3406
Sök

Volvo 945 ltt, hjälp med trim..

238 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#1
Tja!

Vet att de finns 17845678 trådar om detta, men hittar inte de jag söker så tänkte om ni kunde hjälpa till lite!

Naturligtvis handlar oxå denna tråd om trim.. Siktar på runt 300hk, är de lite under eller över spelar ingen jätteroll


Bilen är en Volvo 945 med B230FK, just nu sitter där någon annan turbo, ungefär likadan som original, 531 topp och A-kam.

Ska bygga vidare! Så mina funderingar är om
* Man ska byta till E-motorns insug (svanhals) istället för original, håller de för överladd? Har liggandes, det är detta jag undrar mest över, om de håller?!

* Slänga i ett par H-profil istället för original, hör så många olika effektsiffror om vad original tål, så är osäker, toppen var JÄTTE fräsch när jag bytte den, så i övrigt ser nog resten av motorn ungefär lika fräsch ut.

* Vad för spridare ska en ha, är de Gröna R som gäller eller finns de någon snik-version? Ska gå på etanol, så rätt gott flöde önskas.


* Turbo, kan en lira med en T04E, den som passar på original grenrör, heter nåt speciellt som jag inte minns.

* Sen är de la kopplings-byte? för den orkar väl inte med den heller?

* Byta intercoolern, ja / nej?

Bilen skall hålla att brukas på väg, men även ha lite extra tryck när man vill.

Hoppas på att några vänliga själar kan lägga ett par minuter på detta, och ja, jag ska trimma min volvo, inte köpa en annan bil eller motor.

Tack på förhand o ha en fin dag!

//PWalliN


179 Inlägg
22 mars 2012
#2
Toppen är bra.
Kammen funkar (sägs ha bra drag till ca 4000rpm samt pallar lätt med till 300)
Stakar o kolvar håller. (sålänge du inte en dag tycker det e jättecoolt att skruva på WG'n innan racet med polarn)

"Gröna" (bosch) spridare är inte särskillt dyra, dem är riktigt bra till skillnad från många billigare spridare.

Tryckplatta och lamell håller sannolikt inte länge.
Intercooler ger väl en del effekt, lite beroende på vilken turbo samt ladd du kör (liten med högt ladd = väärme)

Har du inte planer på att trimma vidare sen så funkar en TB-58 från turbobanditen bra.

Sen finns det anpassade chip för spridarna samt en 3"LMM som du behöver skaffa. (3" rör samt montera orginal LMM i (utan plaströret....)

Bättre insug gör skillnad, men orginalet kan du pressa till ungefär 350-400hk.
Senast redigerat av phille18 (22 mars 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

238 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#3
phille18 skrev:
Toppen är bra.
Kammen funkar (sägs ha bra drag till ca 4000rpm samt pallar lätt med till 300)
Stakar o kolvar håller. (sålänge du inte en dag tycker det e jättecoolt att skruva på WG'n innan racet med polarn)

"Gröna" (bosch) spridare är inte särskillt dyra, dem är riktigt bra till skillnad från många billigare spridare.

Tryckplatta och lamell håller sannolikt inte länge.
Intercooler ger väl en del effekt, lite beroende på vilken turbo samt ladd du kör (liten med högt ladd = väärme)

Har du inte planer på att trimma vidare sen så funkar en TB-58 från turbobanditen bra.

Sen finns det anpassade chip för spridarna samt en 3"LMM som du behöver skaffa. (3" rör samt montera orginal LMM i (utan plaströret....)

Bättre insug gör skillnad, men orginalet kan du pressa till ungefär 350-400hk.

Då behövs de inte göras något med topp o block med andra ord?

Är de 968orna du snackar om då eller? Hivar man iväg org motstånd t spridarna då eller o byglar de?

Förslag på koppling?

Kanske byta ic,n då

Skulle de lira med en T04E? kan få tag i en billigt som fan.

3" lmm från ex. 960? isf har jag en liggande, bara byta själva huset va?

Hmm, funkar de "svanhals" insuget då? Från E-motorn?

Tack för svaret, gjorde gött!

/PWalliN


179 Inlägg
22 mars 2012
#4
T04E säger ingenting. Ta fram måtten på den istället, men om den motsvarar en 19t i storlek bör den lämna 300 ialf.

-968 ja, sladdarna som går till orginalmotstånden ska lödas ihop.
-Block o topp ska du inte behöva göra något med.
-Koppling : http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sac … 240mm.html
Samt sinterlamell, fjädrad eller ej är upp till dig. (fjädrad = lite snällare)

Har du en LMM från 960 är den 3" så du kan du ta röret, vet en del som har haft problem med att vissa LMM bottnar vid olika varvtal =fettar på max så vitt jag vet. Orginal LMM i 3" röret bör gå bra.

Svanhalsinsuget har jag ingen koll på, jag hade kört med orginal för ditt effektmål.

Edit:
Vevhusventilationen rekommenderas oftast att man gör om för att slippa oljeläckage (övertryck).
Slang från orginal locket till en catchtank, samt en från fördelarhålet framme på motorn eller ventilkåpan (modda dit ett rör o sätt slang) Men det går ju givetvis bra att prova utan, du lär ju märka om den läcker olja.
Senast redigerat av phille18 (22 mars 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

238 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#5
phille18 skrev:
T04E säger ingenting. Ta fram måtten på den istället, men om den motsvarar en 19t i storlek bör den lämna 300 ialf.

-968 ja, sladdarna som går till orginalmotstånden ska lödas ihop.
-Block o topp ska du inte behöva göra något med.
-Koppling : http://shop.klracing.se/sv/artiklar/sac … 240mm.html
Samt sinterlamell, fjädrad eller ej är upp till dig. (fjädrad = lite snällare)

Har du en LMM från 960 är den 3" så du kan du ta röret, vet en del som har haft problem med att vissa LMM bottnar vid olika varvtal =fettar på max så vitt jag vet. Orginal LMM i 3" röret bör gå bra.

Svanhalsinsuget har jag ingen koll på, jag hade kört med orginal för ditt effektmål.

Edit:
Vevhusventilationen rekommenderas oftast att man gör om för att slippa oljeläckage (övertryck).
Slang från orginal locket till en catchtank, samt en från fördelarhålet framme på motorn eller ventilkåpan (modda dit ett rör o sätt slang) Men det går ju givetvis bra att prova utan, du lär ju märka om den läcker olja.

T04E
Kompressorhjul: 58mm
Turbinhjul: 56mm (65.3mm)
Avgashus: AR 0,63
Fläns: T3
Diameter på slanganslutning ut från kompressorkåpa: 51mm (2")
Räcker de?

Då har jag lite koll på grejerna!

Ang. vevhusvent. Går de inte att köra öppet? bara ett filter på burken?

Tack för svaren!

/PWalliN


179 Inlägg
22 mars 2012
#6
Turbon ska räcka då.

Vevhusventilationen kan trycka ut olja vilket gör att man kör med en catchtank.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!

238 Inlägg
22 mars 2012
Trådstartare
#7
phille18 skrev:
Turbon ska räcka då.

Vevhusventilationen kan trycka ut olja vilket gör att man kör med en catchtank.

Okej, tackar för alla bra svar du gett, nu vet jag hur de ligger till!

Ha de gött!

/PWalliN


344 Inlägg
23 mars 2012
#8
ska du ladda mer än 1,0bar så bör du byta intercooler. orginal är i plast i gavlarna och håller inte länge om man laddar på mycket. jag skjöt min intercooler på min gamla 740 turbo som jag hade en gång i tiden och jag ladda runt 1,0 bar



Sök