en återcirkulerande? alltså köra med bägge?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 september 2006
#7
Johan_e2 skrev:
Ok! men det enklaste måste väl isf vara att byta den som sitter på turbon mot en annan återcirkulerande.. blir det nå speciellt ljud med återcirkulerande dump?

Som det har sagts tidigare i tråden så finns det ingen dump/avlastningsventil original på s13.
Vet inte om det är wastegaten du syftar på när du skriver "den som sitter på turbon"?
Hur som helst så monterar du dumpen så nära spjället som möjligt. Förslagsvis kan du kapa tryckslangen som sitter mellan IC och spjällhus och montera ett rör med lämplig diameter i slangen du klippt av. Glöm inte bort att svetsa en anslutning för dumpen på röret.


1 105 Inlägg
10 september 2006
Trådstartare
#8
insane_1 skrev:
Johan_e2 skrev:
Ok! men det enklaste måste väl isf vara att byta den som sitter på turbon mot en annan återcirkulerande.. blir det nå speciellt ljud med återcirkulerande dump?

Som det har sagts tidigare i tråden så finns det ingen dump/avlastningsventil original på s13.
Vet inte om det är wastegaten du syftar på när du skriver "den som sitter på turbon"?
Hur som helst så monterar du dumpen så nära spjället som möjligt. Förslagsvis kan du kapa tryckslangen som sitter mellan IC och spjällhus och montera ett rör med lämplig diameter i slangen du klippt av. Glöm inte bort att svetsa en anslutning för dumpen på röret.

Ok! jag kollade i en manual för S13 och där satt det en "bypass valve" på turbon och antog att det var en dump, men det är det alltså inte?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
10 september 2006
#9
Johan_e2 skrev:
Ok! jag kollade i en manual för S13 och där satt det en "bypass valve" på turbon och antog att det var en dump, men det är det alltså inte?

"Bypass valve" som det står i manualen är wastegaten, den reglerar laddtrycket så att turbon inte "skenar" med en massa otrevligheter som följd.


1 105 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#10
insane_1 skrev:
Johan_e2 skrev:
Ok! jag kollade i en manual för S13 och där satt det en "bypass valve" på turbon och antog att det var en dump, men det är det alltså inte?

"Bypass valve" som det står i manualen är wastegaten, den reglerar laddtrycket så att turbon inte "skenar" med en massa otrevligheter som följd.

Ok! Men efter som jag har en slang på insugsröret som inte sitter där orginal så blir jag ändå lite fundersam?

Dum fråga till!

Har wategaten en slang som ska gå in i insuget? alltså en grov slang?
Ska försöka fixa en bild...




edit: här finns det en bild nu..
http://www.garaget.org/mypage/?user=Joh … mage=14452
Senast redigerat av Johan_e2 (11 september 2006)

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#11
Någon som förstår mitt "problem"?
Jag fattar inte vad den slangen sitter där för? Har föregående ägaren byggt om nån returslang från wastegaten eller vad är det för nått?!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

5 710 Inlägg
11 september 2006
#12
Nu är min kunskap om bilen ifråga i princip noll men det ser exakt ut som en vanlig installation av avlastningsventil/dump.
Slangen sitter på tryckröret/slangen och prcis innan spjället= där man tar ut luft till en AV.

MVH Jonas
..............

LicensSvetsare
280 Inlägg
11 september 2006
#13
Johan_e2 skrev:
insane_1 skrev:
Johan_e2 skrev:
Ok! jag kollade i en manual för S13 och där satt det en "bypass valve" på turbon och antog att det var en dump, men det är det alltså inte?

"Bypass valve" som det står i manualen är wastegaten, den reglerar laddtrycket så att turbon inte "skenar" med en massa otrevligheter som följd.

Ok! Men efter som jag har en slang på insugsröret som inte sitter där orginal så blir jag ändå lite fundersam?

Dum fråga till!

Har wategaten en slang som ska gå in i insuget? alltså en grov slang?
Ska försöka fixa en bild...




edit: här finns det en bild nu..
http://www.garaget.org/mypage/?user=Joh … mage=14452

Slangen som går från insuget till wastgaten är för att wastgaten ska känna vilket tryck det är där inne, strytryck!
Du bör inte montera öppen dump om du har LMM annars går det fint, kanske är besvarat redan men jag skummade bara igenom allt..

