3148
Sök

Fylla AC med kylspray?

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
25 mars 2012
#21
Kör till en firma som sysslar med ac.

Koppla mätare till hög och låg tryck och se vad för tryck acn jobbar med.

Smoke Tires Not Drugs.

Bilplåtslagare
1 036 Inlägg
25 mars 2012
#22
alain skrev:
Det finns mycket enklare och säkrare sätt att fylla på än att använda osäkra produkter från biltema.
Det jag gör: Jag kör till en kyl och frys reparatör och fråga honom om han kan hjälpa mig med att fylla på air-condition gas till min bil.
Eftersom en kyl och frys reparatör har licens för att arbeta med sånt gas då är det inget problem.
Det har jag gjort i många år till olika bilar och det funkar perfekt, man behöver inte köra till repektivt bilmärket och betalla dyra pengar för det eller.

Du får inte medvetet släppa ut r134a och att fylla en ac utan att veta varför den saknar gas räknas som medvetet utsläpp. Att en kyl och frys reparatör skulle riskera sitt certifikat är inte troligt, bara en oseriös skulle göra detta.

Smoke Tires Not Drugs.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
25 mars 2012
#23
Själv klart! Jag känner till den reparatör där jag kör till, han kolla slangar med spray och trycket, om det är ok, han ta ut en del i en special påse som gå till återvining och därefter fyller på ny gas.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

629 Inlägg
25 mars 2012
#24
mickecorrado skrev:
alain skrev:
Det finns mycket enklare och säkrare sätt att fylla på än att använda osäkra produkter från biltema.
Det jag gör: Jag kör till en kyl och frys reparatör och fråga honom om han kan hjälpa mig med att fylla på air-condition gas till min bil.
Eftersom en kyl och frys reparatör har licens för att arbeta med sånt gas då är det inget problem.
Det har jag gjort i många år till olika bilar och det funkar perfekt, man behöver inte köra till repektivt bilmärket och betalla dyra pengar för det eller.

Du får inte medvetet släppa ut r134a och att fylla en ac utan att veta varför den saknar gas räknas som medvetet utsläpp. Att en kyl och frys reparatör skulle riskera sitt certifikat är inte troligt, bara en oseriös skulle göra detta.

Bara lite fun-fact: biltemas kylspray innehåller 90% r134a smile (eller nått åt det hållet, läs innehållsförteckningen).

Mröh

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 mars 2012
#25
Snabbt och lätt, kör din bil till närmaste fordons gymnasium. De utför läcksökningen gratis i utbildnings syfte. Du betalar för gasen samt eventuella reservdelar som erfodras...


326 Inlägg
25 mars 2012
#26
Dagge88 skrev:
Bara lite fun-fact: biltemas kylspray innehåller 90% r134a smile (eller nått åt det hållet, läs innehållsförteckningen).

Tyvärr så är det numera butan/propan i drivgasen. Det var ett par år sen dom bytte ut r134.

Deras kylspray däremot tror jag fortfarande innehåller r134 precis som du säger. Annars går det ju att fylla med butan/propan med rätt blandning. Känner en som fyllde sim Bronco med det, och det fungerade utmärkt.
Senast redigerat av Peter_5565 (25 mars 2012)

629 Inlägg
25 mars 2012
#27
Peter_5565 skrev:
Dagge88 skrev:
Bara lite fun-fact: biltemas kylspray innehåller 90% r134a smile (eller nått åt det hållet, läs innehållsförteckningen).

Tyvärr så är det numera butan/propan i drivgasen. Det var ett par år sen dom bytte ut r134.

Deras kylspray däremot tror jag fortfarande innehåller r134 precis som du säger. Annars går det ju att fylla med butan/propan med rätt blandning. Känner en som fyllde sim Bronco med det, och det fungerade utmärkt.

Japp blandar man 50/50 propan / butan får man ett effektivare köldmedia än 134a.
Jodå kylsprayen innehåller 134a fortfarande , läste det på en burk för några månader sen, rätt sjukt med tanke på att det ska minskan på utsläppen av miljöfarliga gaser...

Mröh

Rumpmas
3 860 Inlägg
25 mars 2012
#28
Dagge88 skrev:
Nico-the-kid skrev:
Putteliten och Dagge88 är ni utbildade på Ac?
Alla bilar läcker ,om det så är 1gr/år eller 25gr/år så beror det på hur känslig bilen är.Vissa funkar bra fast det fattas 150gr.Jag kommer inte ihåg vad de sa på utbildningen hur många procent som var godkänt.

