3791
Sök

Hjälp med att konvertera b21et till e85

Perfektionist!
147 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#1
Hallå, tänkte höra om någon vet hur man kan konvertera en b21et så att det går att köra på e85. Jag har hört att det ska gå. Är inte ute efter nå mer effekt, utan bara att åka billigare.
Finns det något sett som är lätt/snabbt fixat utan några större utgifter?

Tacksam för snabba svar big_smile

Ha vett, åk brett!

490 Inlägg
13 mars 2012
#2
blir nog inte så mycket billigare i längden då den kommer dra mer soppa!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

193 Inlägg
13 mars 2012
#3
sonaxvax: han frågade inte om den skulle dra mer.

Va ja har förstått har etanol en lägre förbränningsgrad, alltså behöver du mer soppa för att kompensera bensinen.

Finns enkla ingrepp och mer avancerade. lättaste sättet är nog att köpa en btr(bränsletrycksregulator) så du kan ställa upp trycket. samt mixtra med tändingen någon grad.

Nya soppa ledningar och soppa filter kan va att föredra då etanol löser upp rätt mycket skit.

Kolla in http://www.etanolexperten.se/.

Lättaste sättet är som sagt köpa en btr och ställa den tills bilen inte "spikar" och den går relativt bra.

En kallstartanordning kan också va att föredra vid kallare väder, tex ett motstånd som "lurar motorn att de är kallare ute en va de egentligen är.

mvh smile


490 Inlägg
13 mars 2012
#4
holmstrom1: han skrev oxå att han ville åka billigare och att det var anledningen till att han skulle konvertera.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

193 Inlägg
13 mars 2012
#5
då bensinpriset är som högst nu 15.94 ? borde de blir billigare, vela inte låta otrevlig neutral
sonaxvax skrev:
holmstrom1: han skrev oxå att han ville åka billigare och att det var anledningen till att han skulle konvertera.
Senast redigerat av Holmstrom1 (13 mars 2012)


Forummoderator
26 364 Inlägg
13 mars 2012
#6
Frågan är om TS ska besiktiga fordonet också?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 365 Inlägg
13 mars 2012
#7
Och det kommer bli svårt om han inte köper till en bredbandslambda. Med btr och bredbandslambda kan han mycket väl lyckas ställa in bilen tillräckligt bra för att gå igenom på E85. annars är det ju inget jätteprojekt att tanka bensin och ställa tillbaka btr till orginal heller.


Mack skrev:
Frågan är om TS ska besiktiga fordonet också?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
13 mars 2012
#8
Richtenb skrev:
Och det kommer bli svårt om han inte köper till en bredbandslambda. Med btr och bredbandslambda kan han mycket väl lyckas ställa in bilen tillräckligt bra för att gå igenom på E85. annars är det ju inget jätteprojekt att tanka bensin och ställa tillbaka btr till orginal heller.


Mack skrev:
Frågan är om TS ska besiktiga fordonet också?


blir lite svårt att koppla in en btr på k-jetronic då k-jets btr (styrtrycksventilen ) arbetar annorlunda mot en vanlig btr
Senast redigerat av turboforssen (13 mars 2012)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Perfektionist!
147 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#9
Tack för alla svar. Det sitter ju en bränsletrycksregulator på dom original. Går det inte bara att ställa på den?
Det sitter ju även kallstartsventil på dom original. Behövs det en till soppa pump?

Ha vett, åk brett!

8 251 Inlägg
13 mars 2012
#10
Mirez_245 skrev:
Tack för alla svar. Det sitter ju en bränsletrycksregulator på dom original. Går det inte bara att ställa på den?
Det sitter ju även kallstartsventil på dom original. Behövs det en till soppa pump?

Jo, men k-jet's btr är helt annorlunda mot en btr som sitter på nyare bilar med elektrisk insprutning. Och nej, det är inte bara att ställa på den hur som helst. Antingen lär du modifiera det bränslehuvud du har, eller byta till ett annat med allt vad det innebär eller så lär du bygga om till ett elektroniskt sprut istället. Och oavsett vilken av nyssnämnda åtgärder du skulle välja så handlar det om tusentals kronor.


179 Inlägg
13 mars 2012
#11
Det dröjer lääänge innan du tjänar in det du kommer lägga på att konvertera, trots priset på bensinen idag, o jag tror bara det är en tidsfråga innan etanolen stiger den med.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!


Sök