3706
Sök

Batteri på Audi 80 GTE laddas inte

Punchslap
28 mars 2012
Trådstartare
#21
vw-power skrev:
Kolla den lilla blåa kabeln som går från generatorn och vidare, på golfar sitter den jämte batteriet, den är inte helt ovanlig att den går av, och då laddar den inte, kolla även så det inte är avbrott i pluskabeln, genom att OHM mäta,
men det är nog inte helt otroligt ifall generatorn har sagt upp sig!

Kollade den lilla blåa kabeln, den var inlindad med några andra sladdar så jag kunde inte se hela kabeln men den var nog hel. OHM-mäta vart och hur? Och när jag gick ut och kollade så jag vajern(om det nu är en) till spaken som öppnar motorhuven av. Nej, jag stängde inte huven helt. Lösning?

21 Inlägg
28 mars 2012
#22
Om inte huven är stängd helt är det väl bara att öppna och byta wire??
Och du mäter om du har något motstånd i den grova plus kabeln som går från generatorn
till batteriet, mät även mellan startmotor och batteri, det ska inte vara något motstånd alls där

Smaken är som baken,det är det som gör oss unika=)

Punchslap
30 mars 2012
Trådstartare
#23
vw-power skrev:
Om inte huven är stängd helt är det väl bara att öppna och byta wire??
Och du mäter om du har något motstånd i den grova plus kabeln som går från generatorn
till batteriet, mät även mellan startmotor och batteri, det ska inte vara något motstånd alls där

Hur mäter jag då om jag har något motstånd i pluskabeln som går från generatorn? Vart sätter jag kontakterna från multimetern(om det nu heter så), och vilken inställning ska jag ha multimetern på?

Måste också fråga en sak om multimetern, varför finns det olika inställningar? T.ex 20, 200, 1000 V, och varför går den från 20 till 200 och sedan till avvikande 1000(DC-inställningen)? Vad är vitsen med en manuell multimeter? Varför är inte alla automatiska?

21 761 Inlägg
30 mars 2012
#24
Lyser fortfarande batterilampan efter att du bytte laddregulatorn?

OM den lampan fortfarande lyser när motorn är igång så ligger felet knappast i den grova laddkabeln mellan generator och batteri. Med tanke på att du har bytt regulator utan att felet försvunnit så får du kolla närmare på den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, dvs den kabeln som kommer från batterilampan i instrumenthuset. smile

Det finns ett enkelt test som du kan göra i nuläget. Ta loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ (se till att den inte tar i någon metall), vrid sedan på tändningen i läge 2. I detta läge ska inte batterilampan lysa, gör den det så har du kortslutning någonstans utefter den kabeln. En sån sak kan göra att generatorn inte vill ladda och att batterilampan lyser.

Punchslap
1 april 2012
Trådstartare
#25
Drönirettab skrev:
Lyser fortfarande batterilampan efter att du bytte laddregulatorn?

OM den lampan fortfarande lyser när motorn är igång så ligger felet knappast i den grova laddkabeln mellan generator och batteri. Med tanke på att du har bytt regulator utan att felet försvunnit så får du kolla närmare på den tunna kabeln som sitter på generatorns D+, dvs den kabeln som kommer från batterilampan i instrumenthuset. smile

Det finns ett enkelt test som du kan göra i nuläget. Ta loss den tunna kabeln som sitter på generatorns D+ (se till att den inte tar i någon metall), vrid sedan på tändningen i läge 2. I detta läge ska inte batterilampan lysa, gör den det så har du kortslutning någonstans utefter den kabeln. En sån sak kan göra att generatorn inte vill ladda och att batterilampan lyser.

D+?

21 761 Inlägg
1 april 2012
#26
Om du kikar på bilden jag visade så sitter D+ där den blå ringen är. Ser din generator likadan ut så är det alltså kabeln på den anslutningen jag menar. smile

Punchslap
6 april 2012
Trådstartare
#27
http://s1184.photobucket.com/albums/z32 … 0582-1.jpg

Så här ser generatorn ut. Den lilla blå kabeln, är det D+?
Senast redigerat av Punchslap (6 april 2012)

21 761 Inlägg
6 april 2012
#28
Ja, det verkar troligt. Bör stå "D+" eller "D"  instansat i metallen bredvid anslutningen också, men jag ser tyvärr inte riktigt eftersom bilden är aningen oskarp. smile

Punchslap
6 april 2012
Trådstartare
#29
Drönirettab skrev:
Ja, det verkar troligt. Bör stå "D+" eller "D"  instansat i metallen bredvid anslutningen också, men jag ser tyvärr inte riktigt eftersom bilden är aningen oskarp. smile

Lite skarpare bild om det hjälper: http://s1184.photobucket.com/albums/z32 … G_2299.jpg

