2040
Sök

Val av turbo

29 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Det är så att jag håller på och vässar min Audi urquattro lite, från 200hk orginal till ca 300-350hk. Bilen har en   KKK K26 turbo orginal.

Nu står jag inför några val när det gäller turbon och tänkte kolla om någon kunde tipsa mig om vilket alternativ som skulle passa mig bäst och som är bäst kvalitétsmässigt.

Jag vill ha en turbo som inte kräver modifieringar av grenrör och avgas, så att jag ska ha en KKK K26/K27 vet jag att jag ska ha. Turbon kan få hantera mer hästar än jag är ute efter, ifall om jag ska göra framtida projekt på bilen med nya kolvar, vevstakar osv, för att kunna ta ut mer hk men för tillfället får det räcka med ca 300-350hk så att jag slipper motorras. Jag vill helst inte betala allt för mycket, men är villig att betala mer ifall att det skulle vara ett bättre alternativ. Det är acceleration som lockar mig, topphastigheten är inte något jag tänker på så mycket.

Dessa alternativ står jag mellan att välja:

Turbo nr.1: K26/K27, 360° -lagring och turbinhus 8.11, 430hk, börjar ladda lite senare men har snabbare uppspolning---------------ca 14´800kr vid inbyte av min gamla turbo.

Turbo nr.2: K26/K27, turbinhus 6.92, 400hk, högt avgastryck, börjar ladda tidigare --------- ca. 11´700kr vid inbyte av min gamla turbo.

Turbo nr.3: Vattenkyld K26, 330hk --------------------- ca 9´000kr vid inbyte av min gamla turbo.

Turbo nr.4: K26/K27, 400hk, börjar ladda senare än nr.4 -------------- ca. 9´000kr.

Hoppas på att någon har lust att hjälpa mig!

Mvh. Viktor

354 Inlägg
13 mars 2012
#2
har du mål på 300-350hk köp en turbo som för 300-350hk


29 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#3
Jo, men tänkte att man då senare skulle slippa köpa en ny ifall att jag skulle vilja ta ut mer hk i framtiden. Det gå ju att begränsa hur mycket turbon ska ladda, och sedan om jag vill ta ut mer så minskar eller tar jag ju bara bort begränsningen, det borde väl fungera?


Sök