3251
Sök

Kan detta steg driva dom här basarna?

101 Inlägg
19 mars 2012
Trådstartare
#41
TT-Avant skrev:
Nej, dyrast är ju flera batterier. ETT BRA är billigare en flera bra. För ska man ha flera dåliga batteri så blir det ändå bara skit, så då blir ett bra billigast i längden..

jo får se har ju 2 st oöppnade i garaget som kanske kommer tillhands om det nu är så mycket bättre med fler batterier.


3 187 Inlägg
20 mars 2012
#42
julle3 skrev:
ExtraKim skrev:
julle3 skrev:
hur kopplar man igentligen in 2 batterier..
- till jord på båda och plus till startmotorn från ena och en till plus över till andra batteriet? men spelar väll ingen roll av vilken man tar + till steget?

Skojar du?

LÄS LÄNKEN! Nu är det andra gången som du frågar om sånt som redan finns besvarat.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Nej det spelar ingen roll från vilket batteri du drar pluskabeln till steget.

jo såklart

Gjort de för länge sedan! Posta mer bilder på hur man ska göra de om du vill att man ska fatta något?

vadå fler bilder.. du kan helt omöjligt ha kollat länken, fattar man inte den guiden så ska man nog inte koppla in fler batterier i bilen.. (iaf inte själv)

jag citerar från länken ovan
"Två batterier, inkoppling: Att koppla in flera 12V batterier är rätt lätt, du drar en pluskabel från pluspolen på första batteriet till en säkring som sitter som längst 30-40cm från batteri nr 1, därifrån drar du en strömkabel till en säkring som sitter som längst 30-40cm från pluspolen på batteri nr 2.  Detta gäller samtliga pluskablar som går mellan främre och bakre batterierna. Utöver detta så behöver det bakre batteriet jordas, antingen genom att dra en kabel mellan de två batteriernas minuspoler eller genom att man drar en kabel till en jordpunkt bak i bilen (t.ex bältesinfästningen).
När detta är gjort så kopplar du in slutsteget/en på det bakre batteriet samma sätt som om det vore det främre, d.v.s med säkring."

vad exakt är det du inte fattar?


101 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#43
big-jepp skrev:
julle3 skrev:
ExtraKim skrev:

Skojar du?

LÄS LÄNKEN! Nu är det andra gången som du frågar om sånt som redan finns besvarat.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Nej det spelar ingen roll från vilket batteri du drar pluskabeln till steget.

jo såklart

Gjort de för länge sedan! Posta mer bilder på hur man ska göra de om du vill att man ska fatta något?

vadå fler bilder.. du kan helt omöjligt ha kollat länken, fattar man inte den guiden så ska man nog inte koppla in fler batterier i bilen.. (iaf inte själv)

jag citerar från länken ovan
"Två batterier, inkoppling: Att koppla in flera 12V batterier är rätt lätt, du drar en pluskabel från pluspolen på första batteriet till en säkring som sitter som längst 30-40cm från batteri nr 1, därifrån drar du en strömkabel till en säkring som sitter som längst 30-40cm från pluspolen på batteri nr 2.  Detta gäller samtliga pluskablar som går mellan främre och bakre batterierna. Utöver detta så behöver det bakre batteriet jordas, antingen genom att dra en kabel mellan de två batteriernas minuspoler eller genom att man drar en kabel till en jordpunkt bak i bilen (t.ex bältesinfästningen).
När detta är gjort så kopplar du in slutsteget/en på det bakre batteriet samma sätt som om det vore det främre, d.v.s med säkring."

vad exakt är det du inte fattar?

hur stor säkring man ska ha och varför man har sett bilar utan säkring alls så har ingen aning om de har inte ännu sett någon med säkring och hur dom skarvar ihop på första batteriet


Designer.
1 260 Inlägg
20 mars 2012
#44
julle3 skrev:
big-jepp skrev:
julle3 skrev:
jo såklart

Gjort de för länge sedan! Posta mer bilder på hur man ska göra de om du vill att man ska fatta något?

vadå fler bilder.. du kan helt omöjligt ha kollat länken, fattar man inte den guiden så ska man nog inte koppla in fler batterier i bilen.. (iaf inte själv)

jag citerar från länken ovan
"Två batterier, inkoppling: Att koppla in flera 12V batterier är rätt lätt, du drar en pluskabel från pluspolen på första batteriet till en säkring som sitter som längst 30-40cm från batteri nr 1, därifrån drar du en strömkabel till en säkring som sitter som längst 30-40cm från pluspolen på batteri nr 2.  Detta gäller samtliga pluskablar som går mellan främre och bakre batterierna. Utöver detta så behöver det bakre batteriet jordas, antingen genom att dra en kabel mellan de två batteriernas minuspoler eller genom att man drar en kabel till en jordpunkt bak i bilen (t.ex bältesinfästningen).
När detta är gjort så kopplar du in slutsteget/en på det bakre batteriet samma sätt som om det vore det främre, d.v.s med säkring."

vad exakt är det du inte fattar?

hur stor säkring man ska ha och varför man har sett bilar utan säkring alls så har ingen aning om de har inte ännu sett någon med säkring och hur dom skarvar ihop på första batteriet

Det står ju där det också, delvis.
Avsäkring: När detta är gjort så är det dax att titta över strömmatningen till slutstegen, dra en grov kabel från batteriets pluspol, inom 30-40cm (eller kortare) så sätter du en säkring. Detta är ett måste, skulle du inte ha en säkring och din kabel kortsluts (antingen genom avskavning, en krock eller genom att den lossnar i andra änden) och bilen börjar brinna så är det, förutom den uppenbara risken att någon skadas/dör, så att ditt försäkringsbolag inte har någon skyldighet att ersätta dig om din bil brunnit upp p.g.a du haft en strömkabel som inte är avsäkrad.
Säkringen ska vara anpassad efter grovleken på kabeln, det är den du säkrar av inte slutsteget. Därför så behövs det fler säkringar om man t.ex drar den grova strömkabeln till ett strömfördelningsblock (smidigast att använda ett säkringsblock direkt) och från det drar ut tunnare kablar till slutstegen.

Från 10mm2 till 90mm2:
10: 60A
16: 80A
20: 100A
25: 125A
30: 150A
50: 200A
70: 250A
90: 300A
Senast redigerat av MIKK0 (20 mars 2012)

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2012
#45
Man SKA ha säkring både vid främre och bakre batteriet! Annars får du inte ut nåt på försäkringen ifall oturen skulle vara framme. Vist finns det dom som kör utan säkringen men antingen så har dom stenkoll på vad dom gör eller så är dom dumma alternativt struntar i sin och andras säkerhet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

101 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#46
ChriZtoffer skrev:
Man SKA ha säkring både vid främre och bakre batteriet! Annars får du inte ut nåt på försäkringen ifall oturen skulle vara framme. Vist finns det dom som kör utan säkringen men antingen så har dom stenkoll på vad dom gör eller så är dom dumma alternativt struntar i sin och andras säkerhet.

okej så man ska ha en plus av ena batteriet sen 30cm så en säkring sen 30cm till andra batteriet efter säkringen sen så en säkring på stora plusen som går till startmotorn?


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2012
#47
Ingen säkring på kabeln till generator/startmotor. Du ska ha två säkringar på kabeln mellan batterierna, en i vardera ände på kabeln max 40cm från batteriet.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

101 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#48
ChriZtoffer skrev:
Ingen säkring på kabeln till generator/startmotor. Du ska ha två säkringar på kabeln mellan batterierna, en i vardera ände på kabeln max 40cm från batteriet.

jahaaaa så en säkring på pluskabeln och en på -?


337 Inlägg
20 mars 2012
#49
Herregud-_-

3 liters diesel, mumma!

409 Inlägg
20 mars 2012
#50
julle3 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ingen säkring på kabeln till generator/startmotor. Du ska ha två säkringar på kabeln mellan batterierna, en i vardera ände på kabeln max 40cm från batteriet.

jahaaaa så en säkring på pluskabeln och en på -?

Läser du hela meningar eller tar du lite ord på random..?

Om du har ett batteri fram och ett batteri bak så ska du ha en säkring på PLUSKABELN fram, MAX 40CM från batteriet samt en säkring MAX 40CM från batteriet där bak. Om du ska ha flera batterier bak och kablarna är kortare än 40cm så behöver du inte säkra av dom.

Du behöver inte säkra av minus, du ska inte ändra på något kablage till startmotor osv, det enda du ska säkra är pluskabeln mellan batterierna samt pluskabeln från det bakre batteriet till steget.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
20 mars 2012
#51
julle3 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ingen säkring på kabeln till generator/startmotor. Du ska ha två säkringar på kabeln mellan batterierna, en i vardera ände på kabeln max 40cm från batteriet.

jahaaaa så en säkring på pluskabeln och en på -?

Absolut ingen säkring på jorden!! Det är totalförbjudet! Den ska sitta konstant tillkopplad, annars kan du få riktigt tråkiga problem. Plusen är den enda som ska säkras av, men inte den till generatorn, för om säkringen går då så dödar du generatorn.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
20 mars 2012
#52
Jag tycker att du ska be någon om hjälp.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

3 187 Inlägg
20 mars 2012
#53
luktar troll lång väg, eller så är något allvarligt fel..


101 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#54
haha inte lite dom som är borta hade fått utskällningar. förstod de för länge sen men drev bara lite


409 Inlägg
21 mars 2012
#55
Hysteriskt roligt.


3 187 Inlägg
21 mars 2012
#56
julle3 skrev:
haha inte lite dom som är borta hade fått utskällningar. förstod de för länge sen men drev bara lite

väldigt kul...


Designer.
1 260 Inlägg
21 mars 2012
#57
Jag gissar på att han faktiskt inte har nån aning.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

101 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#58
gissa du på de då men då råkar du gissa fel.


21 761 Inlägg
21 mars 2012
#59
julle3 skrev:
ja har flyttat batteriet till cofferten så har bytt jordkabeln då också.

Menar du att du har flyttat det ordinarie batteriet till bagaget, så att det inte sitter något batteri framme i motorrummet?

101 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#60
Drönirettab skrev:
julle3 skrev:
ja har flyttat batteriet till cofferten så har bytt jordkabeln då också.

Menar du att du har flyttat det ordinarie batteriet till bagaget, så att det inte sitter något batteri framme i motorrummet?

eller inte jag är far.  gjorde de samtidigt som han drog all ny el och bytte till 240 panel o.sv



Sök