3430
Sök

Hittar inte "Avluftningsskruv" Volvo V40 Turbo (T4)

Konstruktör
10 Inlägg
18 mars 2012
Trådstartare
Hej!

Jag har nyligen införskaffat en T4 av 98-årsmodell, som jag bytt multirem och remspännare på.
När jag ändå hade kylare mm nere så passade jag på att byta kylvätskan, all annan service var redan gjord men kylvätskan var av någon anledning gammal.
Jag har Haynes rephandbok som stöd då jag inte mekat V40 tidigare men nu kommer problemet.

Jag hittar inte den omnämnda "luftningsskruven" för Turbon, som anses var mycket viktig att använda efter kylvattenbyte. Avtappningsnippeln bak på motorn hittar jag men inte något annat. Var skall jag söka? 

En begriplig beskrivning eller bild skulle hjälpa avsevärt. Gärna redan ikväll!

Mvh/Henrik
Senast redigerat av Trogdor (18 mars 2012)

Skaune
18 mars 2012
Luftnings skruven sitter väl på kylarslangen, mellan laddtrycksröret och luftfilterboxen?
Är väl röd? minns fan inte! ^^

Konstruktör
10 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
Du skojar? Är det så enkelt? Hade inte en susning om att det var en avluftning  wink
Kollar det imorgon bitti wink

Tack för tipset!

31 Inlägg
19 mars 2012
Kör motorn ett tag efter "luftning" och fyll på vatten. Den ventilen är inte 100%-ig. Jag fick fylla på 2 gånger innan nivån slutade sjunka.

Konstruktör
10 Inlägg
28 mars 2012
Trådstartare
Jodå, jag luftade både en och 2 ggr. Funkar fint nu! Jäkla tur att jag fick hjälp att hitta den.

Motorn håller 82 grader nu men en ny termostat.
Den gamla termostaten hade hängt sig i öppet läge och förra ägarens åtgärd var masonit för kylaren. Lite väl oldschool wink

Bilder finns under Album "V40 T4 1998"

/Henke

Sök