3836
Sök

Batteri på Audi 80 GTE laddas inte

Punchslap
17 mars 2012
Trådstartare
#1
Som sagt, batteriet laddas inte(laddlampan lyser i instrumentpanelen). Vad gör jag? Var gärna snälla och ge en exakt beskrivning om hur jag gör också för jag kan inte mycket om bilmotorer. Förslag?

43 Inlägg
17 mars 2012
#2
Förmodligen generatorn som e sönder.

Punchslap
17 mars 2012
Trådstartare
#3
Tobbed89 skrev:
Förmodligen generatorn som e sönder.

Hur kollar jag om den fungerar eller inte isåfall?

Forummoderator
18 092 Inlägg
17 mars 2012
#4
Punchslap skrev:
Tobbed89 skrev:
Förmodligen generatorn som e sönder.

Hur kollar jag om den fungerar eller inte isåfall?

Du måste kunna hantera en multimeter och veta var du ska mäta. Eller ha någon kompis som kan detta. En multimeter kostar 100:- på biltema som exempel.

En grej är ju att du startar bilen och ser så att generatorn snurrar. Kanske remmen (som driver den) är på väg att ge upp?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Punchslap
18 mars 2012
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
Punchslap skrev:
Tobbed89 skrev:
Förmodligen generatorn som e sönder.

Hur kollar jag om den fungerar eller inte isåfall?

Du måste kunna hantera en multimeter och veta var du ska mäta. Eller ha någon kompis som kan detta. En multimeter kostar 100:- på biltema som exempel.

En grej är ju att du startar bilen och ser så att generatorn snurrar. Kanske remmen (som driver den) är på väg att ge upp?

Såg inget fel på drivremmen. Tror du voltmätaren i bilen kan motsvara multimetern eller måste jag springa köpa mig en iallafall?

Forummoderator
18 092 Inlägg
18 mars 2012
#6
Punchslap skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Punchslap skrev:

Hur kollar jag om den fungerar eller inte isåfall?

Du måste kunna hantera en multimeter och veta var du ska mäta. Eller ha någon kompis som kan detta. En multimeter kostar 100:- på biltema som exempel.

En grej är ju att du startar bilen och ser så att generatorn snurrar. Kanske remmen (som driver den) är på väg att ge upp?

Såg inget fel på drivremmen. Tror du voltmätaren i bilen kan motsvara multimetern eller måste jag springa köpa mig en iallafall?

Voltmätaren i bilen tror jag duger gott. Men den vet ju inte om det är problem med laddningen eller kablarna till denna. Låter ju som generator gett upp helt enkelt. Enkelt att byta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 mars 2012
#7
Vad säger voltmätaren med bara tändning på respektive med motorn igång då ??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Punchslap
18 mars 2012
Trådstartare
#8
JaggaChafen skrev:
Vad säger voltmätaren med bara tändning på respektive med motorn igång då ??

Bara tändning: nästan 12 volt. 11.8 - 11.9 ungefär, svårt att avgöra men du fattar
Motorn igång: 11 volt.

5 198 Inlägg
18 mars 2012
#9
generatorn laddar för dåligt.. dags att byta laddningsregulaor / kol.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
18 mars 2012
#10
Punchslap skrev:
JaggaChafen skrev:
Vad säger voltmätaren med bara tändning på respektive med motorn igång då ??

Bara tändning: nästan 12 volt. 11.8 - 11.9 ungefär, svårt att avgöra men du fattar
Motorn igång: 11 volt.

Ja då laddar inte generatorn.

Lyser laddlampan när du bara har tändningen på ?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Punchslap
22 mars 2012
Trådstartare
#11
Dieselsmurfen skrev:
Punchslap skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Du måste kunna hantera en multimeter och veta var du ska mäta. Eller ha någon kompis som kan detta. En multimeter kostar 100:- på biltema som exempel.

En grej är ju att du startar bilen och ser så att generatorn snurrar. Kanske remmen (som driver den) är på väg att ge upp?

Såg inget fel på drivremmen. Tror du voltmätaren i bilen kan motsvara multimetern eller måste jag springa köpa mig en iallafall?

Voltmätaren i bilen tror jag duger gott. Men den vet ju inte om det är problem med laddningen eller kablarna till denna. Låter ju som generator gett upp helt enkelt. Enkelt att byta.

Skulle helst vilja testa och se om det är något annat än generatorn så jag inte köper en ny i onödan, och bara för att lära mig lite.
Har köpt mig en multimeter nu och tänkte att jag skulle pröva och mäta. Vart, hur och varför mäter jag?
Och ja, laddlampan lyser när jag bara har tändningen på också.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
22 mars 2012
#12
Kul att du skaffat dig en multimeter.

Nu kommer mätnigstipsen.

Först mät på batteriet plus på plus minus på minus. Om det laddar borde du ha minst 13,5 V å helst närmare eller strax över 14.

Laddar det inte så har vi 2 mätningar till vi kan göra.

Sätt pluss på pluss på batteriet å minus på den grova kabeln som sitter på generatorn. Du kommer nu få resultat av spänningsfalet på plussidan. E detta över 0,3 Volt skulle jag viljas säga att nån stans har du dålig kontakt på dina pluslednigar.

Sätt plus på minus på batteriet å minus på chassit till generatorn ( själva genrator huset ) Du får nu upp om du har nått spänningsfall på minussidan. Samma gäller här det skall helst inte va över 0,3V Då har då dåligt jordförbindelse antingen mellan batteri-chassi,chassi-motor,motor-generator


Alla mätningar skall utföras med multimeter i läge DC Volt

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Punchslap
23 mars 2012
Trådstartare
#13
Måste fråga en sak om multimetern innan jag går ut och mäter på bilen.

Sån här multimeter: http://www.sonic-equipment.com/en/produ … 47017.html
Jag bad en person att köpa en multimeter till mig och oturligt nog blev det en manuell.

Jag försöker lära mig grunderna genom att mäta ett AA-batteri och när jag ställer in multimetern på 1.5 V~(AC) så pendlar det mellan 1235-1240. Och när jag ställer in den på 9 V~ så visar det 1.28 och på 200 visar den 02.2

Hur tyder jag det här? Känner mig rätt efterbliven inom detta så det är väl lika bra att lära sig.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 mars 2012
#14
Den skall stå på DC vid mätning av allt som har batterier. AC har du i vägguttaget

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
18 092 Inlägg
23 mars 2012
#15
Punchslap skrev:
Måste fråga en sak om multimetern innan jag går ut och mäter på bilen.

Sån här multimeter: http://www.sonic-equipment.com/en/produ … 47017.html
Jag bad en person att köpa en multimeter till mig och oturligt nog blev det en manuell.

Jag försöker lära mig grunderna genom att mäta ett AA-batteri och när jag ställer in multimetern på 1.5 V~(AC) så pendlar det mellan 1235-1240. Och när jag ställer in den på 9 V~ så visar det 1.28 och på 200 visar den 02.2

Hur tyder jag det här? Känner mig rätt efterbliven inom detta så det är väl lika bra att lära sig.

Lungt...

Mät batteri eller bil på DC alltså V- på den högra sidan av mätaren. För bil så så nära 12V som möjligt men över. Alltså 20-24-200 vad som nu finnes.

Då ska den mäta även ditt 9V korrekt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Punchslap
23 mars 2012
Trådstartare
#16
Nu har jag mätt på 20 V-(DC) inställning om det är relevant.

1.Batteri: 12.17

2. På "+ på + på batteri och - på den grova kabeln till generatorn" så stog det 0. Så antingen gjorde jag fel eller så är det 0(prövade på de lägre inställningarna här men fick samma resultat)

3.På "+ på - på batteri och - på chassi till generator" fick jag, om jag nu gjorde rätt, 0 överallt förutom på vissa punkter där det steg till 0.02 - 0.04. Men då undrar jag om jag kanske varit med fingrarna för nära med fingrarna eller nånting.

Trovärdigt?

21 761 Inlägg
23 mars 2012
#17
Det du kan göra i nuläget är att ladda upp batteriet med en batteriladdare, det har blivit en del urladdat av att generatorn inte ger laddning.

Hur ser baksidan ut på din generator, ser den ut så här? :
https://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

I så fall är laddregulatorn den avlånga vit/svarta saken där det står Bosch, den regulatorn kan lätt bytas ut. Man får dock vara lite försiktig när den tas loss och sätts dit så att kolen inte bryts av. smile

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
24 mars 2012
#18
Punchslap skrev:
Nu har jag mätt på 20 V-(DC) inställning om det är relevant.

1.Batteri: 12.17

2. På "+ på + på batteri och - på den grova kabeln till generatorn" så stog det 0. Så antingen gjorde jag fel eller så är det 0(prövade på de lägre inställningarna här men fick samma resultat)

3.På "+ på - på batteri och - på chassi till generator" fick jag, om jag nu gjorde rätt, 0 överallt förutom på vissa punkter där det steg till 0.02 - 0.04. Men då undrar jag om jag kanske varit med fingrarna för nära med fingrarna eller nånting.

Trovärdigt?

Förmodligen har du mätt alldeles rätt.

Mätte du på batteriet med bilen avstängd respektive på ?

Om du inte har mer än 13,5 volt med bilen igång då laddar det inte.

Kan va käckt å byta laddregulatorn då precis som Drönirettab säger.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Punchslap
26 mars 2012
Trådstartare
#19
Drönirettab skrev:
Det du kan göra i nuläget är att ladda upp batteriet med en batteriladdare, det har blivit en del urladdat av att generatorn inte ger laddning.

Hur ser baksidan ut på din generator, ser den ut så här? :
http://www1.garaget.org/gallery/archive/14406/745728_j5qs08.jpg

I så fall är laddregulatorn den avlånga vit/svarta saken där det står Bosch, den regulatorn kan lätt bytas ut. Man får dock vara lite försiktig när den tas loss och sätts dit så att kolen inte bryts av. smile

Har bytt laddningsregulator nu, laddar fortfarande inte.

21 Inlägg
26 mars 2012
#20
Kolla den lilla blåa kabeln som går från generatorn och vidare, på golfar sitter den jämte batteriet, den är inte helt ovanlig att den går av, och då laddar den inte, kolla även så det inte är avbrott i pluskabeln, genom att OHM mäta,
men det är nog inte helt otroligt ifall generatorn har sagt upp sig!

Smaken är som baken,det är det som gör oss unika=)


Sök