3320
Sök

850 T5 visar -0.5 bar då turbo ej laddar

41 Inlägg
20 mars 2012
Trådstartare
Monterade laddtrycksmätare i t5:an. Då det sitter original i mätarhuset så klippte jag bara slangen som går till mätarhuset satte ett t-kors och sen va de klart.

När jag startar bilen står mätaren på -0.5 bar, sedan när bilen börjar ladda går mätaren upp på en rimlig nivå och peakar på 0.5-0.6. Men varför står det -0.5 då bilen inte laddar?

Jag har inte kopplat in belysningen till mätaren ännu men det ska väl ändå inte ha någon inverkan?

3 354 Inlägg
20 mars 2012
rätt så logiskt att det står - när det inte laddar.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 mars 2012
Rätt så logist när motorn SUGER i sig luft att det blir det motsatta mot övertryck i insuget, nämligen undertryck.
När turbon laddar så trycker den in luft i motorn och då har du övertryck.

Autotech

6 634 Inlägg
21 mars 2012
Om du inte skulle ha undertryck skulle du bli utan bromsservo.

De/Dem

41 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
Juste, så långt tänkte jag inte haha. Tack för att ni klargjorde det iallafall!

25 Inlägg
23 mars 2012
Jag lånar tråden lite, jag satte dit en turbomätare igår och det fungerade hur bra som helst.
Dock när jag var ute och körde där efter så började ABS-lampan lysa efter en stund, bromsarna tog hur bra som helst men man hörde att det var pysljud under huven och när man släppte gasen så lät det lite som en dumpventil.

Hur som helst, när jag öppnade huven och tittade så slutade det pysa och ABS-lampan slocknade när jag stängde av och startade bilen. Detta för mig låter som  en vakuumläcka så att bromsservon slutade fungera. Dock så visade mätare fortfarande högt undertryck när man inte gasade, fast när jag gasade på så gick den upp till 0.8bar istället för 0.5-0.6 som den ska. Nu när det inte pyser är allt som vanligt igen. Visst borde det ha varit en vakuumläcka?

Sök