3360
Sök

Få bort krom på fälgar?

19 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Tjena!

Tänkte kolla om det är någon som vet hur man får bort kromet på fälgarna inför en omlackning?
Har tänkt på blästring men då kromet är rätt hårt och är svårt att få bort på de ställen som kromet inte är skadat på (typ 95% av fälgarna) så kan det bli lite svårt att få bort det?.
Tänkte lacka om fälgarna för vinterbruk då kromet har börjat bubbla sad

Mvh

Tony

2 140 Inlägg
15 mars 2012
skulle skicka ett par kromfälgar på blästring men fick till svar att det var hemskt svårt att få bort kromet och att han inte ville ta på sig jobbet. Men det kan ju variera från olika firmor smile

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

267 Inlägg
15 mars 2012
det ska inte vara något problem om man blästrar med ok-grit först o sen med lite finare san efter åt, så på med grundfärg o sen toplack

rostskyddsmålare

19 Inlägg
15 mars 2012
Trådstartare
Ok ska ta och leta upp någon firma och se vad dom säger.. Farsan har bara fin sand i sitt blästerbås.

961 Inlägg
16 mars 2012
nämen du kan väl slipa bort kromet och lacka dem svarta eller vita big_smile

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk

961 Inlägg
16 mars 2012
Waahlvik skrev:
såhär såg mina fälgar ut: http://www.garaget.org/?car=264996&image=2543381 som du ser väldigt risiga kromisar, jag slipade först med 320 sen 500 sen grunda dom, mellanslipa å lacka dom svarta med riktig billack å spruta: http://i44.tinypic.com/wce5p5.jpg

det var rätt snyggt på den bilen smile

-danskt ordspråk

19 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Ok bara det håller så?Ruggade de upp ytan för att få färgen att fastna? För mig kommer det bli att jag kommer få spackla isåfall eller slipa för kung och fosterland för krom är ju rätt hårt tongue
Hade tänkt lämna in på pulverlackering eftersom de ska rulla vintertid.
Men vad tycker ni det kasnke är overkill?
Senast redigerat av TonyTiger_83 (17 mars 2012)

19 Inlägg
17 mars 2012
Trådstartare
Heh jag har riktigt krom totalt värdelöst då de typ inte håller för svenskt väder dock är dom bara körda sommar tid tror ja. Har en kompis som skaffade kromade fälgar o samma sak hände honom dock såld han dem o skaffa andra=/ får testa o slipa fälgarna sen när jag beställt de nya som ska vara på sommaren=)

961 Inlägg
17 mars 2012
TonyTiger_83 skrev:
Heh jag har riktigt krom totalt värdelöst då de typ inte håller för svenskt väder dock är dom bara körda sommar tid tror ja. Har en kompis som skaffade kromade fälgar o samma sak hände honom dock såld han dem o skaffa andra=/ får testa o slipa fälgarna sen när jag beställt de nya som ska vara på sommaren=)

det är därför man ska köra med plåtfälgar smile

-danskt ordspråk

19 Inlägg
23 mars 2012
Trådstartare
Haha bräddade plåtisar is the shit:)

huh?
10 427 Inlägg
23 mars 2012
En polare lämnade iväg ett gäng kromfälgar på blästring och pulverlack (tror jag) och det såg bra ut efter.
http://www.garaget.org/?car=127119

961 Inlägg
23 mars 2012
steifan skrev:
En polare lämnade iväg ett gäng kromfälgar på blästring och pulverlack (tror jag) och det såg bra ut efter.
http://www.garaget.org/?car=127119

jo det såg ju bra ut ja tongue

-danskt ordspråk

2 788 Inlägg
24 mars 2012
De som postat bilder på "kromade" fälgar i denna tråden är väl inte precis kromade, det rör väl sig snarare om polerad aluminium med klarlack över? smile

Har du kromade fälgar så tror jag att man kan skicka in dem för avkromning, man sänker ner dem i något slags bad om jag inte minns fel.

961 Inlägg
24 mars 2012
_Fredrik skrev:
De som postat bilder på "kromade" fälgar i denna tråden är väl inte precis kromade, det rör väl sig snarare om polerad aluminium med klarlack över? smile

Har du kromade fälgar så tror jag att man kan skicka in dem för avkromning, man sänker ner dem i något slags bad om jag inte minns fel.

men det är väll billigare med slipen smile

-danskt ordspråk

2 788 Inlägg
24 mars 2012
KBAragger skrev:
_Fredrik skrev:

Ska du slipa bort krom så har du att göra, den saken är klar tongue Det går ju att blästra kromet för att rugga upp ytan så det biter bra, där kromet har släppt slipar du bara ut smile

961 Inlägg
24 mars 2012
_Fredrik skrev:
KBAragger skrev:
_Fredrik skrev:

Ska du slipa bort krom så har du att göra, den saken är klar tongue Det går ju att blästra kromet för att rugga upp ytan så det biter bra, där kromet har släppt slipar du bara ut smile

ja det var nog en lite enklare variant lol

-danskt ordspråk

19 Inlägg
2 april 2012
Trådstartare
Jahaa oki det vore något ska snacka med någon firma sen när jag kommer tillbaka till sverige smile
Har ni några tips på företag som sysslar med blästring?

Gärna i östergötaland smile
Senast redigerat av TonyTiger_83 (2 april 2012)

961 Inlägg
2 april 2012
TonyTiger_83 skrev:
Jahaa oki det vore något ska snacka med någon firma sen när jag kommer tillbaka till sverige smile
Har ni några tips på företag som sysslar med blästring?

Gärna i östergötaland smile

biltema big_smile

-danskt ordspråk

230 Inlägg
10 juli 2012
TonyTíger_83 : Löste det sig? har själv samma problem..

19 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Hej! Har inte löst problemet än. Eftersom jag tänker använda fälgarna på vintern så tänkte jag börja att försöka slipa ned fälgarna så gott det går och sedan spackla och lacka om dem. Att lämna in dem på blästring med special sand låter dyrt (dock behöver det kanske inte vara det). Och vill inte kosta på fälgarna mer än 20" vinterdäck som inte är helt gratis. Har redan nu under sommarn kostat på nya 20" fälgar samt nya 20" eagle f1 däck till andra bilen. Så provar med att försöka slipa ned det. Märker jag att det inte blir bra av att slipa ned dem så får jag gå till den lokala blästringsfirman och fråga.
Tänkte eventuellt börja slipa nästa vecka och se. Kan uppdatera tråden om hur det går.

Sök