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

1 105 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#14
jonTe skrev:
Nu är min kunskap om bilen ifråga i princip noll men det ser exakt ut som en vanlig installation av avlastningsventil/dump.
Slangen sitter på tryckröret/slangen och prcis innan spjället= där man tar ut luft till en AV.

Ja! Exakt så tänker jag oxå! Men slangen går ner till "undersidan" på wastegaten och inte till en dumpventil.. Fattar ingenting!!

Ingen som har en susning om vad f*n dom har satt slangen där för? Ser exakt ut som att det ska
sitta en dump nånstans på vägen ner till wastegaten men det gör det inte!

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

1 105 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#15
AudiS skrev:
Johan_e2 skrev:
insane_1 skrev:

"Bypass valve" som det står i manualen är wastegaten, den reglerar laddtrycket så att turbon inte "skenar" med en massa otrevligheter som följd.

Ok! Men efter som jag har en slang på insugsröret som inte sitter där orginal så blir jag ändå lite fundersam?

Dum fråga till!

Har wategaten en slang som ska gå in i insuget? alltså en grov slang?
Ska försöka fixa en bild...




edit: här finns det en bild nu..
http://www.garaget.org/mypage/?user=Joh … mage=14452

Slangen som går från insuget till wastgaten är för att wastgaten ska känna vilket tryck det är där inne, strytryck!
Du bör inte montera öppen dump om du har LMM annars går det fint, kanske är besvarat redan men jag skummade bara igenom allt..

Ok.. Men blir det någon skillnad om jag monterar en återcirkulerande dump.. Som jag har fattat det så blir det inget "pys" eller "visselljud"? Men känner man någon skillnad vid växlingarna?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

5 710 Inlägg
11 september 2006
#16
Så du menar att den grova slangen stegas ned till en dimension på 12-13mm för att passa pipen på WG.....aldrig.....

MVH Jonas
..............

1 105 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#17
jonTe skrev:
Så du menar att den grova slangen stegas ned till en dimension på 12-13mm för att passa pipen på WG.....aldrig.....

Va?!
Den grövre slangen som sitter närmast insuget går ner till WG`ns undersida.. Så antar jag att det är en returslang som sitter ovanpå den "grova" slangen?

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--

5 710 Inlägg
11 september 2006
#18
Rörigt rörigt......
Vilken slang menar du igentligen? den grova eller den tunna?
(din bild ger ingen klarhet då den liknar ritningen som "lirarna" som gjorde motorlyft på sin Citroën i Macken hade gjort) wink

Och är du säker på att det är wastegaten du menar...?

*Klipp klipp från en annan tråd:

Wastegate (skräp port)= en kanal man kan öppna som släpper förbi avgaserna som turbon drivs av direkt ut i avgasröret. Man öppnar kanalen med ett täcklock som påverkas av en tryckklocka.
Stryr alltså turbons vartal och därigenom laddtrycket.
Sitter vanligtvis på turbon:
http://www.geting.se/viewimage.php?image=WGhall.jpg
...och ser i en schematisk bild ut så här:
http://www.geting.se/image.php/turbosystem.jpg

Dumpventil (avlastningsventil) = en ventil som öppnar röret som turbon pumpar luft i så turbon kan fortsätta att snurra fritt när röret stängs (du släpper gasen)
Sitter vanligtvis på tryckröret o här kommer en bild:
http://www.geting.se/image.php/Dumpventil.jpg

MVH Jonas
..............

Calibra Turboo
34 Inlägg
11 september 2006
#19
både WG och DUMPVENTIL behöver en slang som är trycksatt tex från insug.

om du vill köra en öppen dump så kör med en dubbel kolvs dump så kommer det mest troligt fungera.

om du kör med återcirkulerande dump och öppet filter så kommer du också kunna få ett ljud mellan växlarna som kanske kan liknas "dump ljudet".


strunta i vad alla har sagt och kapa av ditt tryckrör innan spjället och ta en rörbit som passar in i slangen och sedan fäst din dump på den och sen bara sätta in och köra och vara glad.

Köp en opel bli belåten och låt dom andra se den bakre reggplåten ;)

3 295 Inlägg
11 september 2006
#20
oftast så går det en slang ifrån kompressordelen av turbon till Wastegaten för att styra vilket laddtryck som wastegaten ska öppna vid..



Sök