3533
Sök

V70XC med startproblem..!

Påstängd
1 197 Inlägg
7 mars 2012
Trådstartare
#1
Ja som rubriken, farsans V70XC 2.4T '00 (Första karossen) strejkar ibland när det är kallt, imorse tex. tände den inte ens till utan startmotorn bara gick och gick.
När han sedan kom hem startade den nästan direkt, och sådär har den hållit på ett par månader nu.

När den väl går igång så går den hur fint som helst, tvekar aldrig och dör utan den går väldigt bra.

Skulle vilja ha lite tips om vad som skulle kunna vara boven, kanske är så enkelt som bränslefiltret? Eftersom det låter ibland som att den inte får bensin när man ska starta den, men jag tycker att det borde märkas av att den får lite dåligt med bensin vid körning då också?

Tacksam för svar!


4 299 Inlägg
9 mars 2012
#3
Kommer inte ihåg vilka årsmodeller det gällde men sök runt lite angående spjällhuset. Ett inte allt för ovanligt problem på första modellen V70/V70XC.


Påstängd
1 197 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#4
Rallyhalle skrev:
Kommer inte ihåg vilka årsmodeller det gällde men sök runt lite angående spjällhuset. Ett inte allt för ovanligt problem på första modellen V70/V70XC.

Det blev rengjort för ungefär ett år sedan, samtidigt som vevhusventilationen byttes ut.

Idag funkade bilen klockrent..


Påstängd
1 197 Inlägg
9 mars 2012
Trådstartare
#6
Rallyhalle skrev:
Är där något larm med startspärr på bilen?

Ja det har den, och nu när du skriver det så kom jag på att det har vart lite krångel med det tidigare, det har inte gått att låsa med dosan, men med nyckel i låset har den fungerat.

Man har fått jucka lite med nyckel i tändningslåset så har det funkat att låsa med dosan, så man kanske skulle ta och testa det nästa gång bilen beter sig dumt.. smile


4 299 Inlägg
11 mars 2012
#7
siiimooon skrev:
Rallyhalle skrev:
Är där något larm med startspärr på bilen?

Ja det har den, och nu när du skriver det så kom jag på att det har vart lite krångel med det tidigare, det har inte gått att låsa med dosan, men med nyckel i låset har den fungerat.

Man har fått jucka lite med nyckel i tändningslåset så har det funkat att låsa med dosan, så man kanske skulle ta och testa det nästa gång bilen beter sig dumt.. smile

Låter som en bra början wink


* Voff voff *
10 653 Inlägg
11 mars 2012
#8
Hur är det egentligen på x70 99-00 med ME7-motorstyrningen, sitter det en kamlägesgivare precis som på dom äldre?

För jag tycker nog felet låter lite som att det skulle kunna vara den... Har ni läst ut felkoderna? För kamlägesgivaren sätter felkod om den blir ledsen.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Påstängd
1 197 Inlägg
11 mars 2012
Trådstartare
#9
Rallyhalle skrev:
siiimooon skrev:
Rallyhalle skrev:
Är där något larm med startspärr på bilen?

Ja det har den, och nu när du skriver det så kom jag på att det har vart lite krångel med det tidigare, det har inte gått att låsa med dosan, men med nyckel i låset har den fungerat.

Man har fått jucka lite med nyckel i tändningslåset så har det funkat att låsa med dosan, så man kanske skulle ta och testa det nästa gång bilen beter sig dumt.. smile

Låter som en bra början wink

Idag startade den inte på första försöket, utan jag vred av tändningen och sen på igen så man hör pumparna eller vad det nu är gå. Fick göra så kanske 3 gånger, sen startade den, innan tände den till nån gång bara.

Brådhis skrev:
Hur är det egentligen på x70 99-00 med ME7-motorstyrningen, sitter det en kamlägesgivare precis som på dom äldre?

För jag tycker nog felet låter lite som att det skulle kunna vara den... Har ni läst ut felkoderna? För kamlägesgivaren sätter felkod om den blir ledsen.

//Brådhis

Ja vi felsökte den för någon månad sen när vi hade in den i skolan, men vi kunde inte hitta något.. hmm
Samtidigt som vi felsökte den märkte vi att en tryckslang till turbon var trasig, så den byttes och bilen gick bra mycket bättre efter det, men den är ju som sagt svårstartad ibland, och det var den innan också..


27 Inlägg
11 mars 2012
#10
En fundering som slår mig efter att ha kört ganska många olika gamla maskiner, det är inte tändningslåset?
Jag har läst lite snabbt, men det är en bensinare va? Får den någon gnista när den inte startar? För glappar låset så kommer den ju inte att starta på försök ett, men kanske på två eller tre eftersom den då har kontakt med allt. Då jag varit med om maskiner som har betett sig precis likadant, och då har det varit tändningslåset som glappat.

Och nämnde du inte att man var tvungen att trixa lite låset? Kan väl vara så att det är en brytare som inte sluter/sluter konstant -> Du kan inte låsa för den tycker att nyckeln sitter i?

88 Inlägg
11 mars 2012
#11
Kolla tändplattan och tändspolen! smile


* Voff voff *
10 653 Inlägg
12 mars 2012
#12
Vuoleva skrev:
Kolla tändplattan och tändspolen! smile

En 99-00 har nya motorstyrningen vilket innebär 5 tändspolar (en på varje stift), så bilen startar även om en spole fallerar.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

2 763 Inlägg
12 mars 2012
#13
Har samma problem på min och på min är det kylvätsketemperaturgivaren som ger felaktig signal och då ger datorn inte tillräckligt med bensin när det är kallt. När min är varm så har jag inga problem att starta den. Kostar cirka 450kr ny på Volvo smile

Volvo - For Life

Påstängd
1 197 Inlägg
12 mars 2012
Trådstartare
#14
BOLIN_ skrev:
Har samma problem på min och på min är det kylvätsketemperaturgivaren som ger felaktig signal och då ger datorn inte tillräckligt med bensin när det är kallt. När min är varm så har jag inga problem att starta den. Kostar cirka 450kr ny på Volvo smile

Jo det skulle det kunna vara, och tempmätaren visar aldrig som den ska, för den ska ju upp nånstans runt mitten på mätaren men den ligger nästan i botten, så det skulle kunna ha något med det att göra!smile


2 763 Inlägg
13 mars 2012
#15
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
Har samma problem på min och på min är det kylvätsketemperaturgivaren som ger felaktig signal och då ger datorn inte tillräckligt med bensin när det är kallt. När min är varm så har jag inga problem att starta den. Kostar cirka 450kr ny på Volvo smile

Jo det skulle det kunna vara, och tempmätaren visar aldrig som den ska, för den ska ju upp nånstans runt mitten på mätaren men den ligger nästan i botten, så det skulle kunna ha något med det att göra!smile

Samma med min, mototempen visar inte korrekt. Ibland svajjar den upp och ned hmm En meck på Volvo sa till mig att jag lika väl kunde köpa en sådan tempgivare ¨på skroten för kanske halva priset för de brukar tydligen inte gå sönder på våran modell smile

Volvo - For Life

Påstängd
1 197 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#16
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
Har samma problem på min och på min är det kylvätsketemperaturgivaren som ger felaktig signal och då ger datorn inte tillräckligt med bensin när det är kallt. När min är varm så har jag inga problem att starta den. Kostar cirka 450kr ny på Volvo smile

Jo det skulle det kunna vara, och tempmätaren visar aldrig som den ska, för den ska ju upp nånstans runt mitten på mätaren men den ligger nästan i botten, så det skulle kunna ha något med det att göra!smile

Samma med min, mototempen visar inte korrekt. Ibland svajjar den upp och ned hmm En meck på Volvo sa till mig att jag lika väl kunde köpa en sådan tempgivare ¨på skroten för kanske halva priset för de brukar tydligen inte gå sönder på våran modell smile

Okej, då borde jag skaffa mig en ny sådan och prova om det blir någon skillnad!smile


2 763 Inlägg
13 mars 2012
#17
siiimooon skrev:
BOLIN_ skrev:
siiimooon skrev:

Jo det skulle det kunna vara, och tempmätaren visar aldrig som den ska, för den ska ju upp nånstans runt mitten på mätaren men den ligger nästan i botten, så det skulle kunna ha något med det att göra!smile

Samma med min, mototempen visar inte korrekt. Ibland svajjar den upp och ned hmm En meck på Volvo sa till mig att jag lika väl kunde köpa en sådan tempgivare ¨på skroten för kanske halva priset för de brukar tydligen inte gå sönder på våran modell smile

Okej, då borde jag skaffa mig en ny sådan och prova om det blir någon skillnad!smile

Gör så! smile

Volvo - For Life

Påstängd
1 197 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#18
Har inte bytt något än, men bilen har fungerat till och från, men idag så fick den nåt ryck och ville inte starta, först efter 10-20 startförsök så började den tända, men den gick bara på nån cylinder då.
Testade nu för nån timme sen igen, och den gick på första försöket precis så som den ska göra. Vred av och på några gånger och den startade direkt. Men när den blev lite varmare så fick man nöta länge på startmotorn innan den började gå, och då gick den på bara nån cylinder, men efter några sekunder hoppar resten igång och så kan motorn rusa upp till 2-3k rpm, och sen ner till normal tomgång och efter den går den klockrent, till man stänger av den då för då blir det samma sak igen när den ska igång..!

Pappa tror att det kan vara nån kallstartsventil som krånglar eftersom den verkar nästan få för mycket bränsle så den surar.
Men imorgon ska den felsökas, om man tar sig dit!


2 763 Inlägg
27 mars 2012
#19
siiimooon skrev:
Har inte bytt något än, men bilen har fungerat till och från, men idag så fick den nåt ryck och ville inte starta, först efter 10-20 startförsök så började den tända, men den gick bara på nån cylinder då.
Testade nu för nån timme sen igen, och den gick på första försöket precis så som den ska göra. Vred av och på några gånger och den startade direkt. Men när den blev lite varmare så fick man nöta länge på startmotorn innan den började gå, och då gick den på bara nån cylinder, men efter några sekunder hoppar resten igång och så kan motorn rusa upp till 2-3k rpm, och sen ner till normal tomgång och efter den går den klockrent, till man stänger av den då för då blir det samma sak igen när den ska igång..!

Pappa tror att det kan vara nån kallstartsventil som krånglar eftersom den verkar nästan få för mycket bränsle så den surar.
Men imorgon ska den felsökas, om man tar sig dit!

Hej, jag har precis samma fel på min och kollat mina felkoder, kylvätsketemperaturgivare ger felaktig signal så ska byta min nästa helg tror jag smile Vi har inga så kallade kallstartsventiler, kylvätsketemperaturgivaren och yttertempgivaren ger styrboxen de uppgifter den behöver för att kunna räkna ut hur mycket bränsle som behövs för att den ska starta. smile

Volvo - For Life

Påstängd
1 197 Inlägg

Sök