3196
Sök

Vända basarna?

Racer Demon
4 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

Har en funderation.

Om man köper eller bygger en baslåda med 2 basar och monterar basarna med elementet inåt mot lådans insida istället för med elementet utåt, vad gör skillnaden? i ljud och så...blir det skillnad eller ser det bara roligare ut? och kan man vända basarna i en fabriksbygg lådan utan att det gör något?.....

Tacksam för svar!

MVH.


Inga konstigheter
2 064 Inlägg
11 september 2006
#2
Det spelar ingen roll alls ljudmässigt, man flyttar exakt lika mycket luft oavsett, det ser bara lit ballare ut med konerna utåt.
Det som du måste tänka på är att om lådan är byggd för dom basarna du har samt att dom har konerna inne i baslådan så är luftvolymen anpassad för det. Vänder du på basarna så blir det mer luft i lådan då konerna inte tar upp nån volym, lådan blir således för stor och basarna spelar inte optimalt.
Det kan vara praktiskt att ha konerna på utsidan om man vill ha en lite mindre låda (det är ju inte jättestor skilnad, men det är ett par liter).

Slutsatsen är att om du vänder på basarna, stoppa in lite mera ljudisoleringsludd för att kompensera mot den större volymen luft det innebär att vända på dom.
Om det är 10" vi snackar om så äre bara vända på dom, det är ingen jättefet skillnad om man inte är jättepetig. smile


21 761 Inlägg
11 september 2006
#3
När magneten sitter inåt så tar den+korgen upp en del plats i lådan, då är det inräknat i avstämningen av en köpeslåda. Om du vänder magneten utåt så blir det lite större lådvolym och då kan avstämningen ändras en aning men det skiljer sig inte mycket, skillnaden är nog marginell tror jag.

Det finns några som säger att det inte blir lika mycket tryck från basen när man vänder magneten utåt men det gäller bara vid ganska hög volym när man ska maxa basen. Jag har inte jämfört ljudet med magneten utåt och inåt så jag kan inte säga själv hur det blir.

Oj, lite sen igen.
Senast redigerat av Drönirettab (11 september 2006)

Racer Demon
4 Inlägg
11 september 2006
Trådstartare
#4
Okej, jag tackar för svar.

Det spelar alltså inte så stor roll åt vilket håll man vänder basarna rent ljudmässigt sett. Ska prova och se hur det blir. Ska bara fixa mera ljudisolering först......

Tack igen!


6 Inlägg
11 september 2006
#5
Liten punkt i kanten om du inte visste. Vänd polerna på basen (plus blir minus) annars spelar den ut ur lådan.

Team Tondöv
649 Inlägg
11 september 2006
#6
stoppa inte in mer dämpull, då "lurar" du bara basen till att lådan är ännu större!
kör med nåt fast istället, typ en 2X4" regel kapad till lagom volym istället.

Kejsare
547 Inlägg
12 september 2006
#7
Men egentligen, borde det inte bli aningen sämre ljud om man vänder basarna? För då är ju korgen lite ivägen för konens förflyttade luft? Eller tänker jag helt fel?

Tighten it until you hear a crack, and then back off a quarter turn.

21 761 Inlägg
12 september 2006
#8
Det är det som en del tycker att det blir när man ska kräma på ordentligt. Rent teoretiskt kan det stämma faktiskt, den del av konens baksida som sitter fast i talspolen flyttar ju ingen luft och då borde den totala luftflyttarytan bli mindre. Men när man inte kör basen till max så borde det inte märkas skillnad tycker jag.

Men det känns lite som överkurs, någon annan får säga sitt. Det är ju inte alltid som teori och praktik stämmer överens.
Senast redigerat av Drönirettab (12 september 2006)


Sök