20 mars 2012
Trådstartare
De har jag aldrig behövt byta än, men jämförelse av det jag har meckat så är Golf MK 2 betydligt lättare än Volvo jäveln!
Ok nu kommer en liten beskrivning i hur jag fick bort spännaren. Inhandla er Hyanes handbok över volvo v40/s40, den kommer hjälpa er betydligt.
Verktyg som behövs (fasta nycklar 10-15 eller hylsnyckel, litet borr, arbetslampa, torksnyckel (sto vet ej).
1. Lossa alla plastkåpor som sitter på motorn (5st). Om du står framför bilen och tittar ner i morotrummet, så är det den över motor, kåporna över lamporna, mitten kåpan och den över servoröret till vänster. Plocka av + kabeln till batteriet!
2. Lossa den stor plastkåpan som sitter som skydd under bilen, längst fram. Den sitter med 10:ans muttrar.
3. Hissa upp bilen med dom kraft så att höger sida är i luften (den sida där kamremmen sitter). Säkra upp med pallbockar. Lossa hjulet och bort med det. Sen sitter det två platskåpor som skydd för drivremmen (på samma sida som hjulet du tog bort). Sitter med 13 nyckel (2st skruvar) och en stjärnskruv för platskåpan som skyddar hjulhuset. Vik undan dessa kåpor, ni behöver inte lossa med av dem, bara så att de inte är i vägen när ni ska sätta på drivremmen.
4. Plocka bort drivremmen om den inte är borttagen, börja med att lossa remspännarens spänning, sätt in en 14-15 fast nyckel och vrid den medurs, ni får ta i lite så att den fjädrar bak, när ni fått tillbaka den tillräckligt så låser ni denna med att sätta in en liten borr i de båda hålen, då åker den inte tillbaka. Ta bort remmen och och borren, för att få bort borren som låser spännaren som gör ni samma sak som tidigare för att lossa borren, men släpp tillbaka den försiktigt, så att ni inte skadar er eller något på spännaren.
5. Skruven som håller remmspännaren på plats sitter nästan bakom generatorn (sett framifrån), den är jävligt svår att få tag i, men mycket envishet så går de! Börja med att ta bort de tre kablar som sitter bak på generatorn, 1 sitter fast med mutter 12 el 13 nyckel, de andra två är det bara att trycka ut.
4. ta bort de två skruvarna som sitter i remmskyddet på remhjulet högst upp, de sitter två 10 skruvar där. Vik upp remskyddet så att det inte är i vägen.
5. Plocka bort metalvinkeln som sitter mellan grenrör och generator, den sitter med två skruvat (1 i generator och 1 i grenrör, 12:ans nyckel).
6. Nu har ni fått lite mer plats för att kunna sticka in handen. Försök få in en 14 tums nyckel och skruvat bort bulten som håller i remspännaren, detta moment kan vara asjobbigt och kräver sjukt mycket envishet. Ni kanske lyckas med att lossa en halv cm vid varje vrid, jag försökte komma åt bulten underifrån, men det var lättare att komma åt den överifrån.
7. När ni lyckats få bort den så är er hand kanske blå och röd, men ni får tänka på att ni lyckades:)
8. In med den nya remspännaren och försök få den rätt, detta kan vara lite tajt och ni kommer inte se så mycket av vad ni håller på med, men med envishet så löser ni det. Snurra på skruven med handen samtidigt som ni snurrar hela remspännaren och försök få in klacken i hålet som sitter på spännaren in i fästet. När väl bulten biter tag i remspännaren så är det bara att hålla den på plats och skruva in bulten med handen och 14 nyckel.
9. Sätt tillbaka allt i omvänd ordning och på med den nya remmen, kolla i haynes hur den ska gå runt alla hjul.
Lycka till och hoppas ni förstår min lilla beskrivning, det finns kanske andra vägar men detta gick för mig.