Ja jag jobbar som kyltekniker , och ja det stämmer bil A/C system är lite speciella mot fasta kylanläggningar då det är slangar , packboxar , oringar och annat dumt som ställer till det som läckage ställen.
En bil som har 900 gram fyllnadsmängd kan funka med 500 gram, dock blir det väldigt många till och frånslag på kompressorn då lågtryckspressostaten bryter.
Men någon viss % som får fattas ur anläggningen varierar nog från bil till bil.

Och en 9-3 98-02 fungerar jäkligt dåligt om det så bara fattas 100 gram, de lär du ju ha bytt några kompressorer på tongue

Det är väl bättre att lägga en tusenlapp på felsökning + fyllning än att bara fylla och kanske få göra om det hela tiden.


Forummoderator
17 996 Inlägg
25 mars 2012
Trådstartare
#29
Andromeda skrev:
Dagge88 skrev:
Nico-the-kid skrev:
Putteliten och Dagge88 är ni utbildade på Ac?
Alla bilar läcker ,om det så är 1gr/år eller 25gr/år så beror det på hur känslig bilen är.Vissa funkar bra fast det fattas 150gr.Jag kommer inte ihåg vad de sa på utbildningen hur många procent som var godkänt.

Ja jag jobbar som kyltekniker , och ja det stämmer bil A/C system är lite speciella mot fasta kylanläggningar då det är slangar , packboxar , oringar och annat dumt som ställer till det som läckage ställen.
En bil som har 900 gram fyllnadsmängd kan funka med 500 gram, dock blir det väldigt många till och frånslag på kompressorn då lågtryckspressostaten bryter.
Men någon viss % som får fattas ur anläggningen varierar nog från bil till bil.

Och en 9-3 98-02 fungerar jäkligt dåligt om det så bara fattas 100 gram, de lär du ju ha bytt några kompressorer på tongue

Det är väl bättre att lägga en tusenlapp på felsökning + fyllning än att bara fylla och kanske få göra om det hela tiden.

Kanske blir så. Fick ta Hyndan idag då den kyler och det var sjukt varmt mitt på dagen. Klart enklare att köra till verkstad också... Vi får se som sagt! Vill inte lägga ner pengar egentligen då jag byter bil så ofta! Men denna borde jag köra tills den tar slut men så sa jag om hyndan också :-)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
26 mars 2012
#30
Problem med läckage på AC är att folk inte vet att de ska köra AC då och då även under vinter och inte bara när det är varmt ute 2 eller 3 dagar under sommar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

629 Inlägg
26 mars 2012
#31
Bullet--- skrev:
Dagge88 skrev:
Peter_5565 skrev:

Tyvärr så är det numera butan/propan i drivgasen. Det var ett par år sen dom bytte ut r134.

Deras kylspray däremot tror jag fortfarande innehåller r134 precis som du säger. Annars går det ju att fylla med butan/propan med rätt blandning. Känner en som fyllde sim Bronco med det, och det fungerade utmärkt.

Japp blandar man 50/50 propan / butan får man ett effektivare köldmedia än 134a.
Jodå kylsprayen innehåller 134a fortfarande , läste det på en burk för några månader sen, rätt sjukt med tanke på att det ska minskan på utsläppen av miljöfarliga gaser...

Finns fortfarande bilar med 134a så det är inte så konstigt att det är 134a i det, det är enbart nyare bilar som kör på den nya gasen, äldre bilar har fortfarande annat i systemet.
Vad kostar det egentligen att konvertera ett r134a system till det nya med tanke på o-ringar och esterolja måste kirra ihop med gasen.?

Ingen aning om vad det är för ny gas i nya bilar faktiskt, propan eller co2 gissar jag på att du menar?
R134a är ju klart vanligast i bilar idag iallafall, och det är PAG olja i bil A/C system , inte esterolja som i fasta kylanläggningar.
Det kan vara en bra ide att köra i typ 10 cl PAG olja när man fyller på, då vid läckage är det ofta också olja försvinner ut.

Mröh

360 Inlägg
8 juni 2012
#32
Dieselsmurfen

Hur har det gått?
Vad fyllde du med?

Forummoderator
17 996 Inlägg
9 juni 2012
Trådstartare
#33
kamilenski skrev:
Dieselsmurfen

Hur har det gått?
Vad fyllde du med?

Det projektet rann ut i sanden och bilen ligger till salu. Jag får ha automat och acc även på bruksbilen. Annars blir jag tokig. (Rovern har ac men manuellt justerad). Letar annan bil.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök