3836
Sök

Audi 80 -95 2.0 --Temperaturproblem

43 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#1
Har nyligen bytt termostat och bägge tempgivarna. Nu har jag problem med att motorn blir enligt mätaren precis ÖVER 100 grader. (det är inte okej?)

när jag startar motorn och sitter i bilen, gasar lite så hör jag ett blurrande ljud när jag försiktigt trycker på gasen. Detta försvinner när motorn kommer upp i ca 2500 varv.
(Svårt att beskriva ljudet)
Misstänker att det kan vara luft i systemet?

Kan detta vara källan till mitt problem? eller har ni något annat förslag?

Tacksam för snabba svar, då jag måste använda bilen på torsdag (långkörning)
Senast redigerat av Tobbed89 (14 mars 2012)

1 122 Inlägg
13 mars 2012
#2
ha grym lutning å prova lufta. Bytte termostat igår på min 2.0 -92 å d tog ett jävla tag innan luften kommer.

Min tempmätare går precis över 90 om man står still


Glömde du har ju även en avluftnings skruv på en av slangarna som går till värmepaketet
Senast redigerat av ValP2k (13 mars 2012)

gasa nu foer faen!

43 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#3
Skall erkänna att jag egentligen känner mig rätt värdelös då jag måste erkänna att jag inte vet vad "värmepaketet" sitter, vet inte ens hur det ser ut. Har iallafall gjort ett tappert försök att lufta med expansionskärlet öppet och låtit den stå på.

Tror du att du skulle kunna beskriva lite närmare? Även var och hur denna avluftningsskruven sitter och ser ut?

Kan detta vara mitt problem?

43 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#4
Hjälp! roll

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 mars 2012
#5
med rätt mängd glykol kan ju vissa bilar ligga på typ 110 grader utan och koka.
vet du äns vad du satt i för termostat finns ju sommar modeller och vinter modeller.


43 Inlägg
13 mars 2012
Trådstartare
#6
87 i öppningstemperatur skall det vara.. Om det är sommar eller vinter vet jag ej

1 122 Inlägg
14 mars 2012
#7
dom 2 små slangarna som sitter bakom motorn och går igenom torpedväggen i höjd med batteriet ena har en ventil på sig du ska kunna öppna å lufta, (svarta gummi slangar)
Senast redigerat av ValP2k (14 mars 2012)

gasa nu foer faen!

43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#8
Okej tack! skall kolla på detta lite senare idag. Tror du att detta kan vara mitt problem? eller något annat?

2 405 Inlägg
14 mars 2012
#9
Tobbed89 skrev:
Okej tack! skall kolla på detta lite senare idag. Tror du att detta kan vara mitt problem? eller något annat?

Hade du samma problem innan byte av termostat då? var det samma "gurglande" ljud i början också? Det är ett helvete att lufta audi 80 så det är mycket möjligt att luft är problemet big_smile


1 122 Inlägg
14 mars 2012
#10
Nybergrobin skrev:
Tobbed89 skrev:
Okej tack! skall kolla på detta lite senare idag. Tror du att detta kan vara mitt problem? eller något annat?

Hade du samma problem innan byte av termostat då? var det samma "gurglande" ljud i början också? Det är ett helvete att lufta audi 80 så det är mycket möjligt att luft är problemet big_smile

Kan inte ge nå svar på det då polarn stod fram vid bilen och jag i och kollade tempen men d hade ju inte förvånat mig om d gurglar till när lite luft släpps efter och börjar cirkulera. Vart har du lokaliserat ljudet?

Tänkte säga att du har väl inte köpt feltema termostat? För hade sådan innan och bilen blev aldrig varm förutom stillastående
Senast redigerat av ValP2k (14 mars 2012)

gasa nu foer faen!

43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#11
Termostaten e köpt på autodelar

43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#12
Spenderat eftermiddagen/kvällen i garaget, monterat isär allt igen, kokade termostaten och den fungerar.

Är nog något på spåren: Vattnet i expansionskärlet e iskallt och blandar sig inte med glykolen jag hällde i först.
Vad fan kan problemet vara?

Vart ute och kört bilen ca 2-3 mil. Tempmätaren visar stadiga 95-100 grader

1 122 Inlägg
14 mars 2012
#13
luft! Provade du inte lufta via slangen som går till värmepaketet som jag sa?

Nedre kylarslangen är oxå helt kall antar jag?

Får du nån värme i bilen?
Senast redigerat av ValP2k (14 mars 2012)

gasa nu foer faen!

43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#14
Nu börjar vi komma någon vart känner jag big_smile
Jo jag tog väck den lilla skruven körde motorn i ca 10-15 minuter, skruvade sedan tillbaka den, tog bilen på en sväng.

Jo, den understa slangen på kylaren är också kall.
Värme får jag så det räcker och blir över

1 122 Inlägg
14 mars 2012
#15
Tobbed89 skrev:
Nu börjar vi komma någon vart känner jag big_smile
Jo jag tog väck den lilla skruven körde motorn i ca 10-15 minuter, skruvade sedan tillbaka den, tog bilen på en sväng.

Jo, den understa slangen på kylaren är också kall.
Värme får jag så det räcker och blir över

Hitta en backe så brant som möjligt fronten ska vara högst upp, Dra på full värme å full fläkt öppna expansionkärlet å låt den stå tills termostaten öppnar du ska ju se när d kommer vätska i den övre lilla slangen med luft. Du kan även klämma lite på slangarna för att hjälpa till. Prova även och öppna den lilla "ventilen" då och då med

När alla slangar e lika varma är du klar typ wink
Senast redigerat av ValP2k (14 mars 2012)

gasa nu foer faen!

43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#16
Skall fan leta upp den brantaste backen som finns imorgon då!
Hur lång tid kan detta ta?
med "ventilen" så menar du den lilla skruven?

1 122 Inlägg
14 mars 2012
#17
När ja luftade min i förrgår stod ja på ramper bara tog säkert en 20min innan d släppte för mig. Dock klarade jag mig utan att öppna den "lilla skruven" till värmepaketet men nån gång ska man väl ha tur. Ganska stor risk man brukar paja den
Senast redigerat av ValP2k (14 mars 2012)

gasa nu foer faen!

43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#18
okay, då hoppas jag att det "bara" är luft som irriterat mig dessa dagarna!
Kom på att jag har ett par: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ton-15803/

Kan det räcka?
Hur vet jag att all luft är ur?

2 405 Inlägg
14 mars 2012
#19
Tobbed89 skrev:
okay, då hoppas jag att det "bara" är luft som irriterat mig dessa dagarna!
Kom på att jag har ett par: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ton-15803/

Kan det räcka?
Hur vet jag att all luft är ur?

Jag tror inte dessa ramper gör någon skillnad alls. Men ang luften så kan det ta väldigt lång tid innan den försvinner helt. För mig tog det flera veckor innan den var helt borta men den betedde sig någorlunda normalt redan efter 30minuters luftande.


Som föregående talare så ska du försöka klämma på slangarna för att hjälpa till och undvik den lilla skruven om du kan eftersom skiten kan gå sönder. Försök att kläm och lätta på locket till expansionskärlet istället.


43 Inlägg
14 mars 2012
Trådstartare
#20
Skall göra detta. Hör av mig! Tack


Sök