3180
Sök

Oljetråget lossnar inte, vad gör jag för fel?

76 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#1
Hejsan!

Orsak till att jag måste byta/laga oljetråget
Idag när jag skulle köra ut till jobbet (praktikplatsen) var ja tvunget att köra på en skogsväg, men helt plötsligt när ja kör på skogsvägen säger det pang under bilen, och jag anar vad som har hänt. Jag stannade direkt vid vägkanten och direkt när jag klev ur bilen såg ja ett 5-6 meter långt oljespår efter bilen och stenen jag kört på ligger även en bit bak. så jag kikar under bilen och ser att det är hål i oljetråget. jag ringer brorsan och ber honom bogsera mig hem.

Väl hemma ställer jag upp bilen på pallbockar och gör mig redo att skruva loss oljetråget. ca 30min senare är alla bultar som håller oljetråget ur och nu är det "bara" att ta ner tråget.


Mitt problem
Hur jag än slår och bankar med gummihammare, bänder med olika platta mejslar så får jag inte bort tråget.
Jag har tittat så att alla bultar är ur osv, men tråget släpper inte...

vad kan jag mer göra för att få bort det, ge gärna några tips om ni har några!

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
18 mars 2012
#2
Sitter det inte några skruvar igenom tråget och in i växellådan då?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Biltokig
310 Inlägg
18 mars 2012
#3
är det redan trasigt så fram med storsläggan!!!

Harè bra

76 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#4
kwansa skrev:
Sitter det inte några skruvar igenom tråget och in i växellådan då?

Jodå, men de har jag redan lossat. jag har lyst med en lampa så jag ser varenda lite vrå runt oljetråget och jag kan inte se att det sitter några fler bultar.

Men kan det vara packningen som håller i tråget kanske?

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

376 Inlägg
18 mars 2012
#5
Har du släppt dom 2 bultar som är längst mot vxl-lådan? Du måste rotera motorn då det finns en (eller 2) urfasningar i svänghjulet så man kan komma åt dom 2 skruvarna. Du måste ha en 5mm insex med som är rundad längst ut då dom sitter lite snett innåt, alltså du kan inte komma åt skruvarna rakt underifrån utan måste ta dom lite från sidan.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

76 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#6
Jorsten skrev:
Har du släppt dom 2 bultar som är längst mot vxl-lådan? Du måste rotera motorn då det finns en (eller 2) urfasningar i svänghjulet så man kan komma åt dom 2 skruvarna. Du måste ha en 5mm insex med som är rundad längst ut då dom sitter lite snett innåt, alltså du kan inte komma åt skruvarna rakt underifrån utan måste ta dom lite från sidan.

Tack för svaret!

Men kan jag göra detta utan att plocka ner växellådan eller går det ändå?

för jag har hittat 3 bultar som satt skruvade i oljetråget från växellådan...

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

376 Inlägg
18 mars 2012
#7
Det ska finnas 2 gluggar mellan vxl-lådan och tråget. Lyser du med en ficklampa in där så ska du se 2 skruvar (samma som dom 2 runt tråget) Och för att komma åt så måste du ev rotera runt motorn till en glugg i svänghjulet blir mitt för skruven så du kommer åt den. Sen gör du lika för nästa skruv.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

76 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
#8
Jorsten skrev:
Det ska finnas 2 gluggar mellan vxl-lådan och tråget. Lyser du med en ficklampa in där så ska du se 2 skruvar (samma som dom 2 runt tråget) Och för att komma åt så måste du ev rotera runt motorn till en glugg i svänghjulet blir mitt för skruven så du kommer åt den. Sen gör du lika för nästa skruv.

Ofan, det visste ja verkligen inte. Tack för svaret! smile

Blir te o börja skruva så fort det blir ljust imorgon! =p

Ordning och reda är för idioter, kaos råder bara de smarta över.

376 Inlägg
18 mars 2012
#9
SÅ lite så smile

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket


Sök