25 mars 2012
Trådstartare
Andromeda skrev:
Dagge88 skrev:
Nico-the-kid skrev:
Putteliten och Dagge88 är ni utbildade på Ac?
Alla bilar läcker ,om det så är 1gr/år eller 25gr/år så beror det på hur känslig bilen är.Vissa funkar bra fast det fattas 150gr.Jag kommer inte ihåg vad de sa på utbildningen hur många procent som var godkänt.
Ja jag jobbar som kyltekniker , och ja det stämmer bil A/C system är lite speciella mot fasta kylanläggningar då det är slangar , packboxar , oringar och annat dumt som ställer till det som läckage ställen.
En bil som har 900 gram fyllnadsmängd kan funka med 500 gram, dock blir det väldigt många till och frånslag på kompressorn då lågtryckspressostaten bryter.
Men någon viss % som får fattas ur anläggningen varierar nog från bil till bil.
Och en 9-3 98-02 fungerar jäkligt dåligt om det så bara fattas 100 gram, de lär du ju ha bytt några kompressorer på
Det är väl bättre att lägga en tusenlapp på felsökning + fyllning än att bara fylla och kanske få göra om det hela tiden.
Kanske blir så. Fick ta Hyndan idag då den kyler och det var sjukt varmt mitt på dagen. Klart enklare att köra till verkstad också... Vi får se som sagt! Vill inte lägga ner pengar egentligen då jag byter bil så ofta! Men denna borde jag köra tills den tar slut men så sa jag om hyndan också :-)
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!