2508
Sök

Volvo 944, laddar ur sig

205 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#1
Halloj!


Bilmodell
Volvo 944 B230FB 131hk

Årsmodell
1991

Miltal
37***

• Modifikationer på bilen
Motorn är i standardutförande, dock sportluftfilter.
6x9or i hatthylla med tillhörande steg
2x12" Kicker Comp 05C124 i skuffen med tillhörande steg
Originalhögtalare i övrigt.
7" In-dash touchstereo
Ledstrips i dörröppningar
3x Xenon extraljus
Xenon i hel o halvljus

• Hur yttrar sig felet?
Bilen står och laddar ur sig hela tiden här hemma, laddar fint under körning.

När jag kopplar på batteriladdaren, så börjar den på 8 ampere, sen går den ner till 1 och lägre kommer den inte, så det är något som drar väldigt mycket.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Räcker att bilen står kanske två dagar så är den för slut för att starta sen.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Bytt laddningsregulator.
Installerat voltmeter i kupén för att se så den laddar som den skall.
Tagit loss säkringen från slutstegskablarna.
Dragit ur säkring 5 (radio, kupébelysning, dörrbrytare)
Mätt upp så att batteriet mår bra på verkstad.






Så, är det någon som har en aning om typ standardfel på varför bilen laddar ur sig?
Mycket tacksam för all hjälp jag kan få! Börjar bli lite irriterande när man vill iväg t.ex på dagen o köpa mat eller vad som, o så måste man ställa skiten på laddning istället.


205 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#2
Extraljusen har jag kopplat till varsit relä, för dom ballade ur med alla på ett eller två relä.
Så jag har nu kopplat ur säkringarna till alla 3 relä under laddningen.
Samt jag tog ur säkringen till Xenon i hel o halvljus.
Även säkringarna till slutstegen.
Samt skruvade bort och kopplade ur dörrbrytarna.

Allt detta för att se om laddaren kan gå under 1 ampere i laddning vilket han inte brukar göra.
Senast redigerat av Azorthian (20 mars 2012)


Forummoderator
18 009 Inlägg
20 mars 2012
#3
Lampa i bagage, handskfack eller motorrum?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

577 Inlägg
20 mars 2012
#4
Vad händer om du laddar batteriet utanför bilen så att säga?

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

205 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#5
Dieselsmurfen skrev:
Lampa i bagage, handskfack eller motorrum?

Bagageluckan har jag kollat, den lös första gången felet kom, men nu har jag tagit ur lampan så de inte är kortis.


risodlarn skrev:
Vad händer om du laddar batteriet utanför bilen så att säga?

Hmm, det har jag faktiskt inte tänkt på, får kolla det när den kommer ner mot en ampere igen, står på laddning nu.


Forummoderator
18 009 Inlägg
20 mars 2012
#6
En amperemätning mellan batteripol och batterikabel ger ju exakt vad det drar i "viloläge" annars var det en bra idé som risodlarn kom med!

En laddare ger ofta rätt mycket över 12.7 volt och då kan aldrig mätaren komma ner på noll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

205 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#7
Dieselsmurfen skrev:
En amperemätning mellan batteripol och batterikabel ger ju exakt vad det drar i "viloläge" annars var det en bra idé som risodlarn kom med!

En laddare ger ofta rätt mycket över 12.7 volt och då kan aldrig mätaren komma ner på noll.

När vi mätte upp batteriet så drog den 0.8 Ampere, men då hade jag direktkopplat både minne och tändningsström till batteriet, men nu har jag kopplat tillbaks det. Så den drar 0.3 o det sa han var normal eller om det var 0.03.

Mjo sant det med laddaren, men den brukar komma ner på noll den laddaren jag har. Därför jag är så nyfiken på varför den stannar på 1


21 761 Inlägg
20 mars 2012
#8
0,03 A kan nog räknas som någorlunda normalt på en sån bil, det var antagligen det värdet som "han" (mekaniker eller?) tyckte var normalt.

Om någonting tjuvdrar ström medan laddaren är påslagen så är det inget konstigt med att laddströmmen inte går under tex 1 A, jag tycker det verkar helt normalt för just den situationen.

Att direktkoppla stereons tändningsspänning kan i vissa fall göra att det drar extra mycket ström eftersom stereon inte går helt i viloläge när man stänger av den på vanligt sätt, detta brukar även stå i manualerna till stereoapparater. smile

Fast egentligen tycker jag personligen att en sån där bil inte borde dra mer än kanske 0,02 A om den inte är utrustad med larm, men jag har inte mätt på så många olika bilar så jag är inte helt säker på vilken förbrukning som anses vara "normalt".
Senast redigerat av Drönirettab (20 mars 2012)

Forummoderator
18 009 Inlägg
20 mars 2012
#9
Drönirettab skrev:
0,03 A kan nog räknas som någorlunda normalt på en sån bil, det var antagligen det värdet som "han" (mekaniker eller?) tyckte var normalt.

