3335
Sök

855 tdi flippar totalt? Hjälp sökes!

64 Inlägg
21 mars 2012
Trådstartare
#1
tjenamoss!

Jag har en 855 Tdi som klyddar för mig, ligger jag med tex farthållaren på 110km/h bromsar för att jag får en bil framför och ska gasa på igen kan jag trycka pedalen i golvet och det händer inte så mycket, den börjar ryka vitt och puffra och blöddra bara.. frikopplar så att den går ner på tomgång och den fungerar igen. Vi ett vanligt gaspådrag då jag drar den i alla växlar går den som en klocka.

Ibland kan bilen vara svårstartad också och jag får kirra länge på starten för att den ska gå igång, även då rycker den vitt som in i bomben.

När den e kall och jag kör i tex 3an och ska växla ner i tvåan, då jag frikopplar kan den antingen dö, eller så ryster den till och går under det "normala" tomgångsvarvtalet, eller så händer samma princip som ovan med puffar, vit rök eller blödder.. men detta händer endast när den är kall.

Jag har testat byta hela luftmassemätaren med gasspjäll osv. Vad kan detta vara? Nån spridare? eller mapsensorn? Läckage?

Väldigt tacksam för svar.

Tack på förhand.


1 067 Inlägg
21 mars 2012
#2
Skrota den!

GOD GAVE US TWINTURBO AND SATAN TOOK ONE AWAY

64 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#3
RobinS2 skrev:
Skrota den!

Precis vad jag ville höra smile


Bilmekaniker
46 Inlägg
24 mars 2012
#4
du jonas, kan de inte bara vara någon giavre på motorn som spökar eftersom den bara gör såhär när den e kall ? då får ju boxen fel info ...

//Sandra

Tekniker
552 Inlägg
24 mars 2012
#5
Om du motorbromsar en lite längre sträcka och trycker på efter och de ryker vit så tyder det stort på att ventilerna är slitna och det samlas då olja i cylindrarna under tiden du motorbromsar, för att sedan förbrännas när du trycker på igen. Då ryker de! Renovera topp kanske e aktuellt om den går så dåligt?

I just smoked your V8 &
You call me a cheater
But your just mad
You can't catch a 2 litre

Sothora <3
1 201 Inlägg
24 mars 2012
#6
nä men snarare fel pumptiming.
När byttes pumprem senast?? och kolla upp pumptimingen.

Olja kan du utesluta eftersom att den förbränner oljan nästan lika bra som dieseln.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Fordonstekniker
1 740 Inlägg
25 mars 2012
#7
Vit rök = Den läcker vatten. Drar bilen din vatten något?

Kan ju vara så att du har en trasig turbo eller trasig topplockspackning.

Svårstartad skriver du, då kan det vara packningen.

Lev livet, det kan ta slut fort

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
25 mars 2012
#8
darkwizard skrev:
Vit rök = Den läcker vatten. Drar bilen din vatten något?

Kan ju vara så att du har en trasig turbo eller trasig topplockspackning.

Svårstartad skriver du, då kan det vara packningen.

är tyvärr inte så enkelt alla gånger
finns många olika anledningar till att det blir vitrök

tex kan ett dåligt turboaggregat ryka vitt då oljan inte förbränns men hamnar i avgashuset där det är varmt=vitrök

men kan så klart vara packningen oxå
men vill bara visa på att all vit rök inte är packnings problem smile

Kör fort så hinner inget hända...

Skaune
25 mars 2012
#9
Dessa bilar är utrustade med ett OBD II system, istället för att gissa sig fram, om du själv har eller en kompis, har en OBD II läsare, uttaget sitter unde rmittarmstödet, koppla upp den o läs av felkoderna först.
Jag vet att de e så himmla enkelt att bara skriva kolla felkoderna, men OBD:n finns av en anledning, för att man ska slippa gissa så mycket!

Sothora <3
1 201 Inlägg
25 mars 2012
#10
pumpinställning.........

Bildemonterare samt egen verkstad. !

248 Inlägg
25 mars 2012
#11
Mercedesturbodiesel skrev:
pumpinställning.........

Säger det samma kolla upp pumpinställningen!


64 Inlägg
26 mars 2012
Trådstartare
#12
Tjenna!

Jag har också fatt fram till en pumpinställning smile!

Den visar inga felkoder för jag har kopplat upp den 2 gånger.

Ska testa göra en pumpiinställning! Tack för svaren smile!



Sök