Prövade att ta ur den lilla blå kabeln och vrida tändningen till läge 2. Batterilampan lös ändå. Så då har jag alltså kortslutning utefter den kabeln(om det nu är rätt kabel). Vad gör jag då?
Senast redigerat av Punchslap (6 april 2012)

21 761 Inlägg
6 april 2012
#30
Kolla om det står någonting instansat bredvid kontakten, för att vara helt säker på att det verkligen är D+. Om det visar sig att den "bombsäkert" är D+ så får du helt enkelt följa kabeln och försöka se ifall den har skadat hölje någonstans eller att någonting annat verkar skumt. smile

Punchslap
19 april 2012
Trådstartare
#31
Drönirettab skrev:
Kolla om det står någonting instansat bredvid kontakten, för att vara helt säker på att det verkligen är D+. Om det visar sig att den "bombsäkert" är D+ så får du helt enkelt följa kabeln och försöka se ifall den har skadat hölje någonstans eller att någonting annat verkar skumt. smile

Ursäkta för sent svar.
Det står D+ bredvid såg jag, så jag antar att jag får kolla kabeln som du säger. Men det är ett hölje som den och flera andra kablar går igenom, så då sprätter jag bara upp höljet så jag kan kolla kabeln och sen kan jag ersätta höljet med eltejp eller liknande? Frågar för säkerhets skull så jag inte gör något onödigt...

21 761 Inlägg
19 april 2012
#32
Ja, om du ska kunna undersöka den kabeln hela vägen så får du nog göra så. Kanske andra ger bättre råd, vi får väl se. smile

Punchslap
22 april 2012
Trådstartare
#33
Drönirettab skrev:
Ja, om du ska kunna undersöka den kabeln hela vägen så får du nog göra så. Kanske andra ger bättre råd, vi får väl se. smile

Nu har jag sprätt upp höljet och kollat D+ kabeln, såg inget skumt, men då såg jag bara ända till nån röd sak(?) för då var det ett annat hölje på som jag sen inte kunde se vart det gick. Vad nu?

En till grej: Det kom massor med gnistor ifrån kabelskon ifrån kabeln som var i samma hölje som D+(se bilden jag länkade) när den råka gnida till ett av motorblocken. Vad hände då?
Senast redigerat av Punchslap (22 april 2012)

451 Inlägg
22 april 2012
#34
Byt generator PUNKT SLUT

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
22 april 2012
#35
Punchslap skrev:
Drönirettab skrev:
Ja, om du ska kunna undersöka den kabeln hela vägen så får du nog göra så. Kanske andra ger bättre råd, vi får väl se. smile

Nu har jag sprätt upp höljet och kollat D+ kabeln, såg inget skumt, men då såg jag bara ända till nån röd sak(?) för då var det ett annat hölje på som jag sen inte kunde se vart det gick. Vad nu?

En till grej: Det kom massor med gnistor ifrån kabelskon ifrån kabeln som var i samma hölje som D+(se bilden jag länkade) när den råka gnida till ett av motorblocken. Vad hände då?

Ja vad tror du händer om du lägger plus mot minus... Kallas kortslutning. Eftre alla kontroller du har gjort nu e det nog bara å byta generator tyvärr

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

21 761 Inlägg
22 april 2012
#36
Generatorn kan iof vara dålig, men hur förklarar det att laddlampan även lyser när kabeln till D+ är bortkopplad?

Just den biten vill jag nog gärna få till, annars lär knappast en ny generator fungera heller. smile

Punchslap
22 april 2012
Trådstartare
#37
Kontaktytorna på D+ kanske är dåliga? Går det att testa?

21 761 Inlägg
25 april 2012
#38
Det finns en sak till du kan prova.

Låt den tunna blå kabeln på D+ vara bortkopplad och se till att den inte kan trassla in sig i drivremmar. Ta en 12 V glödlampa som är på 2-3 W, koppla lampans ena anslutning till batteriet och andra anslutningen till generatorns D+. I detta läge ska lampan tändas. Starta motorn och se om lampan slocknar, gör den det så laddar generatorn. För att bekräfta så kan du även mäta spänningen nere på generatorns B+. smile

Punchslap
26 april 2012
Trådstartare
#39
Ok, ska pröva. Men är det något jag behöver tänka på angående säkerhet? Typ om jag skulle få en stöt eller liknande om jag tar i något.
Och vilken kabel är B+ isånnafall? Och hur mäter jag den?

21 761 Inlägg
26 april 2012
#40
B+ är den grova laddkabeln, som sitter fast med en mutter. Den har förbindelse med batteriet, antingen att den går direkt dit eller så går den först till startmotorns solenoid.

Angående säkerhet så får du se till att inte någon pluskabel kommer åt jord, tänkte på det som du skrev i inlägg #33. Kom även ihåg detta med drivremen, att inte någonting trasslar in sig där. En klar fördel att vara två vid mätningen. smile


Sök