3375
Sök

Melodituta spelar melodin för snabbt

146 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Tja har en ''la cucaracha'' tuta, den har en liten kompressor med 5 slangar som går till 5 horn. Men tycker att den spelar alldeles för snabbt, det låter inte bra. Jag har testat med att använda längre slangar från kompressorn men det hjälpte inte mycket alls.

Hur skall jag göra? Kan man kanske sätta något motstånd? eller kommer tutorna spela lägre ljudmässigt då?

Film nedan!!  v
Senast redigerat av Lindskog944 (20 mars 2012)

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Tja har en ''la cucaracha'' tuta, den har en liten kompressor med 5 slangar som går till 5 horn. Men tycker att den spelar alldeles för snabbt, det låter inte bra. Jag har testat med att använda längre slangar från kompressorn men det hjälpte inte mycket alls.

Hur skall jag göra? Kan man kanske sätta något motstånd? eller kommer tutorna spela lägre ljudmässigt då?

Hur snabbt är "för snabbt" då?
Har du något klipp så man får höra?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
20 mars 2012
Senast redigerat av Evildan (20 mars 2012)

146 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Jovisst de har ja ju hehe Här:
http://www.youtube.com/watch?v=Rbm17X61 … e=youtu.be

Kan tillägga att slangarna var 40cm, testade sedan 115cm skillnad blev det, men ytterst liten.

Forummoderator
26 373 Inlägg
20 mars 2012
Lindskog944 skrev:

Kan tillägga att slangarna var 40cm, testade sedan 115cm skillnad blev det, men ytterst liten.

Ja, det hörs ju att den går för fort.
Kanske nåt vingel med den? Ett måndagsexemplar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Evildan
20 mars 2012
Lindskog944 skrev:

det där gick mkt för fort, som flickan sa.
de tempot har jag däremot hört flertalet bilhorn spela den i. (på -80talet)
vettefan hur du ska kunna dämpa takten.

313 Inlägg
20 mars 2012
Smalare slangar?

Avstängd
1 714 Inlägg
21 mars 2012
Inte slangarna, sladdarna.
När min bil va avstängd spelade den melodin långsammare än när den var igång och generatorn laddade.

Jag hade 4.5mm2 kabel till min "Il padrino" tuta. Har du större än 4mm2 kan du minska.

146 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Mjaa har använder 1.5mm2 kablar nu så de borde inte vara det? Eller?

Alla förslag, tankar är välkommna

Forummoderator
18 092 Inlägg
21 mars 2012
Haha! Det klippet gav en litet garv... En kraftig potetialmeter kanske? (Typ volymkontroll)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

146 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Nu pratar du om nått jag inte förstår wink

Det kan väl inte ha med reläet att göra?

21 761 Inlägg
21 mars 2012
Vilken spänning drev du hornen med i videoklippet?

Fråga annars hos det ställe där du köpte hornen, de bör ju kunna ge svar på i vilken takt de är tänkta att spela. smile

146 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Drev dom med ett vanligt laddat bilbatteri. smile

Forummoderator
18 092 Inlägg
21 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Drev dom med ett vanligt laddat bilbatteri. smile

Misstänker att om du sätter den i bilen och motorn laddar 14 volt kommer det att gå ännu snabbare. Var är den inköpt? S-sund?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

146 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Det tänker jag med... inte bra. Sedär ja en tjörnbo wink Nej köpte den på sportstolen.se

313 Inlägg
21 mars 2012
Om den spelar långsammare med lägre spänning bör du kunna seriekoppla en potentiometer(varierbar resistans) (kostar några kronor på elfa) med ingångsresistansen på tutan, sen är det bara att skruva sig fram till rätt hastighet. I teorin iaf.

Kompressor driven av bilbatt som skickar luft till ett horn? Bör väl gå att koppla en pot på pluskabeln innan den kopplas till tutan..
Senast redigerat av volvodrajvor (21 mars 2012)

21 761 Inlägg
22 mars 2012
Men då krävs det någorlunda kraftiga motstånd med låg resistans, tar man tex att spänningen ska sänkas med 2 V och att kompressorn drar 10 A så behövs 0,2 Ohms motstånd som tål 20 W.

Jag tycker ändå att han bör kolla med sportstolen.se där han köpte sakerna, de borde kunna ge råd om det är "måndagsexemplar" eller att spänningen behöver regleras på något sätt. Jag anser det är orimligt att man ska behöva göra såna saker, det ska vara anpassat för bilanvändning. smile

146 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
Jag har mailat dom och frågat och dom sa att det inte går :p Men tycker endå att de borde gå på nått jävla sätt ... smile jaja får väl experimentera lite.

Forummoderator
18 092 Inlägg
22 mars 2012
Lindskog944 skrev:
Jag har mailat dom och frågat och dom sa att det inte går :p Men tycker endå att de borde gå på nått jävla sätt ... smile jaja får väl experimentera lite.

Koppla in en glödlampa på matningen i serie. Den bör ju stjäla några volt på vägen?

Avstängd
1 714 Inlägg
23 mars 2012
1.5mm2 är för smått. Det ska väl vara rekommenderat 4mm2.
Den där kompressorn vill ha lite ström, vet inte varför den spelar för fort,
men kan ju vara så också. Min tuta orkade iofs knappt spela när jag kopplade in den med kablarna till originaltutan,
och ger mig fasen på att dem vart varma också, inte för att jag kände efter dock, men jag antar.

din borde snarare vara slö på 1.5mm2 kabel.

Är väl dock olika med olika tutor och nån borde kunna svara på detta.

Sök