Om någonting tjuvdrar ström medan laddaren är påslagen så är det inget konstigt med att laddströmmen inte går under tex 1 A, jag tycker det verkar helt normalt för just den situationen.

Att direktkoppla stereons tändningsspänning kan i vissa fall göra att det drar extra mycket ström eftersom stereon inte går helt i viloläge när man stänger av den på vanligt sätt, detta brukar även stå i manualerna till stereoapparater. smile

Fast egentligen tycker jag personligen att en sån där bil inte borde dra mer än kanske 0,02 A om den inte är utrustad med larm, men jag har inte mätt på så många olika bilar så jag är inte helt säker på vilken förbrukning som anses vara "normalt".

Håller med. 30mA eller under är ok. Tänkte även jag på TS extra stereo, ljus, steg, osv. Låter man den står i en dag eller 2 med avlyft batteripol bör den ju sparka igång utan problem om nu inte batteriet felar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
20 mars 2012
#10
men du kan ju testa med en lampa som du satt två kablar till i varje säkring.

alltså du har tändningen av och plockar ur en säkring, trycker ner kablarna som du kopplat till lampan och provar på varje säkring. lyser lampan dras det ström och du ser då ungefär vad det är.


205 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
#11
mk2_power skrev:
men du kan ju testa med en lampa som du satt två kablar till i varje säkring.

alltså du har tändningen av och plockar ur en säkring, trycker ner kablarna som du kopplat till lampan och provar på varje säkring. lyser lampan dras det ström och du ser då ungefär vad det är.

Det lät riktigt smart men ändå simpelt, får testa det imorgon när det är ljus smile

Och, jag har larm på bilen, glömde skriva det, och det lustiga är att om jag inte trycker på larmknappen så att den låser sig, så drar den 0.08 ampere tills jag sedan trycker, då går den ner till 0.03 ampere


205 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#12
Ställde batteriet på laddning inatt, sen har jag kört cirkus 6 mil idag, utan några större avbrott.

Tog av laddaren runt 12.30 idag, sen nu vid 21.00 så var batteriet heldött i princip, lamporna tändes, men hände inget när jag drog runt nyckeln...

Så, tog nu och lossade både jord o pluskabel från batteriet och laddar, får se imorgon om han går under 1 ampere som jag vill.


Smålänning
7 883 Inlägg
21 mars 2012
#14
Om det började plötsligt satsar jag på stereon som är kass, eller diodfel i generatorn - byt laddningsreglator.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

205 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#15
twin_cam skrev:
Om det började plötsligt satsar jag på stereon som är kass, eller diodfel i generatorn - byt laddningsreglator.

har bytt laddningsregulatorn, och testat att koppla ur stereon helt o hållet, hjälper ej


21 761 Inlägg
21 mars 2012
#16
Vet du om verkstaden gjorde ett riktigt belastningstest på batteriet?

205 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#17
Drönirettab skrev:
Vet du om verkstaden gjorde ett riktigt belastningstest på batteriet?

Aa dom gjorde ett belastningstest o de visade att det var ok på 510AH.




Märkte nu att den inte laddar mer än till 1Ampere med laddaren, även om ja koppla bort allting.

Skulle amperemäta idag o tydligen klarade inte biltemas 99kr av att mäta det, trots dess 10Amp läge, den smattrade till o vill inte mäta mer, så ska in mot lkpg o köpa en riktig multimeter.


21 761 Inlägg
22 mars 2012
#18
Vad var det du egentligen mätte?
Satte du mätaren mellan batteripluspol och batteripluskabel?

10 A mätning räcker långt vid de flesta mätningar i en bil, speciellt vid "tjuvströmsmätning". Tänker man mäta andra saker som drar betydligt mer så passar en tångamperemätare bättre. Om du kopplade in mätaren rätt så innebär det att någonting drog väldigt mycket ström, eventuellt rör det sig om tillfälliga kortslutningar. smile

205 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#19
Nä tog minuskabel, men såg nu att jag inte kollade innan, multimetern från biltema mätte bara 10A Växelström, därför den pajjade.

Men har nu köpt en ny o mätt, och det är 0.08 med slutsteg o allt inkopplat.
0.07 utan stereon, och 0.03 med stereon men utan ena slutsteget.

Så ena slutsteget verkar vara något tjall på.

Men ska även testa med ett annat batteri, för det ska inte ladda ur sig på en dag med 0.08 ändå


Forummoderator
18 009 Inlägg
22 mars 2012
#20
Drönirettab skrev:
Vad var det du egentligen mätte?
Satte du mätaren mellan batteripluspol och batteripluskabel?

10 A mätning räcker långt vid de flesta mätningar i en bil, speciellt vid "tjuvströmsmätning". Tänker man mäta andra saker som drar betydligt mer så passar en tångamperemätare bättre. Om du kopplade in mätaren rätt så innebär det att någonting drog väldigt mycket ström, eventuellt rör det sig om tillfälliga kortslutningar. smile

För du A.mätte inte på bägge batteriets poler va? :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök